• چهارشنبه / ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۱
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1402011606660
  • منبع : نمایندگی ایلام

جای خالی صنایع تبدیلی و تکمیلی در ایلام

جای خالی صنایع تبدیلی و تکمیلی در ایلام

ایسنا/ایلام جای خالی صنایع تبدیلی و تکمیلی که به فرآوری و عمل‌آوری مواد نباتی، حیوانی، زراعی، باغی، شیلاتی، دام و طیور و جنگل و مرتع می‌پردازد و موجب افزایش ارزش افزوده، توسعه صادرات و کاهش ضایعات داشته در ایلام کاملا مشهود است.

دکتر «محمدیار حسینی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به‌ طبیعت بکر و چهار فصل و شرایط اقلیمی مناسب، استان ایلام دارای ظرفیت‌های فراوان در بخش کشاورزی است و سالانه محصولات کشاورزی متنوعی را در خاک خود می‌پروراند، اما این بخش برای توسعه و رونق بیشتر نیازمند احداث صنایع تبدیلی تکمیلی و کارخانه‌های صنایع غذایی مرتبط با محصولات کشاورزی استان و دیگر استان‌های همجوار است.

وی گفت: توجه بیش از پیش به صنایع تبدیلی و استفاده از فناوری‌های نوین در این بخش میزان بیکاری‌ را کاهش می‌دهد و به توسعه بخش کشاورزی کمک شایانی می‌کند، هم‌چنین به افزایش تولیدات، بهره‌وری، ایجاد فرصت‌های شغلی، تأمین نیازهای اساسی، پیوند با دیگر بخش‌های اقتصادی و کاهش نابرابری‌های منطقه‌ای منجر خواهد شد.

رده پایین ایلام در حوزه صنایع تبدیلی

حسینی با بیان اینکه متاسفانه استان ایلام رده پایین در حوزه صنایع تبدیلی دارد و عموما صادرکننده مواد خام کشاورزی به استان‌های بزرگ است، تصریح کرد: نبود مشوق‌های لازم در سرمایه‌گذاری، فرایند پیچیده صدور مجوزها، عدم تناسب قیمت برخی مواد اولیه، تنش‌های تورمی در بازار،عدم تخصیص به موقع اعتبارات، عدم تامین ارز مورد نیازو همچنین عدم تامین تجهیزات مورد نیاز از جمله مشکلات کمبود فراروی صنایع تبدیلی در استان است.

استادیار علوم و صنایع غذایی دانشگاه ایلام ادامه داد: محصولات کشاورزی ایلام در صورت فرآوری می توانند نقش پررنگی در اقتصاد استان ایفا کنند که در این راستا می‌بایست با برنامه ریزی درست و مناسب آسیب شناسی، کار علمی به ویژه در دانشگاه‌ها، هماهنگی دستگاه،های مختلف استفاده از فناوری های به روز، جذب سرمایه گذار و افزایش ظرفیت های دانش بنیان اقداماتی اساسی در زمینه توسعه صنایع تبدیلی در استان لحاظ کرد.

تاثیر صنایع تبدیلی در افزایش صادرات

«علی اعلایی» مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی جهاد کشاورزی ایلام نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امروزه بخش کشاورزی به عنوان بزرگترین مهمترین و بزرگترین بخش اقتصادی جهان شناخته می‌شود و استان ایلام نیز با حدود ۲۰ هزار کیلومتر مربع معادل ۲ میلیون هکتار اراضی زراعی ظرفیت‌های بسیار زیادی را در بخش کشاورزی دارد.

وی افزود: روغن حیوانی، کره محلی، کشک، پنیر و عسل صدها گونه گیاهی و دارویی ظرفیت‌های بی نظیر بخش کشاورزی هستند که با راه‌اندازی صنایع تبدیلی و بسته‌بندی امکانات صادرات آنها به سایر استان‌ها فراهم می‌شود.

مجوزهای متعددی صادر شده است

اعلایی تصریح کرد: مجوزهای متعددی در حوزه محصولات دامی شامل فرآورده‌های دامی و کشتارگاه‌های دام و طیور، در بحث شیلات و ماهیان سردابی، در حوزه محصولات زراعی و فعالیت‌هایی از قبیل بسته بندی حبوبات، در بحث روغن کشی و احداث کارخانه روغن‌کشی کنجد و روغن کشی کلزا، صادر شده است.

وی تصریح کرد: بی‌شک این صنایع در فرایند توسعه کشور و به تبع استان نقش کلیدی داشته و توجه بیشتر به آن تسریع در رشد و توسعه کشاورزی و اقتصادی را در پی خواهد داشت، از این رو در تلاشیم ظرفیت‌های مربوط به حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی را افزایش دهیم.

 خبرنگار: مهسا نظری

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha