به گزارش ایسنا، کتاب حاضر پژوهشی دست اول در واکاوی تاثیرات متقابل تئاتر، سینما و رسانههای دیجیتال است که در بسیاری از دانشگاههای معتبر جهان تدریس میشود.
درک امروزه ما از سینما به طور عمده متاثر از جریانهای غالب سینمای واقعگرا است که بر نحوه ادراک و نحوه تماشاگری ما نه تنها در نسبت با سینما بلکه حتی در نسبت با امر واقع نیز اثر میگذارند. این جریانها شیوهای از تماشاگری منفعلانه را به مخاطب تلقین میکنند و این همان رویکردی است که در نظربات پساـسینمایی مورد نقد جدی قرار میگیرد. با اثرپذیری تئاتر از سینما التقاط هنر اجرا با فناوری و استفاده روزافزون از ابزارهای سینمایی در آثار صحنهای شاهد شیوه نوینی از اجرای صحنهای هستیم که میتوان آن را اجرای التقاطی، چندرسانهای یا میانجیگرانه نامید. شماری از این آثار با استفاده از ابزارهای (تا پیش از این) سینمایی به پرسش از سنتهای غالب سینمایی، سیاستهای ادراک پنهان در پس این آثار و نقد شیوههای تماشاگری پرداختهاند.
در فرازی از این کتاب آمده است:
«گرینوی از سینمایی سخن میگوید که مفهوم قاب پرده را به چالش میکشد. او قاب پرده سینما را نوعی مرز محدودکننده میداند؛ محدودیتی مستطیل شکل که بر مواد بصری فیلم تحمیل شده و باعث محدودیت کثرت و وفور تجربه بالقوه بصری میشود.»
پییُتر وویچیتسکی پژوهشگر و استاد تئاتر و مطالعات اجرا در دانشگاه تحقیقاتی آبریستویث در ولز است. موضوعات تحقیقاتی این پژوهشگر برجسته زمینههای متعددی را شامل میشود؛ از مداقه در نظریات سیاسی و زیباییشناختی با تکیه بر آرای لیوتار و دلوز گرفته تا پارادیمهای متعدد در گفتمان علمی و شالودهشکنی سوژه انسانی در تئاتر. وویچیتسکی علاوه بر تدریس و پژوهش در بسیاری از پروژههای تئاتری بینارشتهای بهعنوان آهنگساز، نمایشنامهنویس و طراح حضور داشته است.
کتاب «تئاتر و اجرای پساـسینمایی» در ۳۹۸ صفحه و با قیمت ۲۶۰ هزار تومان هماکنون در دسترس علاقهمندان به مباحث نظری (تئوریک) تئاتر و سینما است.
پییُتر وویچیتسکی
انتهای پیام
نظرات