• یکشنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1400082317475
  • خبرنگار : 50023

خطر آوار شدن سرپناه ۷۰ خانواده در کرج؛

از سقف این خانه‌ها کابوس می‌چکد...

از سقف این خانه‌ها کابوس می‌چکد...

ایسنا/البرز چند سال پیش باغی را در حصارک کرج تکه تکه کردند تا به جای درختان سربه فلک کشیده‌اش مجتمع تجاری نخراشیده‌ای جا خوش کند. بار دیگر بخشی از ریه‌های تنفسی این شهر را از بین بردند تا عده‌ای بتوانند جیب‌های خود را پرتر کنند.

هر چند این سناریو برای برخی آغاز خوشی داشت ولی انگار قرار نیست پایانی به همان شیرینی داشته باشد. با گذشت هفت سال از گودبرداری زمین ۶۸۰۰متری ای که قرار بود در مدت کوتاهی به مجتمع تجاری تبدیل شود، کار از مرحله گودبرداری فراتر نرفته و هنوز که هنوز است آجری روی آجر گذاشته نشده است.

به گزارش ایسنا، اینکه چرا طی این سال‌ها مالک نتوانسته به تعهدات خود در خصوص این زمین عمل کند جای بحث دارد ولی نکته عجیب ماجرا این است که چرا شهرداری نسبت به این اتفاقات بی تفاوت بوده و هم زمین و هم ساکنان اطراف آن را به امان خدا رها کرده است. حدود ۷۰ خانوار در اطراف این پروژه زندگی می‌کنند که اغلب از تمکن مالی زیادی برخوردار نیستند و با خون دل توانسته‌اند این چهاردیواری‌های کوچک را خریداری کنند.

حالا همین خانه‌های نقلی که روزی محل آسایش و امنیت بخشی از همشهریان ما بوده، به سرای دلهره و نگرانی تبدیل شده است. نشست زمین باعث شده دیوارها و شیشه‌های این خانه‌ها ترک بخورد که این یعنی «اینجا دیگر جای زندگی نیست...»

با استناد به نظر کارشناسان، واحدهای مسکونی اطراف این زمین باید تخلیه شود ولی در شرایط فعلی امکان این کار وجود ندارد و همه چیز دست به دست هم داده تا ساکنان این محدوده در بی کسی و تنهایی خود غرق شوند و هر شب که سر بر روی بالش می‌گذارند دعا کنند که خانه آرزوهایشان بر سرشان آوار نشود و آنها بتوانند یک روز دیگر را به چشم ببینند...

اینجا دیگر جای زندگی نیست...

باغی که تکه تکه شد...

یکی کسانی که منزل مسکونیش در محدوده گودبرداری غیراصولی قرار دارد، اظهار کرد: حدود هفت سال پیش در مکانی که این گودبرداری انجام شده باغ بزرگی با درختان کهنسال قرار داشت که طی مذاکراتی با شهرداری قطعه قطعه شد و بخشی از آن به عنوان پارکینگ و فضای سبز در اختیار شهرداری قرار گرفت و حدود ۶۸۰۰  متر آن نیز به فردی فروخته شد تا در آن مجتمعی تجاری بسازد.

محسن محمدی با بیان اینکه برای احداث این مجتمع تجاری گودبرداری غیر اصولی و غیر قانونی با عمق ۱۰ متر انجام شده، توضیح داد: این گودبرداری بدون ایجاد کارگاه خاک برداری صورت گرفت و هیچ اصول فنی‌ای در فرایند انجام آن رعایت نشده است.

وقتی امنیت جانی شهروندان مهم نیست

وی اظهار کرد: این زمین چندین سال است به حال خود رها شده و مالک حتی از ایجاد دیوار بتنی برای حفظ امنیت واحدهای مسکونی اطراف آن خودداری کرده است.

این شهروند کرجی تاکید کرد: با پیگیری صورت گرفته و اعمال فشار از سوی ساکنین، چند سال پیش مالک نسبت به ایجاد شبکه نیلینگ جهت مهار رانش خاک اقدام کرد که این کار هم سرسری و غیر اصولی انجام شد.

وی با بیان اینکه شبکه نیلینگ ایجاد شده کارآیی خود را از دست داده؛ گفت: شهرداری برای اینکه بتواند این زمین را تعیین تکلیف کند؛ بازه ۱۸ ماهه‌ای برای مالک تعیین کرد که در طول آن عملیات ساخت مجتمع را شروع کند و مقرر شد در صورتی که مالک به تعهدات خود عمل نکند؛ گودبرداری انجام شده با خاک پر شود.

نه مالک و نه شهرداری به تعهدات خود عمل نکرده‌اند

محمدی اضافه کرد: بیش از دو سال از اتمام مهلت تعیین شده برای مالک می‌گذرد ولی تا کنون هیچ اتفاق مثبتی نیفتاده و وضع مثل قبل باقی مانده است.

وی با بیان اینکه با استناد به گزارش‌های سازمان آتش نشانی و نظام مهندسی؛ واحدهای مسکونی اطراف این زمین اصلا امن نیست و باید تخلیه شوند، گفت: ولی هرچقدر از شهرداری پیگیری می‌کنیم کمتر نتیجه می‌گیریم.

به گفته این شهروند؛ شهرداری قولنامه‎ای بودن این واحدها را دستاویزی برای عدم رسیدگی به مشکل ایجاد شده قرار داده ولی سوال اینجاست که در خطر بودن جان و امنیت بخشی از شهروندان این شهر چه ربطی به سند داشتن یا قولنامه‌ای بودن خانه‌های آنها دارد؟

اینجا دیگر جای زندگی نیست...

محمدی اظهار کرد: هر چه زمان می‌گذرد خاک این زمین نشست می‌کند و ممکن است با کوچکترین بارندگی فاجعه‌ای انسانی رخ دهد و واحدهای مسکونی اطراف آن آوار شود.

وی توضیح داد: با توجه به شکستن شیشه و ترک برداشتن دیوارهای خانه برخی از همسایه‌ها؛ نظام مهندسی اخطارهایی نسبت به تخلیه تعدادی از این واحدها داده ولی با توجه به اینکه اغلب ساکنین تمکن مالی چندانی ندارند؛ امکان جابه جایی برای آنها وجود ندارد.

این شهروند که منزل مسکونیش در محدوده زمین گودبرداری شده منطقه ۵ قرار دارد؛ گفت: بسیاری از همسایه‌ها علی رغم وخیم بودن شرایط جایی برای رفتن ندارند و تاسف بار این است که شهرداری تا کنون برای برگرداندن آرامش به این خانواده‌ها قدمی از قدم برنداشته است.

وعده‌های مسئولین حباب تو خالی بود

وی اضافه کرد: با هر یک از این ساکنان که صحبت کنید می‌گویند بعد از چند دهه کارگری و کار سخت توانسته‌اند همین چهاردیواری را خریداری کنند.

وی ادامه داد: بعد از وعده وعیدهای بسیار؛ شهردار این منطقه با حضور در یکی از برنامه‌های تلویزیونی قول داده بود تا پایان اسفند سال ۹۹ وضعیت این زمین را تعیین تکلیف کند ولی مثل بسیاری از وعده‌هایی که داده بود؛ این حرف هم حباب توخالی از آب درآمد.

این شهروند کرجی اضافه کرد: جالب این جاست که علی رغم اهمال صورت گرفته؛ شهردارمنطقه ابقا شده و معلوم نیست چرا هیچ کس جرأت بازخواست او را ندارد.

وقتی شهرداری دیر از خواب بیدار می‌شود...

رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه سال ۹۳ گودبرداری غیرمجازی در خیابان فروردین منطقه حصارک انجام شده، اظهار کرد: با توجه به اینکه این زمین قبلاً باغ بوده، باید قبل از گوبرداری با تصویب کمیسیون ماده ۷، کاربری آن به تجاری تغییر می‌کرد ولی هیچ کدام از این مراحل انجام نشده و تازه بعد از پایان گودبرداری، شهرداری به موضوع  ورود کرده و از مالک مجوز را خواسته است.

اینجا دیگر جای زندگی نیست...

محمد اسدیان در گفت و گو با ایسنا، توضیح داد: با توجه به گودبرداری انجام شده و ضرورت حفظ امنیت ساکنان این محدوده، شهرداری مرکز ناچار به صدور مجوز ساخت برای این مجتمع تجاری می‌شود.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا اول مالک مجوز ساخت می‌گیرد و پس از آن اقدام به آغاز عملیات گودبرداری می‌کند ولی در این مورد شهرداری در عمل انجام شده قرار گرفته و بعد از گوبرداری ناچار به صدور پروانه ساخت می‌شود.

تخلفاتی که تمامی ندارد

به گفته اسدیان تا قبل از صدور پروانه ساخت، نه نظام مهندسی و نه ناظر از این پروژه مطلع نبوده و این اولین تخلف محرز در این خصوص بوده است.

وی اضافه کرد: مالک این زمین پس از دریافت پروانه دچار معضلات مالی می‌شود و نمی‌تواند عملیات ساخت این پروژه را آغاز کند.

عضو شورای شهر کرج گفت: بالاخره پس از رایزنی مالک با شرکت‌های هلدینگ زیرمجموعه بانک دی بنا می‌شود این پروژه به صورت مشارکتی ساخته شود ولی باز هم اوضاع خوب پیش نمی‌رود و کار به جایی می‌رسد که سازمان نظام مهندسی در اردیبهشت سال ۹۸ نامه‌ای به مالک و شهردار منطقه ارسال می‌کند که در محتوای آن قید شده با توجه به توقف چند ساله این پروژه، باید از ارگان‌هایی که در حوزه پیشگیری از سوانح فعایت دارند؛ جهت بررسی وضعیت امنیت واحدهای مسکونی اطراف این زمین استعلام شود.

وی توضیح داد: بعد از استعلامات صورت گرفته نامه‌ای به شهردار منطقه مبنی بر در معرض آسیب بودن خانه‌های محدوده این زمین ارسال و بر ضرورت توقف این پروژه و پر کردن زمین گودبرداری شده به جهت حفظ امنیت ساکنین تاکید می‌شود.

وی افزود: شهردار منطقه ۵ طی این سال‌ها نه برای توافق با مالک جهت تمدید پروانه ساخت و آغا عملیات ساخت این پروژه به توافق رسیده و نه اقدامی برای پر کردن زمین صورت داده است.

اینجا دیگر جای زندگی نیست...

۷۰ واحد مسکونی باید تخلیه شود

اسدیان گفت: با استعلام از سازمان‌های ذی ربط مشخص شده خانه‌های محدوده این زمین دیگر از لحاظ ایمنی برای سکونت مناسب نیست و ۷۰ باب منزل باید تخلیه شود.

رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج توضیح داد: اگر به هشدارها در مورد عدم امنیت این واحدهای مسکونی توجه نشود، هر آن امکان بروز فاجعه انسانی وجود دارد.

وی ادامه داد: شهردار منطقه ۵ تا کنون هیچ اقدامی برای ایمن سازی این زمین صورت نداده و تنها نسبت به اصلاح شبکه نیلینگ و تقویت زمین اقدام کرده که از بازه شش ماهه اثر بخشی آن هم یک سال و هشت ماه می‌گذرد.

وی با اشاره به تخلفات ادامه دار در خصوص این زمین گفت: پس از افزایش شکایات مردمی، در نهایت مالک را وادار می‌کنند که در این زمین سازه نگهبان استفاده کند که این هم تخلفی دیگر بوده است.

وی اظهار کرد: سازه نگهبان زمانی استفاده می‌شود که نهایتا یک ماه تا آغاز عملیات ساخت پروژه باقی مانده ولی این اتفاق تا کنون نیفتاده است.

وی تاکید کرد: طبق مقررات نظام مهندسی؛ باید در محوطه این زمین برای پایش هفتگی سازه نگهبان دوربین‌هایی نصب می‌شد که این اتفاق هم نیفتاده و نتیجه آن چیزی جز ناپایداری سازه نگهبان نبوده است.

شیشه‌ها شکسته؛ دیوارها ترک خورده...

