• دوشنبه / ۲۶ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402042616870
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

ثبت پنج چنار کهنسال منطقه کاشان در فهرست آثار ملی

ثبت پنج چنار کهنسال منطقه کاشان در فهرست آثار ملی

ایسنا/اصفهان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان از ثبت پنج درخت چنار کهنسال در مناطق مختلف این شهرستان در فهرست میراث طبیعی خبر داد.

احمد دانایی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: درخت چنار جنب چارتاقی شهر نیاسر و چنارهای کهنسال در روستاهای ون، چنار، نشلج و ازناوه که بیش از پنج قرن قدمت دارند در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: ثبت چنارهای کهنسال، نخستین آثار طبیعی در شهرستان کاشان است که در فهرست میراث طبیعی به ثبت رسیده است و امیدواریم با ثبت و شناسنامه‌دار کردن آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بتوانیم توجه و همکاری مردم را برای حفظ و نگهداری آنها جلب کنیم.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان، تأکید کرد: روستاهای شهرستان کاشان مملو از جاذبه‌های طبیعی است و تلاش می‌کنیم با روند رو به رشد ثبت آثار طبیعی منطقه، به آثار طبیعی هم مانند ابنیه تاریخی توجه بیشتری شده و در مسیر توسعه قابلیت‌های گردشگری و جذب گردشگر استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: ثبت آثار ارزشمند طبیعی علاوه بر شناسایی اثر در بُعد ملی و بین‌المللی فرصتی برای کمک به رشد گردشگری مناطق مختلف و گامی مؤثر برای جلوگیری از تخریب و فرسایش این آثار است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان گفت: قدمت جاذبه‌های طبیعی کمیاب و کهنسال و اهمیت آنها به لحاظ زیست محیطی و گردشگری از جمله ویژگی‌های آنها برای ثبت در فهرست میراث ملی طبیعی کشور به شمار می‌رود.

وی افزود: ثبت آثار طبیعی، ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت سازمان میراث فرهنگی بوده و با تعیین عرصه و حریم آنها، هر گونه دخل و تصرف یا اقدامی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت آن‌ها شود، ممنوع است.

دانایی نیا افزود: باغ تاریخی فین‌ و دو میراث فرهنگی ناملموس قالیشویان و مهارت بافت فرش دستبافت در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده و ۳۴۰ بنای تاریخی ثبت ملی و ۴۰ رویداد فرهنگی به عنوان میراث فرهنگی ناملموس از منطقه فرهنگی - تاریخی کاشان به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha