• یکشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401082215225
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس امور کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی اصفهان:

برای تهیه منابع در کتابخانه‌ها نگاه بینابینی داریم

برای تهیه منابع در کتابخانه‌ها نگاه بینابینی داریم

ایسنا/اصفهان رئیس امور کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان گفت: یک نگاه، کتاب و آثار ارزشمند را موجود می‌کند، نگاه دیگر قائل به نیازسنجی از مخاطب و تهیه منابع بر اساس نیاز آن‌ها است و نگاه سوم نظریه بینابینی است؛ ما در تلاش هستیم که در تهیه منابع و قرار دادن آن‌ها در کتابخانه‌ها نگاه بینابینی داشته باشیم، اما فشارهایی از جهات مختلف برای قرار دادن برخی منابع در کتابخانه‌ها وجود دارد.

محسن شمس اژه‌ای  در نشست خبری که صبح امروز یکشنبه (۲۲ آبان‌ماه) با موضوع ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد، گفت: وقتی‌که نهاد کتابخانه‌های عمومی از سال ۹۰ تجمیع بانک اطلاعاتی خود را شروع کرد تا امروز توانست بزرگ‌ترین شبکه کتابخانه‌ای را با ۴۶ میلیون نسخه کتاب در بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ کتابخانه ایجاد کند. همه کتابخانه‌های عمومی دارای پورتال تخصصی بوده و در عین استقلال یک کل واحد هستند و این اتفاقی کم‌نظیر است، چراکه در اغلب سامانه‌ها تنها فهرست اطلاعات کتاب‌شناختی موجود است، اما این فهرست، اطلاعات اعضا و کتابداران، تراکنش‌ها و علاقه‌مندی‌های آن‌ها را نیز نشان می‌دهد. درواقع سوابق ۴۶ میلیون کتاب که ۵ میلیون و ۸۰۰ نسخه مربوط به کتاب کودک است و ۱۱ میلیون کاربر در این سامانه وجود دارد و هم‌زمان به لحاظ زیرساختی، امکان تجمیع ظرفیت کل کتابخانه‌های کشور در این شبکه به آدرس http://samanpl.ir  فراهم است.

او ادامه داد: بعد از حذف پست کتابدار در مدارس، کتابخانه‌های آموزشگاهی به‌کلی از بین رفت و بار آن‌ها به کتابخانه‌های عمومی تحمیل شد، درحالی‌که مراکز چندرسانه‌ای و کتابخانه‌های آموزشگاهی در کشورهای توسعه‌یافته عضو جدانشدنی مدارس و عاملی ضروری در کنار کلاس درس هستند، امروز ما به موضوع تأمین کتاب‌های کمک‌آموزشی می‌پردازیم که در عین استقبال و نیاز زیاد مخاطب هزینه بسیار زیادی دارد.

رئیس امور کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان همچنین در پاسخ به خبرنگار ایسنا در خصوص تعداد کتاب‌های اضافه‌شده به کتابخانه‌های عمومی استان، در سال گذشته و امسال، گفت: از ۳۰ مرداد هم‌زمان با بزرگداشت علامه مجلسی پویشی عمومی را با عنوان «بحار کتاب، انوار دانایی» اجرا کردیم که طی آن افراد، سازمان‌ها و ناشران کتاب‌های خود را به کتابخانه‌های عمومی اهدا کنند، بیش از ۵۰۰ هزار جلد کتاب معادل یک‌ششم منابع، در این پویش به کتابخانه‌ها اهدا و نیازهای زیادی از این مجموعه‌ها رفع شد و بخش دیگری از منابع موردنیاز کتابخانه‌های عمومی نیز با اعتبارات اختصاصی خریداری شد.

شمس اژه‌ای در خصوص ارتباط با ناشران و نویسندگان نیز اظهار کرد: ویژه‌برنامه کتاب اول با محوریت بررسی آثار نویسندگانِ کتاب اولی و تقویت آثار بعدی آن‌ها و همچنین جشنواره قصه‌گویی نیز باهدف تقویت آثار ادبیات کودک و ارتباط با ناشران تخصصی این حوزه برگزار شدند.

او درباره در خارج کردن بعضی از کتاب‌ها با موضوعات خاص از کتابخانه‌ها و با بیان اینکه کتابخانه‌ها بر سه اساس منابع را تهیه می‌کنند، تصریح کرد: یک نگاه، کتاب و آثار ارزشمند را موجود می‌کند، نگاه دیگر قائل به نیازسنجی از مخاطب و تهیه منابع بر اساس نیاز آن‌ها است و نگاه سوم نظریه بینابینی است، ما در تلاش هستیم که در تهیه منابع و قرار دادن آن‌ها در کتابخانه‌ها نگاه بینابینی داشته باشیم، اما فشارهایی از جهات مختلف برای قرار دادن برخی منابع در کتابخانه‌ها وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha