• چهارشنبه / ۶ مهر ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401070602240
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

۳ اصل سلامت پاییزی

۳ اصل سلامت پاییزی

ایسنا/خراسان جنوبی یک متخصص و مدرس طب ایرانی گفت: تغذیه خوب، خواب مطلوب و ورزش و تحرک مناسب در فصل پاییز برای خون سازی بسیار حائز اهمیت است.

مریم نواب زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: می‌توان از جایگزین‌های گوشت قرمز برای افزایش خون سازی بدن بهره برد، که این موارد خون بهتر یا خون صالح( در اصطلاح طب ایرانی ) تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه در پاییز خونسازی کاهش می‌یابد چراکه مزاج پاییز سرد و خشک و مخالف مزاج خون که گرم و تر بوده می‌شود، افزود: لازم است تدابیر گرم تر اتخاذ شود تا خون سازی بدن و علائم کم‌خونی بهتر شود.

این متخصص و مدرس طب ایرانی ادامه داد: کسانی که خون غلیظ دارند نیز در پاییز به علت سرد و خشکی هوا، خونشان غلیظ تر می‌شود، همین علت باعث افزایش سکته‌ها، افسردگی، بواسیر، تشدید واریس و درد مفاصل در پاییز می‌شود.

این کارشناس و مدرس طب ایرانی کم‌خونی یا خون خشک و غلیظ را علت مهم ریزش مو در برگ ریزان طبیعت عنوان کرد و افزود: راه‌های مقابله، استفاده از خون سازها یا تدابیر گرم و تر کننده بدن، یا در مزاج های خشک، روان یا تر کردن خون است تا غلظت خون کاهش یابد و مشکلات پاییزی از بین برود.

نواب زاده ادامه داد: خون صالح با تغذیه خوب، خواب نیکو و ورزش و تحرک مناسب ایجاد می‌شود و این خون در حالی تولید می‌شود که بدن در وضعیت آرامش باشد و از اعراض نفسانی (اصطلاح طب ایرانی) یا همان شرایط روحی و روانی نامناسب دور باشد یا آنها را کنترل کند، پس در این شرایط هضم را بهبود بخشید و غذاهای خونساز با هضم راحت تر مصرف  کنید.

این کارشناس و مدرس طب ایرانی گفت: میوه‌های خشک به خصوص مویز، سیب، گلابی، به، انجیر و آلو که غنی از آهن و اسید فولیک هستند و همچنین زرده تخم مرغ عسلی و آش حبوبات که با اسفناج و زرد چوبه و دارچین و با طعم ملس طبخ شده باشد، مفید است.

۳ اصل سلامت پاییزی

نواب زاده افزود: نصف استکان عرق یونجه را با یک لیوان شیره انگور مخلوط کنید و روزی سه مرتبه هر بار یک قاشق غذاخوری میل کنید؛ سبزی یونجه خرد شده با لیموترش تازه به عنوان چاشنی غذا یا عصرانه یک پیاله بسیار مفید است.

وی با اشاره به طرز تهیه نخود، افزود: نخود را هشت ساعت در آب ولرم خیسانده و پوست آن را بگیرید؛ پیاز و گوشت و ۴ لیوان آب نخود را در ظرف سنگی ریخته و بگذارید کاملاً بپزد و به مدت سه ساعت و در یک ساعت آخر زیره و زردچوبه و برنج و نمک را اضافه کنید؛ این ماده غذایی مقوی، پاک کننده کبد از اخلاط فاسد، شستشوی کلیه و طحال از خلط سودا، ضد خشکی و خارش پوست، اشتها آور و مفید برای درد سینه و گلو جلوگیری از ریزش موی سر، تقویت لثه و دندان ضد انگل بوده و برای سرد مزاجان بهتر است با زیره یا شوید آن را استفاده کنند و برای گرم مزاجان با سکنجبین مصرف شود.

صبح‌های پاییزی مهم هستند 

نواب زاده تصریح کرد: صبح‌ها به محض بیدار شدن از خواب، خود را در معرض نور خورشید قرار دهید؛ صبحانه را هوشمندانه انتخاب کنید؛ تخم مرغ، حلواارده، عسل و املت گزینه‌های خوبی هستند؛ مراقب باشید بدنتان دچار کم آبی نشود تا دچار خشکی پوست، گیجی و سردرد نشوید.

وی ادامه داد: اگر صبح زود بیدار شدید و احساس خستگی کردید قبل از ناهار چرت کوتاهی(قیلوله)بزنید؛ عمیق تر نفس بکشید تا اکسیژن بیشتری دریافت کنید و تنش عضلات و استرستان کم شود و از دمنوش‌های انرژی بخش مانند پونه، زنجبیل، زعفران، دارچین، هل و بابونه بهره بگیرید.

 این مدرس طب سنتی با بیان اینکه با ورزش کردن، کاهش مواد قندی، پیشگیری از چاقی و لاغری مفرط، انجام فعالیت‌های فکری و اجتماعی و چک کردن مرتب سلامت قلب و فشار خون علاوه بر حفظ سلامتی، مغزتان را از آلزایمر در امان نگه دارید، یادآور شد:  اگر افراد با توجه به مزاج خود، دستورالعمل‌های مخصوص سلامتی فصل پاییز را رعایت کنند کم بیمار می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha