• جمعه / ۱۰ تیر ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401041006622
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

در قالب یک پژوهش بررسی شد؛

نقش تربیت اخلاقی در رفتارهای دانشجویان

نقش تربیت اخلاقی در رفتارهای دانشجویان

ایسنا/اصفهان نتایج یک پژوهش حاکی از این است که توجه به تربیت اخلاقی به عنوان یک چالش جدی در آموزش عالی مطرح است که تقویت آن می‌تواند برای حل معضل حجاب پیشنهادی موثر باشد.

دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان در گفت‌وگو با ایسنا، به مقاله خود که در خصوص بررسی نقش تربیت اخلاقی در رعایت حجاب دانشجویان دختر دانشگاه کاشان است اشاره و اظهار کرد: حجاب یکی از اصلی‌ترین مسائل جامعه اسلامی و امری فطری است که از ضروریات دین اسلام است.

مریم عسکریان بیدگلی افزود:  حجاب در سایه تربیت اخلاقی صحیح که منجر به سعادتمندشدن فرد و دوری از رذائل اخلاقی می‌شود، بهبود می‌یابد.

وی در توضیح پژوهش «بررسی نقش تربیت اخلاقی در رعایت حجاب دانشجویان دختر دانشگاه کاشان» گفت: این تحقیق از نظر هدف کاربردی از نظر اجرا توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری  شامل تمام دانشجویان دختر دانشگاه کاشان در مقاطع کارشناسی و ارشد به تعداد ۳۴۴نفر است.

دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان ادامه داد: پرسشنامه محقق ساخته تربیت اخلاقی در این پژوهش با ۳۹ گویه در شش مولفه (عفت، شرم و حیا، غیرت، وقارو متانت، کرامت و عزت) و پرسشنامه محقق ساخته حجاب با ۲۱ گویه بر اساس مقیاس ۵ درجه‌ای لیکرت استفاده شد.

عسکریان توضیح داد: نتایج تحلیل داده ها نشان از معنادار بودن نقش تربیت اخلاقی و هر یک از مولفه‌های آن  در رعایت حجاب دانشجویان دارد. بر این اساس هرچه هریک از مولفه‌ها تقویت شود، میزان رعایت حجاب مناسب تر خواهد بود.  بنابراین یافته‌های پژوهش حاکی از این است که توجه به تربیت اخلاقی به عنوان یک چالش جدی در آموزش عالی مطرح است که تقویت آن می‌تواند برای حل معضل حجاب پیشنهادی موثر باشد.

پژوهش «بررسی نقش تربیت اخلاقی در رعایت حجاب دانشجویان دختر دانشگاه کاشان» که دکتر زینب سادات اطهری استاد راهنما و دکتر حسین ستار استاد مشاور این پایان را بر عهده داشتند، در  سومین جشنواره ملی پایان نامه‌‎های تحصیلات تکمیلی با محوریت امنیت اخلاقی حائز رتبه دوم شد.

سومین جشنواره ملی پایان‌نامه‌‎های تحصیلات تکمیلی با هدف توجه و اهتمام بیشتر دانشگاهیان نسبت به شناخت مسائل و آسیب‌های اجتماعی با محوریت امنیت اخلاقی، تشویق دانشجویان به انجام پژوهش پیرامون مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه و دانشگاه و  بهره‌گیری از نتایج پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی به منظور کمک به ارتقا امنیت اخلاقی و جهت‌دهی کاربردی به پایان‌نامه‌های بعدی  با همکاری سازمان امور اجتماعی کشور در دانشگاه یزد برگزار شد.

نقش تربیت اخلاقی در رفتارهای دانشجویان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha