مهدی وحدتکار در گفتوگو با ایسنا، با اعلام خبر تغییر رویکرد سازمان تاکسیرانی تهران در دوره مدیریت شهری جدید، گفت: در دوره جدید مدیریت تاکسیرانی شهر تهران عزم مدیریت شهری بر تغییر پارادایم حمل و نقل در مسیر ارتقای بهره وری ارائه خدمات حمل و نقلی به شهروندان است. در این راستا با بررسی و مطالعات فشرده مبتنی بر تجارب پیشین، اصول علمی و بررسی تجارب بین المللی، حدود ۴۰ پروژه کوچک و بزرگ در حوزه کار سازمان تاکسیرانی طراحی و آغاز شده که غالبا در سال جاری اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینکه شهردار تهران مکررا بر بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی تاکسیرانان تأکید دارند، اظهار کرد: از این رو مشکلات زمینهای تاکسیرانان که بسیاری از آنها ریشه در سیاستهای موضوعه پیشین دارد مورد واکاوی قرار گرفت.
به گفته وحدت کار، از مهمترین این مشکلات که علاوه بر ایجاد مشکل برای تاکسیران زمینه خدمات رسانی به شهروندان را نیز با اختلال مواجه کرده است، آیین نامه های متعدد و بعضا متناقض با برخی اسناد بالاسری است که نهایتا امکان ارائه خدمات بهینه، رقابت هدفمند و رضایت تاکسیران و مسافر را محدود میکند و تا اینگونه مسائل زیربنایی حل نشود، نمیتوانیم تغییر ریل و تغییر راهبردی در تاکسیرانی و به طریقه اولی، در حوزه حمل و نقل داشته باشیم و اگر این اصلاحات انجام نگیرد حتی اگر دو میلیون تاکسی هم در شهر تهران نوسازی شود و تردد کنند باز هم مشکلی از حمل و نقل تهران حل نمیکند. در حقیقت اصل کلیدی در تغییر مدل کسب و کار (Business Model)، شرکتهای تاکسیرانی نهفته است.
مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به لزوم بازنگری در فعالیت شرکتهای تاکسیرانی، اظهار کرد: چند سال قبل اعلام کردند که میخواهند تاکسیرانی را خصوصی سازی کنند و تاکسیها به زیرمجموعه شرکتها منتقل شوند، اما شما به فرآیند فعالیت تاکسی دقت کنید و ببینید که اتفاقا از خصوصیترین شغلها در کشور بوده اند؛ به گونهای که هیچ کدام از فرآیندهای این عرصه دولتی و عمومی نبوده است و راننده هم حقوقبگیر نیست و خودش مسافر را پیدا میکند و بین مسافر و راننده نیز کرایه جابهجا میشود. آنچه که رخ داد در واقع شرکتی سازی بود و نه خصوصی سازی، آن هم به صورت محدود و کانالیزه شده.
وی ادامه داد: واقعیت این است که جز برخی از شرکتهای تاکسیرانی که در حال ارائه خدمات محدود حمل و نقلی هستند، غالب شرکتها به جای ارائه خدمات حمل و نقلی به مردم که قرار بوده رسالت اصلی شرکتها باشد، مشغول ارائه خدمات دفتری به تاکسیران و دریافت هزینه از ایشان مابه ازای آن خدمات دفتری هستند.
مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهر تهران، ادامه داد: علاوه بر این، مدل درآمدی اصلی بیشتر اینها از محل نقل و انتقال تاکسی و به عبارت عامیانه دلالی تاکسی است. به طوریکه در سنوات گذشته فرآیند نوسازی تاکسی ها و ونها به گونه ای بوده که با وجود ورود ناوگان جدید، عملا سطح خدمات به مسافران به میزان مورد انتظار افزایش نیافته است؛ لذا اصلی ترین مشکل در این راستا مدل کسب و کار شرکتها هست. اتفاقا اگر مدل مناسبی برای این شرکتها تبیین شود، این شرکتها علاوه بر دست یافتن به درآمد بالاتر از محل ارتقای بهره وری و افزایش مزیت رقابتی خود، لاجرم سطح خدمات رسانی به شهروندان به عنوان مشتریان اصلی این کسب و کار را به صورت تصاعدی ارتقاء خواهند داد.
وحدت کار ادامه داد: این مساله امروز به صورت جدی مورد اهتمام شهردار و اعضای شورای شهر است و با هماهنگی که با کمیسیون حمل و نقل شورا و وزارت کشور انجام شده، این اصلاح در دستور کار سازمان تاکسیرانی قرار گرفته است.
وی در پاسخ به این سوال که ممکن است شرکتی منحل یا ادغام شود؟، اظهار کرد: واقعیت این است که با اصلاح مدل کسب و کار، به جهت ضرورت ارتقای شاخصهای عملکردی شرکتها مبتنی بر حفظ رقابت مندی، سطوح جدیدی از خدمات حمل و نقلی شکل خواهد گرفت که این امر منتج به سوددهی شرکتهای حمل و نقلی می شود و در حقیقت این تغییر ریل از جمله مواردی است که شرکتهای حمل و نقلی را در مسیر ارائه خدمات اثربخش و کارا ارتقاء می دهد و نتیجتا احیاء شرکتهای تاکسیرانی را به همراه خواهد داشت.
کنترل تاکسیرانان با هوش مصنوعی
وحدتکار در مورد نظارت بر تاکسیرانان نیز با بیان اینکه ما به دنبال نظارت و کنترل هوشمند تاکسیرانان با استفاده از روشهای جدید و مبتنی بر هوش مصنوعی هستیم، تصریح کرد: بر همین اساس مدلهایی را طراحی کردیم که مبتنی بر نظارت هوشمند است و مدل به گونهای است که این روش نظارتی سودآوری بیشتری برای ناوگان ایجاد میکند.
وی در مورد چرایی نظارت بر تاکسیرانان بیان کرد: بخش قابل توجهی از تاکسیها در خدمت مردم نیستند و وقتی بررسی میشود متوجه میشویم که این افراد خودروی تاکسی را برای جابهجایی بار مغازه های خود و یا ورود به محدوده طرح ترافیک استفاده می کنند. در این شرایط در واقع در خدمت شهروندان نیستند.
مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهر تهران افزود: مدل نظارتی هوشمند عملا تاکسیران را از غیر تاکسیران تمیز می دهد و این امر علاوه بر ارتقای کارایی سیستم، امکان پشتیبانی بیشتر از تاکسیران در امور رفاهی و معیشتی از جمله تأمین های بیشتر بیمه ای و ... را به همراه خواهد داشت.
وحدت کار اضافه کرد: برخی میگویند خودروی تاکسی در مالکیت فرد است و سازمان نمیتواند بر آن نظارت کند؛ اما در پاسخ باید بگویم که اگر تاکسی شخصی است پس نمیتواند از خدمات سازمان تاکسیرانی همچون طرح ترافیک و سوخت اضافه بهرهمند شود.
مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهر تهران در پاسخ به این سوال که چگونه از فعالیت تاکسیها با خبر میشوید؟، اظهار کرد: با استفاده از روشهای هوشمند که در حال حاضر هم در شرکتهای مسافری اینترنتی وجود دارد میتوان نسبت به کنترل تاکسیهای فعال و غیرفعال اقدام کنیم.
وی با بیان اینکه در کوتاهترین زمان ممکن میتوان این نظارت و کنترل هوشمند تاکسیها را اجرایی کرد، گفت: به جای روشهای سنتی که از ده ها سال پیش باقیمانده، باید از روشهای اجرایی نوین استفاده کنیم که در حال طراحی یک اپلیکیشن در سازمان فناوری هستیم که به صورت تحولی و نوآورانه مدل نظارتی ما را پیادهسازی کنند.
ارتقاء بهره وری ناوگان تاکسیرانی
فعال شدن باشگاه رفاه تاکسیرانان
وحدتکار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف شما از کنترل تاکسیها چیست؟ تصریح کرد: ما به دنبال ارتقاء بهرهوری ناوگان هستیم و همچنین استفاده حداکثری از ظرفیتهای تاکسیرانی، چرا که در ساعت پیک میبینید که در یک پایانه اصلا تاکسی وجود ندارد و در مقابل پایانه مجاور تاکسی دپو شده، اما مسافری وجود ندارد که برهمین اساس باید برنامه ریزی دقیقی برای مدیریت درست تاکسیها انجام دهیم.
وی در مورد پروژه باشگاه رفاه تاکسیرانان گفت: در نظر داریم باشگاه رفاه تاکسیرانان را فعال کنیم به گونهای که برنامه ریزیهایی دقیقی برای ارائه خدمات بهتر به رانندگان تاکسی انجام شده است که از جمله خرید لوازم مصرفی تاکسی حتی المقدور پایینتر از نرخ دولتی و همچنین خرید روغن و لوازم یدکی پرمصرف برای رانندگان تاکسی در دستور کار قرار دارد.
مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه در بحث تفریحی نیز اقدامات زیادی صورت گرفته است، اظهار کرد: سفر تاکسیرانان به مشهد در حال بررسی نهایی است و این در حالی است که شهردار تهران تاکید زیادی بر ارتقاء سطح رفاهی تاکسیرانان دارد.
وی با بیان اینکه چندی پیش با دستور شهردار تهران در تعامل با سازمان نوسازی موضوع تمهید امکانی برای تأمین مسکن برای تاکسیرانان فعال شهر تهران مورد توجه قرار گرفت، تصریح کرد: شهردار تهران بر خانهدار شدن رانندگان تاکسی تاکید دارد که موضوع در حال پیگیری است.
انتهای پیام
نظرات