• یکشنبه / ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۱
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403112820868
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تشریح کرد

عقب‌گرد قانون در خصوص تراکم کلاس‌های ابتدایی/ چالش جذب معلمان با رشته‌های غیرمرتبط در دوره ابتدایی

عقب‌گرد قانون در خصوص  تراکم کلاس‌های ابتدایی/ چالش جذب معلمان با رشته‌های غیرمرتبط در دوره ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تراکم بالای کلاس‌ها، یکی از چالش‌های اساسی در فرآیند یاددهی-یادگیری است گفت: طبق مصوبه ۸۸۶ شورای عالی آموزش و پرورش، تراکم مطلوب کلاس‌های ابتدایی ۲۰ نفر و حداکثر قابل قبول ۲۶ نفر است اما در قانون برنامه هفتم، سقف تراکم به ۳۵ نفر افزایش یافته که این موضوع از نگاه کیفیت‌محور، یک عقب‌گرد محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، رضوان حکیم‌زاده در برنامه پرسشگر شبکه آموزش سیما در خصوص کیفیت بخشی به آموزش، بر لزوم نگاه سیستمی و سیاست‌گذاری‌های دقیق برای ارتقای سطح آموزش تأکید کرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کیفیت آموزشی در کنار عدالت آموزشی یکی از محورهای کلیدی برنامه دولت چهاردهم است، گفت: رئیس جمهور در جلسات منظم هفتگی خود، به طور ویژه بر ارتقای کیفیت مدارس دولتی به عنوان نماد عدالت آموزشی تأکید دارند. اما بحث کیفیت تنها محدود به یک عامل نیست و باید هم دروندادها، هم فرایندها و هم پیامدهای آموزشی مورد توجه قرار گیرند.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به نقش نیروی انسانی در کیفیت آموزشی تصریح کرد: ما در مدارس دولتی بهترین معلمان را داریم؛ افرادی که عمدتاً فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان هستند و با تمام توان در کلاس‌های درس فعالیت می‌کنند. اما نمی‌توان انتظار داشت در یک کلاس ۴۵ نفره، با امکانات محدود و بدون حمایت کافی از سوی خانواده‌ها، کیفیت آموزش مشابه کلاس‌های کم‌تراکم باشد.

وی تأکید کرد که تراکم بالای کلاس‌ها، یکی از چالش‌های اساسی در فرآیند یاددهی-یادگیری است: طبق مصوبه ۸۸۶ شورای عالی آموزش و پرورش، تراکم مطلوب کلاس‌های ابتدایی ۲۰ نفر و حداکثر قابل قبول ۲۶ نفر است اما در قانون برنامه هفتم، سقف تراکم به ۳۵ نفر افزایش یافته که این موضوع از نگاه کیفیت‌محور، یک عقب‌گرد محسوب می‌شود.

حکیم‌زاده یکی دیگر از مشکلات نظام آموزشی را جذب معلمان با رشته‌های غیرمرتبط در دوره ابتدایی عنوان کرد و گفت: تعلیم و تربیت کودکان، تخصصی‌ترین و مهم‌ترین کار در نظام آموزشی است. با این حال، سیاست‌های نادرستی باعث شده که فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی چون طراحی لباس، کشاورزی و پرستاری به عنوان معلم دوره ابتدایی جذب شوند. این تصمیمات غیرکارشناسی، کیفیت آموزش را به شدت تحت تأثیر قرار داده و اجرای دوره‌های توانمندسازی برای معلمان با این تنوع رشته‌ای را دشوار کرده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد که برای ارتقای کیفیت آموزشی، نمی‌توان تنها یک عامل را مقصر دانست، بلکه باید مجموعه‌ای از سیاست‌های صحیح و به‌موقع اتخاذ شود. کیفیت آموزش، نتیجه تعامل چندین عامل است؛ از نیروی انسانی گرفته تا امکانات، فناوری، تراکم کلاس‌ها و سیاست‌های کلان. هرگونه تصمیم‌گیری نادرست در این حوزه، تأثیر مستقیم بر آینده دانش‌آموزان خواهد داشت. بنابراین، ضروری است که سیاست‌گذاری‌ها با رویکردی علمی و دقیق انجام شود تا آموزش ابتدایی کشور دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیر نشود.

حکیم‌زاده درباره برنامه درسی و منابع یادگیری نیز خاطرنشان کرد: دوران تسلط کتاب درسی به‌عنوان تنها منبع یادگیری به سر آمده است. در عصر دیجیتال، لازم است که محیط‌ها و منابع یادگیری متنوع باشند. در همین راستا، وزارت آموزش‌وپرورش برنامه‌ای را برای تنوع‌بخشی به منابع و محیط‌های یادگیری در دستور کار دارد.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت آموزش‌وپرورش برای بازنگری در نظام رشته‌های تحصیلی، افزود: در بسیاری از کشورها، دانش‌آموزان دیرتر از ایران به‌طور تخصصی در رشته‌های جداگانه قرار می‌گیرند و این امر نتایج آموزشی بهتری به همراه دارد. در شرایطی که با پیشرفت فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا مواجه هستیم، لازم است که تغییرات ساختاری در نظام آموزشی کشور ایجاد شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، معاون آموزش ابتدایی با انتقاد از تغییرات اخیر در نحوه تأثیر معدل در کنکور، گفت: این تغییر نه‌تنها عدالت آموزشی را افزایش نداده، بلکه فاصله طبقاتی را بیشتر کرده است. در حال حاضر در مدارس به‌جای تمرکز بر تعلیم و تربیت تمام ساحتی، صرفاً به آزمون‌های متعدد توجه می‌شود و به عبارتی تربیت تحت الشعاع نمره و آزمون قرار گرفته است این روند باعث شده است که فرصت‌های تربیتی و پرورشی دانش‌آموزان کاهش یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۱۱-۲۸ ۱۵:۲۲

آموزگاران فقط با رشته های مرتبط علوم تربیتی جذب کنید مدارس ابتدایی کاریابی نیست که همه رشته ها میتونن شرکت کنند

avatar
۱۴۰۳-۱۱-۲۹ ۱۷:۳۳

سلام وعرض ادب خواستم بگم اگه از خود مردم نظر بخواید وکمک بگیرید خیلی مشکلات زودتر حل میشه آنقدر تعداد اتباع افغانستانی در مدارس زیاد شده وبا جمعیت بالای کلاس محصل چیزی یاد نمی گیرند من خودم معلم هستم.

avatar
دیروز ۰۰:۴۵

والا شما که کلا آزمون استخدامی آموزش و پرورش رو حذف کردین و بازنشسته ها رو دعوت به تدریس کردین . اسفند ماه هست وزیر میگه مجوز اخذ نشده. فقط رشته غیرمرتبط نبود تعداد زیاد افراد دکترا و ارشد روانشناسی بودن