اسدیان با اشاره به بازدید صورت گرفته از وضعیت این زمین بعد از بارندگی‌های اخیر توضیح داد: با توجه به سستی این زمین و ترک خوردن شیشه و دیوارهای خانه‌های اطراف؛ این احتمال وجود دارد که با کمترین بارندگی واحدهای مسکونی نشست کند.

وی ادامه داد: با استناد به نامه‌های سازمان نظام مهندسی، امکان نشست خانه‌هایی که دیوارهای ثابت آنها ترک برداشته وجود دارد و این خانه ها غیرقابل سکونت هستند.

اینجا دیگر جای زندگی نیست...

وی با اشاره به اینکه هم شهردار منطقه و هم سازمان نظام مهندسی در خصوص وضعیت این زمین باید پاسخگو باشند ولی مردم تاوان قصور آنها را پس می‌دهند.

وی افزود: طبق قوانین، حتی اگر پروژه‌ای رها شود سازمان نظام مهندسی موظف است پایش مستمر ایمنی آن اقدام کند و تخلفات را گزارش دهد.

وی گفت: شهرداری منطقه ۵ هم تا کنون هیچ اقدام موثری برای تعیین تکلیف این پروژه انجام نداده و فعلا سکوت کرده است.

مالک جدید هم پول ندارد

اسدیان اضافه کرد: جان مردم بازیچه دست مسئولین نیست و هر چه سریعتر باید تکلیف این زمین و مالک آن مشخص شود.

وی ادامه داد: با تماس با مالک این زمین مشخص شد که او این پروژه را به شخص جدید واگذار کرده ولی مالک جدید ادغان دارد که برای تکمیل این مجتمع تجاری به ۳۰۰۰ میلیارد تومان منابع  مالی نیاز است که به تنهایی از پس تامین آن بر نمی‌آید.

عضو شورای شهر کرج با بیان اینکه شهرداری منطقه ۵ در جریان واگذاری این زمین به مالک دوم بوده، گفت: آیا شهرداری نباید قبل از واگذاری از وضعیت حساب مالک دوم استعلام می‌گرفت و گردش مالی خریدار را چک می‌کرد؟

وی توضیح داد: آیا شهرداری منطقه ۵ نباید از این مطمئن می‌شد که مالک جدید به اندازه‌ای توان مالی دارد که بتواند عملیات ساخت مجتمع تجاری را آغاز کند تا آسیب به مردم بیشتر از این ادامه دار نشود؟

وی با بیان اینکه در این پروژه کلکسیونی از تخلفات و خطاها صورت گرفته، گفت: در بنری که چند سال پیش در در ورودی این زمین نصب شده بود، آمده اگر مالک در بازه مشخصی نسبت به ساخت این مجتمع اقدام نکند شهرداری در خصوص پرکردن زمین اقدام می‌کند ولی این اتفاق تا به امروز نیفتاده است.

اینجا دیگر جای زندگی نیست...

شورا باید دید کلان داشته باشد

وی ابراز کرد: اگر مسئول این منطقه پشتش به جایی گرم است که هیچ ولی ما نماینده مردم هستیم و نمی‌توانیم نسبت به قصور صورت گرفته و تضییع حق شهروندان بی تفاوت باشیم.

اسدیان ادامه داد: شهرداری منطقه در این اتفاق ذی مدخل است و باید پاسخگو باشد. مگر می‌شود هر مالکی هر وقت دلش بخواهد بتواند پروژه‌ای را شروع یا متوقف کند؟ پس وظیفه شهرداری در این میان چیست؟

رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج گفت: به عنوان عضو شورای شهر تمام تلاش خود را برای حل مشکل ساکنان واحدهای مسکونی اطراف این زمین انجام می دهم چون آنها هم حق دارند شب با خیال آسوده و بدون دغدغه سر بر بالش بگذارند و هر آن نگران این نباشند که اهمال برخی سرپناهشان را بر سرشان آوار می‌کند.

وی توضیح داد: ما منتخب شهروندان کرجی هستیم و به جای رسیدگی به مسائل سطحی باید به دید کلان داشته باشیم و از فریاد به خاطر جدول و روکش آسفالت فراتر رفته و به فکر حل مشکلات اساسی مردم باشیم.  

اینجا دیگر جای زندگی نیست...
اینجا دیگر جای زندگی نیست...

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha