• یکشنبه / ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1402012009189
  • منبع : نمایندگی سمنان

۲ طرح دانش بنیان دانشگاه سمنان در جمع طرح های برگزیده صنعتی سال

۲ طرح دانش بنیان دانشگاه سمنان در جمع طرح های برگزیده صنعتی سال

ایسنا/سمنان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان از انتخاب دو طرح دانش بنیان اعضای هیات علمی این دانشگاه در طرحهای برگزیده سال خبر داد و گفت: دو طرح اعضای هیات علمی دانشگاه سمنان به عنوان طرح های صنعتی برگزیده دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور انتخاب و در کتابی با همین عنوان منتشر شد.

دکتر محمد احسانی ۲۰ فروردین ماه بااعلام این خبر اظهار کرد: تحلیل، محاسبه تئوری و اندازه گیری مصرف آب و پارامترهای موثر سرمایش تبخیری و مقایسه کولرهای آبی معمولی با سایبان و بدنه پلیمیری عنوان طرح دکتر سیف الله سعدالدین عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک و سرپرست دانشگاه سمنان است که در این کتاب منتشر شده است .

دکتر احسانی ادامه داد: در این طرح ضمن مقایسه شاخص های تهویه مطبوع (دما ، رطوبت ، انتقال حرارت و ...) نقش هر یک از آن ها در بهبود عملکرد بررسی شده و عوامل موثر بر کاهش مصرف آب از جمله جنس و رنگ بدنه کولر ، ضخامت پوشال ها و توزیع مناسب آب روی آنها، دمای هوای ورودی به پوشال ها ، رطوبت نسبی هوا ، ایجاد پوشش های مناسب روی جدار خارجی بدنه به منظور کاهش جذب تشعشع حرارتی و استفاده از ترموستات ، سایبان ، تصفیه آب و ... ارائه شده است .

وی با بیان اینکه نمونه های کامل کولرهای  اصلاح شده و کولر بهینه ، ساخته و در بازار عرضه شده است افزود: این طرح توانسته رتبه نخست پروژه پژوهشی کشور از سوی وزارت نیرو را به دست آورد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان ادامه داد: این طرح سطوح آمادگی فناوری (TRL) را کاملا از سطح یک تا ۹ طی کرده است و همچنین ابلاغ طرح دانش بنیان ملی تجاری سازی کولرهای آبی بهینه شده و جایگزینی با کولرهای فعلی در هماهنگی با طرح کاهش مصرف برق را نیز داراست.

به گفته دکتر احسانی، پیگیری تامین اعتبار بودجه تولید انبوه کولرهای آبی بهینه شده و آغاز فاز تجاری سازی محصول از جمله برنامه های پیش رو برای این طرح است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان به دیگر طرح صنعتی برگزیده این دانشگاه و انتشار آن در کتاب طرح های صنعتی برگزیده سال اشاره کرد و گفت: تحقیق ، طراحی و ساخته نمونه خشک کن سریع دو منظوره فرش دستباف و ماشینی آنتی باکتریال نیز عنوان طرح دکتر ناصر ساداتی از اعضای هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه سمنان است .

دکتر احسانی افزود: در این طرح در یک فضای بسته با ایجاد حرارت و ایجاد سیستم گردش هوای گرم و خروج رطوبت به صورت دائمی، یک فضای مناسب تونلی جهت خشک کردن فرش ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: در مدل ساخته شده، تعدادی هیتر در پایین و تعدادی هواکش در سقف و انتهای طرف مقابل هیتر قرار گرفته است و برای ورودی و خروجی فرش نیز غلتک های فرش گیر (رول کن و رول بازکن ) طراحی شده است .

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان، کیفیت بالای خشک کردن ، سرعت و جلوگیری از شکسته شدن فرش به دلیل مسطح قرار گرفتن فرش در محفظه را از دستاوردهای این طرح عنوان کرد .

به گفته دکتر احسانی ، طراحی خودکار رول باز کن و رول کردن فرش در ورودی و خروجی دستگاه به همراه نوار انتقال فرش از سطح زمین تا ورودی دستگاه از برنامه های آتی این دستگاه است و حل مشکل خنک شدن فرش پس از خروج از دستگاه برای فرش های ماشینی نیز از برنامه های تکمیلی این طرح است .

وی یادآوری کرد: دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارتخانه هر ساله اقدام به شناسایی و تدوین قرار دادهای برگزیده دانشگاه ها و انتشار آنها می کند که در سال گذشته ۱۴۰ طرح از دانشگاه ها و پژوهشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمع آوری و در کتابی به همین عنوان منتشر و تدوین شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha