• پنجشنبه / ۱۹ آبان ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401081913272
  • خبرنگار : 50295

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان:

کتابخانه‌های زنجان تبدیل به باشگاه‌های اجتماعی می‌شوند

کتابخانه‌های زنجان تبدیل به باشگاه‌های اجتماعی می‌شوند

ایسنا/زنجان مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: کتابخانه‌ها دیگر تنها محلی برای امانت‌گیری کتاب نیستند و با رویکرد جدید تبدیل به باشگاه‌های اجتماعی می‌شود.

محمد رضاخانی پیش از ظهر امروز (۱۹ آبان‌ماه) در نشست خبری به مناسبت سی‌امین دوره هفته کتاب و کتابخوانی با بیان اینکه هفته کتاب و کتابخوانی یکی از مناسبت‌هایی است که هر سال گرامی داشته می‌شود، اظهار کرد: کتاب و مقوله کتابخوانی یکی از مسائلی است که همواره روی آن بحث می‌شود و بحث کتاب و کتابخوانی شاخص اول فرهنگی در هر کشوری محسوب می‌شود و فرهنگ هر جامعه از تعداد تیراژ کتاب‌ها سنجیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در شاخص کتابخانه‌ای در منطقه اول هستیم افزود: اگر می‌گوییم در بحث کتابخوانی حال خوبی نداریم نسبت به فرهنگ و تمدن‌مان این را بیان می‌کنیم و این‌گونه نیست که مردم ما کتاب نمی‌خوانند.

این مسئول با بیان اینکه به هر اندازه که آمار کتاب و کتابخوانی افزایش یابد، میزان آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش خواهد یافت، تصریح کرد: از ۲۱ الی ۲۷ آبان‌ماه سی‌امین دوره هفته کتاب و کتابخوانی در سراسر کشور آغاز می‌شود که اهداف طراحی این هفته، تاکید و توجه به مقوله اندیشه‌ورزی در نظام جمهوری اسلامی، تقویت زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی و کتابخانه‌ای کشور، تشویق مردم به کتاب و کتابخوانی و ایجاد عادت به مطالعه و هدایت و رونق اقتصاد فرهنگی کشور است.

رضاخانی ادامه داد: ستاد هفته کتاب و کتابخوانی در استان تشکیل شده و برنامه‌های متنوعی برای این هفته در سه سطح استانی، شهرستانی و کتابخانه‌ای طراحی شده و حدود ۴۰۵ برنامه کتاب‌محور همچون برگزاری نشست کتابخوان، مسابقه کتابخوانی، رونمایی از کتاب‌های منتشره، بگزاری جلسات مشاوره، کارگاه‌های آموزشی، تشکیل محافل ادبی در کتابخانه‌های عمومی و ... اجرا خواهد شد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان عنوان کرد: افتتاح کتابخانه امام حسین (ع) در منطقه بیسیم با زیربنای ۶۶۰ متر که ۷ میلیارد تومان برای احداث آن هزینه شده، افتتاح بخش نسخ خطی و نفیس چاپی با زیربنای ۱۷۰ متر و وجود ۳۸۰۰ نسخه که با تجهیزات روز و ابزارآلات مخصوص نگهداری خواهند شد؛ افتتاح بخش ناشنوایان در کتابخانه اندیشه سپید، افتتاح کارگاه‌های ادبی مثنوی‌خوانی و حافظ‌خوانی، برگزاری پویش سیب‌های حبیب با همکاری بنیاد شهید و امرو ایثارگران، برگزاری نشست کتاب و هنر با حضور هنرمندان با هدف خلق آثار هنری با موضوع کتاب، نشست نقد و بررسی کتاب، پویش کتابخوان که یک طرح برای اهدای خون است؛ عضویت رایگان در طول هفته برای تمامی همشهریان، طرح بخشودگی جرایم دیرکرد کتاب‌ها، پویش اهدای کتاب و ... برخی از اقدامات هفته کتاب و کتابخوانی سال‌جاری است.

این مسئول بیان کرد: کتابخانه‌ها دیگر تنها محلی برای امانت‌گیری کتاب نیستند و با رویکرد جدید تبدیل به باشگاه‌های اجتماعی می‌شوند این تغییر کتابخانه‌ها ۶۰‌ خدمت فرهنگی را ارائه می‌دهند و در این رویکرد ایجاد کتابخانه تخصصی کودکان، ایجاد مرکز خلاقیت نوجوان، ایجاد اتاق‌های علم، پیک‌ کتاب، خدمات مرجع مجاز، برگزاری قصه‌گویی مادران و کودکان در دستور اقدام است.

وی با بیان اینکه از ۱۰۰ کتابخانه استان ۸۲ کتابخانه به صورت نهادی است، گفت: همه خدمات کتابخانه‌ها درد سطح عمومی رایگان است و یکی از خدمات نوین کتابخانه‌ها ایجاد اتاق‌های گروهی مطالعه است که گروه‌های مختلف می‌توانند در آن اتاق‌ها گرد هم‌آمده و جلسات لازم‌ را برگزار کنند.

رضاخانی با بیان اینکه در شش ماهه اول سال ۲۰ هزار و ۶۸۹ نسخه کتاب اهدا شده و در حال حاضر تعداد اعضا کتابخانه‌های استان ۳۲ هزار و ۲۵۴ نفر هستند که آمار به دلیل شیوع ویروس کرونا پایین آمد، خاطرنشان کرد: کتابخانه مرکزی همانند یک موزه فرهنگی برای استان است و می‌تواند اقدامات مختلف و متنوعی همچون مرکز اسناد بودن را داشته باشد و یک هویت برای هر شهری است که کتابخانه مرکزی استان حدود ۱۸ سال است که به دلیل کمبود بودجه متوقف شده و حدود ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha