به گزارش ایسنا، اصغر باقرزاده در آیین بزرگداشت روز امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی که در کانون فرهنگی و تربیتی آفتاب حرم مطهر امام خمینی (ره) برگزار شد گفت: موضوع «تربیت» مختص به آموزش و پرورش نیست. تربیت مختص گروه خاصی نیست، بلکه برای همه انسانها و همه اقشار است. تربیت همیشه و همه جا هست، منتها سه جایگاه ویژه دارد که مدرسه، خانواده و رسانه از این جمله است.
وی افزود: آنچه که اکنون احتیاج داریم این است که نقش تربیتی در خانوادهها و رسانهها احیاء شود، اکنون با توجه به شرایط ناشی از شیوع بیماری، بچهها کامل در مدرسه نیستند و مواجهه مستقیم دانشآموزان با مربیان کمرنگ شده است. از سوی دیگر از دانشآموزان هم دور شدهایم و باید جایگاهی در مواجهه و ارتباط با دانش آموزان ایجاد کنیم و فضاهایی که دانش آموزان در آن حضور دارند را خالی نکنیم.
کمبود ۱۲۰ هزار مربی تربیتی و مشاور در مدارس
سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما در صدد توانمندسازی مربیان تربیتی موجود از طریق برگزاری دورههای توانمندسازی هستیم گفت: تأمین بخشی از کسری نیروی انسانی در برنامههای ماست. حدود ۵۰ هزار مربی پرورشی و تربیتی و بیش از ۷۰ هزار مشاور بر اساس قانون احیای امور تربیتی کمبود داریم.
هر مشاور فقط میتواند سه ثانیه برای هر دانش آموز وقت بگذارد
وی افزود: اکنون با توجه به تعداد مشاوران، اگر نسبت مشاور به ازای دانش آموزان را در نظر بگیریم هر مشاور فقط میتواند سه ثانیه برای هر دانش آموز وقت بگذارد و فقط یک سلام به آنها بکند؛ فرصت مراوده خیلی کم است و این کسری را باید به مرور طی سالها جبران کنیم.
وی با تاکید بر ضرورت احیای نقش تربیتی معلمان گفت: باید با تلفیق برنامههای پرورشی با برنامههای مدارس کمک کنیم معلمان نقش تربیتی خود را بهتر ایفا کنند. پیشنهاد دادیم کتب درسی مبنای مسابقات فرهنگی و پرورشی باشند. استفاده حداکثری از ظرفیت رسانههای مختلف و فضای مجازی نیز مهم است.
سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: گروههای تربیتی و محتوایی در فضای مجازی خیلی کمرنگ هستند و آنجا هم که هستیم از ذائقه دانش آموزان دوریم. استفاده حداکثری از حضور دانش آموزان در مراسم و برنامههای فرهنگی برای ما مهم است. باید نقش دانش آموزان را پررنگ کنیم. این نقش، خودش تربیت ساز و تربیت کننده است.
تقویت روخوانی قرآن ابتداییها
وی با بیان اینکه در اداره کل مشاوره و مراقبتهای از آسیبهای اجتماعی برنامههایی آغاز و بخشی از مدارس غربالگری شدهاند و به کمک معاونت متوسطه قصد داریم این کار را فراگیر کرده و هم افزا عمل کنیم گفت: گروههای جهادی فراوانی داریم که خوب است از ظرفیت آنها نیز بهره ببریم. همچنین طرحی را برای آموزش روخوانی قرآن دانش آموزان ابتدایی آماده کردهاند و تلاش میکنیم این برنامه را ظرف دوسال اجرا و روخوانی و صحیح خوانی قرآن را در همه دانش آموزان ابتدایی تقویت کنیم.
انتهای پیام
نظرات