• شنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402023018799
  • خبرنگار : 50038

دختران؛ عامل مودت و رحمت در خانواده‌ها

دختران؛ عامل مودت و رحمت در خانواده‌ها

ایسنا/همدان مسئول نهضت پیشرفت بانوان ملایر گفت: از نظر اسلام، زن عامل مودت، رحمت و سبب آرامش است و در تنگناهای زندگی، مرد را پناه می دهد و اضطراب او را فرو می نشاند، از این رو نقش عمده سازندگی در جامعه به زن برمی گردد و انسان ها، هستی، رشد و کمال خود را مدیون او هستند.

فروزان کردیوند در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: نقش زنان در پیشبرد تمدن و هویت ملت ها بسیار اساسی است و بسیاری از صفات و روحیات فردی و اجتماعی دختران در برخورد با مسائل فرهنگی، اقتصادی و مذهبی در دامان مادران شکل می گیرد.

وی ادامه داد: نظم، انضباط، صرفه جویی، برنامه ریزی اقتصادی، پای بندی به مذهب، چگونگی برخورد با اقوام و همسایگان، معاشرت با همسر و ... نمونه هایی از رفتار مادران در شیوه تربیت دختران است.

این مدرس دانشگاه افزود: دختران در مقابل خواسته های والدین و سایر بزرگسالان بیشتر فروتنی نشان می دهند و این مسأله حتی از سنین کودکی نیز کاملاً محسوس است و مدارکی وجود دارد که نشان می دهد دختران بیش از پسران در مقابل ناسازگاری های خانوادگی و فشارهای عاطفی تحمل دارند.

کردیوند اظهار کرد: لطافت روح دختران و دستورات اسلام در مورد حفظ احترام آنها بیانگر تفاوت ساختاری دختر و پسر است و اسلام در برآوردن نیازهای روانی و عاطفی هر یک، مطابق زمینه های فطری و غریزی آنها عمل می کند.

وی با استناد به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) «هر کسی که از بازار هدیه ای خریداری کند و برای خانواده اش ببرد، همانند کسی است که صدقه ای را برای نیازمندان با خود می برد و این فرد باید در هدیه دادن خود، دختران را بر پسران مقدم بدارد»، تصریح کرد: در این کلام، روح لطیف و عاطفی دختران مورد توجه رسول اکرم(ص) قرار گرفته است و پدران را به تأمین این نیاز روحی آنها توجه داده است و باز آن حضرت می فرمایند «بهترین فرزندان شما، دختران هستند».

این مدرس دانشگاه در ادامه با بیان اینکه دختر هدیه ویژه خدا به خانواده هاست، به بررسی ویژگی دختران در نگاه امام صادق(ع) پرداخت و گفت: دختران اهل انس هستند و در خانه ای که دختر وجود داشته باشد، انس و مودت درون خانه بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه بعضی از پیامبران الهی از خدا دختر می خواستند، افزود: دخترها موجودات پربرکتی هستند که بیش از پسرها تلاش و کار می کنند و این چیز عجیبی نیست چراکه فطرتاً چنین ویژگی دارند. دختران فرشتگان الهی هستند که از آسمان برای پر کردن قلب والدینشان با عشق و محبت بی پایان نازل شده اند و نسل آینده توسط دختران امروز ما تربیت می شود.

کردیوند اظهار کرد: اصرار به حفظ حرمت دختران به خاطر نقش آینده آنهاست، دختری که در آینده ای دور یا نزدیک در مقام مادری، همسری و مدیریت خانه قرار می گیرد باید دانستنی های ضروری این مقام را بداند، باید روح و روانش به گونه ای تربیت شده باشد که بهترین مادر و بهترین همسر باشد.

وی در ادامه از برگزاری همایش «ماهدخت» ویژه برنامه دخترانی که از امید می گویند و جشن ولادت حضرت معصومه(س) همراه با اجرای برنامه های شاد و متنوع به همت ستاد برگزاری جشن روز دختر در شهر ملایر روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۷ عصر در پارک سیفیه و مشابه این همایش شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ساعت ۱۶ عصر در محل سالن ورزشی شهید اسماعیل جوکار شهر جوکار خبر داد.

مسئول نهضت پیشرفت بانوان ملایر همچنین از برپایی نمایشگاه محتوایی طرح «رفیقانه» به همین مناسبت خبر داد و خاطرنشان کرد: مراسم ویژه روز دختر در مدرسه دخترانه شاهد شهر ملایر به همت آموزش و پرورش و بسیج دانش آموزی و با حمایت اداره بنیاد شهید برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha