به گزارش ایسنا، اجرای صحیح قانون کار همواره یکی از دغدغه های وزارت کار بوده و لذا به استناد مفاد قانون کار، نظارت بر حسن اجرای قانون کار و مقررات مربوط به آن از جمله وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شمار میرود.
موضوع طبقه بندی مشاغل بر اساس ماده ۴۹ قانون کار، ساماندهی تشکل های کارگری و ایجاد تشکل ها در بنگاهها برای پیگیری حقوق و مطالبات صنفی به موجب فصل ششم قانون کار، تشکیل کمیتههای حفاظت فنی و بهداشت کار در واحدهای تولیدی به موجب ماده ۹۳ قانون کار، رعایت انضباط کاری در واحدها به موجب ماده ۲۷ قانون کار و پایداری مشاغل و صیانت از نیروهای کار از اهم دغدغههای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، از این رو در راستای ارائه خدمات شایسته به جامعه کار و تولید و برای آنکه اطلاعات کامل تری در خصوص موارد مذکور در اختیار وزارت کار قرار گیرد، سامانه ملی پایش کار اسفند ماه سال گذشته رونمایی و در وبگاه وزارت کار ایجاد شد.
مهمترین اهدافی راه اندازی سامانه ملی پایش کار، ارتقای بهرهوری و پایداری مشاغل، صیانت از نیروهای کار و پیشگیری از وقوع حوادث ناشی از کار است.
با استفاده از این سامانه اطلاعات مربوط به تشکیل کمیتههای حفاظت فنی و بهداشت کار، اجرای طبقهبندی مشاغل و ساماندهی تشکلهای کارگری در بنگاهها در قالب خوداظهاری کارفرمایان در اختیار وزارت کار قرار میگیرد تا در تصمیم سازیهای مربوط به جامعه کار و تولید به کار گرفته شود.
بر اساس گزارشها، تا پایان مهر ماه امسال اطلاعات ۵۰۰ کارگاه در سامانه ملی پایش کار به ثبت رسیده است.
علی حسین رعیتی فرد - معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تایید این آمار به ایسنا میگوید: صیانت از نیروهای کار یکی از اهداف مهم سامانه پایش کار به شمار می رود و انتظار داریم در بحث صیانت از کارگران و نیروهای شاغل و جلوگیری از حوادث ناشی از کار این سامانه وزارت کار را یاری دهد.
وی میگوید: در فاز نخست کارفرمایان به شکل خودارزیابی اطلاعات واحد تولیدی، تعداد کارگران، شیفتهای تولید، وضعیت طبقهبندی و قراردادهای کار را در سامانه ثبت میکنند و اطلاعات پایش شده به ارزیابی بهتر و اتخاذ تصمیمات شایسته در حوزه تولید و کار کمک میکند.
معاون وزیر کار از جمله مزیتهای سامانه را تسهیل در ورود به آن بدون اخذ کد کاربری و رمز ورود دانسته و میافزاید: ورود به سامانه صرفا از طریق ثبت کد کارگاهی صورت می پذیرد.
رعیتی فرد پیشتر از تمام واحدها و کارگاههای مشمول قانون کار خواسته بود تا اطلاعات مربوط به کارگران خود و مواردی نظیر اجرای طرح طبقهبندی مشاغل، تشکیل کمیتههای حفاظت فنی و بهداشت کار و کمیتههای انظباطی را در سامانه ثبت کنند.
سامانه پایش کار در راستای قانون کار شکل گرفته و کلیه بنگاههای تولیدی مشمول قانون کار موظفند اطلاعات کارگران و نیروهای خود را به سامانه اعلام کند.در گام نخست، این اطلاعات به شکل خوداظهاری در سامانه بارگذاری می شود و بازرسان کار هنگام مراجعه به کارگاهها اطلاعات را با وضع موجود تطبیق میدهند.
کارشناسان و فعالان حوزه کار بر این باورند با توجه به آنکه تا پیش از این آماری از وضعیت بنگاهها و نیروهای شاغل در آنها و پیگیری مطالبات صنفی کارگران در اختیار نبود، راه اندازی سامانه ملی پایش کار گام مثبت و موثری در جهت تجمیع اطلاعات مربوط به کارگران، وضعیت حقوق و دستمزد، قراردادهای کار، طبقهبندی مشاغل،صیانت از نیروهای کار، رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار و انظباط کاری در واحدها خواهد بود.
این سامانه به نوعی بانک اطلاعات کارگاههای تولید مشمول قانون کار به شمار میرود از این رو طبق قانون کار، همه بنگاهها و کارگاههایی که دارای کد کارگاهی بوده و کارگران مشمول قانون کار و بیمهشده دارند، ملزم به گردآوری اطلاعات نیروهای کار خود در سامانه هستند.
به گزارش ایسنا، در حاضر سامانه ملی پایش کار به نشانی http://payeshkar.mcls.gov.ir در وبگاه وزارت کار بارگذاری شده و کارفرمایان با ارائه کد کارگاهی میتوانند ضمن ورود به سامانه، اطلاعات مورد نیاز را ثبت کنند.
مطابق ماده ۱۹۲ قانون کار، کارفرمایان موظفند آمار و اطلاعات مورد نیاز وزارت کار را بر اساس آییننامهای که به تصویب وزیر کار میرسد، تهیه و ارائه دهند.
انتهای پیام
نظرات