• چهارشنبه / ۴ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۹:۲۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402050402997
  • خبرنگار : 50182

افرادی که "نذری" دارند بخوانند

افرادی که "نذری" دارند بخوانند

ایسنا/کرمانشاه مدیرگروه بهداشت محیط استان کرمانشاه به تشریح برخی نکات مهم در خصوص تهیه و توزیع نذورات پرداخت.

مهندس علیرضا اجرایی در گفت و گو با ایسنا بااشاره به افزایش توزیع نذورات در روزهای تاسوعا و عاشورا گفت: اولین نکته مهم در توزیع نذری استفاده از مواد اولیه سالم است، بنابراین توصیه می شود افراد اقلام مورد نیاز نذری از جمله شکر، برنج، مرغ و ... را حتما از مراکز معتبر تهیه کنند.

وی افزود: تهیه و پخت و پز نذری هم از اهمیت بسیاری برخوردار است و توصیه می شود افراد حتما پیش از اقدام به پخت نذری دست ها را با دقت با آب و صابون و یا مواد شوینده دیگر شسته و بهداشت ظروف را هم در نظر بگیرند.

اجرایی گفت: همچنین پخت نذری هم باید در مکان مناسب و بهداشتی صورت گیرد.

مدیرگروه بهداشت محیط استان کرمانشاه با تاکید بر استفاده از ظروف خانگی هنگام توزیع نذری گفت: در سطح محلات توصیه بر این است که هنگام توزیع نذری از ظروف خانگی استفاده شود و افرادی هم که قصد گرفتن نذری دارند توصیه می شود که ظروف خود را همراه داشته و نذری را در این ظروف تحویل بگیرند.

اجرایی گفت: در جایی مانند موکب ها که امکان استفاده از ظروف  خانگی نیست و حجم زیادی از ظروف نیاز است، توصیه بر استفاده از ظروف یکبار مصرف استاندارد است، ظروفی که از فروشگاه های معتبر تهیه و دارای تاریخ تولید و انقضا و سیب سلامت هستند.

وی افزود: توصیه وزارت بهداشت استفاده از ظروف یکبار مصرف بر پایه گیاهی است ظروفی که به راحتی درطبیعت تجزیه شده و از آسیب به طبیعت هم جلوگیری می کنند.

اجرایی نسبت به استفاده از ظروف یکبار مصرف "شفاف" هشدار داد و افزود: این ظروف نهایتا فقط برای سرو نذورات سرد مانند شربت باید استفاده شود و به هیچ عنوان استفاده از آن برای نذورات گرمی مانند چای و آش و ... توصیه نمی شود.

وی افزود: با ریختن غذا و نوشیدنی گرم در این ظروف، لایه نازک این ظروف بر اثر حرارت تجزیه شده و وارد محتوای داخل ظرف می شود که بسیار سرطان زاست، بنابراین نباید تحت هیچ شرایط از این ظروف برای نذورات گرم استفاده شود.

مدیرگروه بهداشت محیط استان کرمانشاه با اشاره به افزایش استفاده از یخ با توجه به گرمی هوا گفت: توصیه می شود افراد قبل از استفاده از قالب های یخ آنها را به دقت شست و شو دهند و از شست و شوی سرسری آنها اجتناب کنند چرا که سطح یخ می تواند آلودگی های بسیاری داشته باشد.

این مسئول در ادامه بر حفظ بهداشت محیط هنگام توزیع نذورات هم تاکید کرد و افزود: از موکب ها و محل های توزیع نذورات می خواهیم که حتما یک سطل بزرگ جهت جمع آوری زباله ها در محل قرار دهند تا از پراکنده شدن زباله ها و ظروف یکبار مصرف در اطراف جلوگیری شود و چهره شهر پاکیزه بماند.

وی همچنین از موکب ها خواست تا برای ذبح دام جلوی دسته جات عزاداری، دام ها را از مراکز معتبر تهیه کرده و پس از ذبح، محل آن را از خونابه ها پاکسازی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha