• دوشنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ / ۲۰:۳۰
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402032214423
  • خبرنگار : 50604

رئیس جهاد کشاورزی گلستان:

اولین رصدخانه کشاورزی در گلستان احداث می شود

اولین رصدخانه کشاورزی در گلستان احداث می شود

ایسنا/گلستان رئیس جهاد کشاورزی گلستان از احداث اولین رصدخانه کشاورزی در استان خبر داد و افزود: با احداث این رصدخانه به دنبال ایجاد کشاورزی علمی و منطبق با دانش روز دنیا هستیم.

محمد برزعلی بعد از ظهر دوشنبه ۲۲ خرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: کشت قراردادی گندم در گلستان از ۲۷ هزار و ۳۸۸ هکتار در سال ۱۴۰۰ به ۱۵۲ هزار و ۳۵۶ هکتار در سال  ۱۴۰۱افزایش داشته به عبارتی دیگر جهاد کشاورزی گلستان با ۴۵۰ درصد رشد، رتبه اول کشت قراردادی گندم را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه جذب تسهیلات مکانیزاسیون در جهاد کشاورزی گلستان از یک هزار و ۸۹۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰به ۲ هزارو ۴۵۷ میلیارد ریال افزایش داشته است، گفت: در جذب تسهیلات مکانیزاسیون نیز با رشد ۳۰ درصدی افزایش عملکرد رتبه اول کشور را کسب کرده‌ایم.

رئیس جهاد کشاورزی گلستان خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۰ در استان گلستان را ۴۵۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: این میزان در سال ۱۴۰۱ به ۷۵۰ هزار تن رسید که با ۶۶ درصد افزایش رتبه دوم کشوری را کسب کردیم.

برزعلی با بیان اینکه در استان گلستان آرد بی‌کیفیت وجود نداشته و آرد تولید شده در استان گلستان با کیفیت‌ترین آرد کشور است، گفت: دلیل بی‌کیفیتی نان در برخی نانوایی‌های استان را باید در عللی به غیر از کیفیت آرد مثل مهارت در نوع پخت و یا کیفیت خمیرمایه جستجو کرد.  

وی با اشاره به اینکه استان گلستان  با ۸ میلیون و ۶۱۵ هزار قطعه رتبه اول جوجه‌ریزی در کشور را دارد، افزود: درخواست احداث مرغداری در صدر مجوزها در استان گلستان است و این به دلیل داشتن صرفه اقتصادی این حرفه است.

قیمت محصولات کشاورزان بالا نیست/ تولید باید سود متعارف داشته باشد

رئیس جهاد کشاورزی گلستان با تأکید اینکه قیمت محصولات کشاورزی در کشور بالا نیست، گفت: اقلیم نامناسب، افزایش هزینه‌های تولید از کود و سم گرفته تا ادوات کشاورزی باعث افزایش هزینه‌های تولید می‌شود و این طبیعی است که با افزایش هزینه‌های تولید قیمت محصولات نیز بالاتر رفته و باید سود متعارفی برای کشاورزان دیده شود.

برزعلی بر تقویت تعاونی‌های تولید و تجمیع اراضی خرده مالکی تأکید کرد و افزود: باید یکپارچه‌سازی اراضی شکل بگیرد تا بتوانیم کشاورزی را در کشور توسعه دهیم زیرا خرده مالکی با توجه به شرایط اقتصادی کشور درآمد مکفی ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان از راه‌اندازی رصدخانه کشاورزی در استان خبر داد و گفت: این موضوع مهم در سفر استانی رئیس‌جمهور به گلستان مطالبه خواهد شد و می‌خواهیم اولین استانی باشیم که در این زمینه ورود کنیم تا کشاورزی استان بر اساس داده‌های برخط و دانش روز ارزیابی و مدیریت شود.

وی بیان کرد: با راه‌اندازی رصدخانه کشاورزی به دنبال ایجاد کشاورزی علمی و دانش بنیان هستیم، به طوریکه بتوانیم به کشاورزان با اطمینان بگوییم، چه روزی و حتی چه ساعتی محصولات خود را کشت کنند تا بیشترین بهره وری را داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha