• شنبه / ۳ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1402040301001
  • خبرنگار : 71584

معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد

نگرانی از وضعیت شیوع آسیب‌های اجتماعی بین دانش‌آموزان و نوجوانان

نگرانی از وضعیت شیوع آسیب‌های اجتماعی بین دانش‌آموزان و نوجوانان

معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وضعیت شیوع آسیبهای اجتماعی در میان دانش آموزان، نوجوانان و کودکان نگران کننده است، گفت: عمده آسیبها شامل بی‌تابی و پایین آمدن تاب آوری، اعتیاد به دخانیات، اعتیاد به مواد مخدر، بزه یا آسیب به خود، ترک تحصیل، خشونت، بی‌اخلاقی‌ها و ناهنجاریها است.

به گزارش ایسنا، دکتر باقرزاده در نشست علمی و تخصصی پیشگیری از اعتیاد با بیان اینکه وضعیت شیوع آسیبهای اجتماعی در میان دانش آموزان، نوجوانان و کودکان نگران کننده است، گفت: شیوع آسیبهای اجتماعی صرفا مربوط به اعتیاد نیست و بیش از ۱۱ آسیب بین نوجوانان، کودکان و بزرگسالان وجود دارد و این شیوع به دلیل مسئله کرونا و ارتباط بیشتر بچه‌ها با فضای مجازی و کم تحرکی آنهاست و رشد آن در سه سال منتهی به پایان کرونا افزایش بیشتری از قبل داشته است.

وی ادامه داد: عمده آسیبها عبارتند از بی‌تابی و پایین آمدن تاب آوری، اعتیاد به دخانیات، اعتیاد به مواد مخدر، بزه یا آسیب به خود، ترک تحصیل و خشونت و بی اخلاقی‌ها و ناهنجاریها است. دلیل بیشتر این آسیبها احصاء شده است که دلایل متوسط و مبنایی دارد. دلایل متوسط فقر و مسائل اقتصادی و ارتباط شدید بچه‌ها با فضای مجازی یا تحت تاثیر قرار گرفتن بچه‌ها با همسالان و کم توجهی خانواده‌ها به مسائل خاص نوجوانان است.

باقرزاده با اشاره به دلایل مبنایی کم شدن ایمان، امید و هویت را به عنوان دلایل مبنایی عنوان کرد و افزود: این معاونت تلاش می‌کند تقویت ایمان، اعطای امید، نشاط و تقویت هویت را مبنای فعالیتهای خود قرار دهد.

وی با اشاره به آسیب اعتیاد گفت: معاونت پرورشی و فرهنگی با ستاد مبارزه با مواد مخدر عمدتا برنامه‌هایی در سه سر فصل آموزش پیشگیری، ترویج و فرهنگسازی پیشگیری و شناسایی و درمان و مددکاران دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دانش آموز در دو مقطع کلی ابتدایی و متوسطه به همراه اولیای آنها و معلمان، اظهار کرد: در هر سه سطح برنامه‌ها در حوزه آموزش و فرهنگسازی و شناخت و آسیبهای اجتماعی دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال را سال قوی کردن اولیاء و مربیان در نظر گرفتیم، گفت: حتی در دانشگاه فرهنگیان این فرصت شد که به میزان دو واحد شناسایی آسیبهای اجتماعی و به ویژه اعتیاد و رفع مشکل فرد قبل از حاد شدن، طراحی و اجرا شود.

معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص فرهنگسازی نیز گفت: اولین اقدام تکمیلی، اقدام طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) بوده است که در سالهای گذشته ۱ میلیون غربالگری و امسال حدود ۳ میلیون دانش‌آموز غربالگری شده‌اند.

به گفته وی، عمده اقدامات طرح نماد، آموزش ارتقایی قبل از غربالگری، مدیریت مورد، درمان و خدمات اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه سامانه نماد طراحی شده است، گفت: به زودی ارتباط با شرکا برقرار می‌شود. رویکرد دیگر ایجاد موقعیتهای متنوع تربیتی است.

باقرزاده ادامه داد: عمده مشکل نوجوانان به ویژه در دختران، عدم تخلیه هیجانات روحی و جسمی است. فرصتها و موقعیتهای متنوع به ویژه برای دختران کم است. در تابستان هزار مدرسه را به این کار اختصاص دادیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha