• پنجشنبه / ۵ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402050503156
  • منبع : جماران

ابوترابی‌فرد در عزاداری شب تاسوعا در حرم مطهر امام(س)؛

در همه حوزه‌ها باید با شناخت، در کنار حق و رویاروی باطل ایستاد

در همه حوزه‌ها باید با شناخت، در کنار حق و رویاروی باطل ایستاد

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر این‌که «عاشورا مسیر مبارزه با باطل را در عرصه‌های گوناگون حیات بشر فراهم آورد»، گفت: قیام لله به معنای قیام برای فهم حق، شناخت باطل، تلاش برای اقامه حق و مبارزه برای از بین بردن باطل است. امام بزرگوار با الهام از مدرسه عاشورا، عمر مبارکش را در این راه سپری نمود و راه را هموار ساخت برای یک تحول در ایران، جهان اسلام و جهانی که در آن زندگی می‌کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از جماران، حجت‌الاسلام و المسملین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد طی سخنانی در مراسم شب تاسوعای حرم مطهر امام خمینی(س)، گفت: حضرت امام در پرتو آراستگی به معارف الهی و حضور در مدرسه انسان‌ساز قرآن و عترت و فهم دقیق و درست معارف و مفاهیم بلند الهی، و آراستگی به آموزه‌های دینی در حیات شخصی و حیات اجتماعی و سیاسی خویش، راه را برای دستیابی به کمال انسانی خویش و جامعه انسانی هموار کرد.

وی افزود: به بیان بلند رهبر معظم انقلاب اسلامی، به یکی از سرآمدان استثنائی تاریخ تبدیل شد؛ و در پرتو این جایگاه والای انسانی، دینی، علمی، اخلاقی و عرفانی زمینه تحولات بنیادین اجتماعی را در عرصه‌های فرهنگی و سیاسی فراهم آورد و به بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالگرد ارتحال آن بزرگمرد، در ایران اسلامی، جهان اسلام و دنیایی که رویاروی ما قرار دارد، راه را برای تحولات اساسی هموار ساخت. همان گونه که این شخصیت بزرگ بارها بر آن تأکید داشتند، انقلاب اسلامی جلوه دیگری بود از انقلاب عظیمی که حضرت اباعبدالله الحسین(ع) خلق نمودند؛ شعاع تحول‌آفرینی از این رویداد بزرگ تاریخ اسلام و جوامع بشری بود. واقعا از هر دریچه‌ای که نگاه کنیم، این عاشورا است که راه را برای تحولات در دنیای اسلام هموار ساخت و مسیر مبارزه با باطل و فراهم آوردن زمینه‌های حضور حق را در عرصه‌ها و لایه‌های گوناگون حیات بشر فراهم آورد.

وی با بیان این‌که «انقلاب اسلامی امام بزرگوار یکی از جلوه‌های روشن حرکت عظیم عاشورایی است»، اظهار داشت: حاج احمد آقا نقشی محوری و تعیین کننده در حرکت امام، پیروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی ایفا نمود. اما کلمات حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پایه و اساس انقلاب اسلامی ایران و حرکت‌های تحول‌آفرین در تاریخ اسلام بوده است. یکی از آنها روایتی است که آن حضرت در یکی از منازل حرکت خویش در آستانه ورود به کربلا ایراد نمودند. می‌فرماید شما مردم مسلمان شاهد تحولات جامعه اسلامی می‌باشید؛ خوب می‌بینید در کرسی پیامبر اسلام(ص) و نظام سیاسی که با هدف استقرار و بسط عدالت در جامعه بشری شکل گرفته است، چه دودمانی تکیه زده‌اند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: اباعبدالله(ع) فرمود مشاهده می‌کنید که جوانی آلوده به انواع فساد و گناه، شارب خمر و نماد فسق بر صندلی نشسته است که باید شایسته‌ترین انسان‌ها در آن جایگاه قرار گیرند. به بیان بلند امیرالمؤمنین علی(ع)، شایسته‌ترین فرد برای قرار گرفتن در جایگاه رهبری و زعامت جامعه انسانی است که از همه قوی‌تر باشد؛ یک انسان توانا در قله‌های رفیع عقلانیت و مدیریت و آراسته به علم، دانش و فهم آموزه‌های دینی برای مدیریت جامعه انسانی باید بر این کرسی رهبری و زعامت بنشیند. شخصیتی باید در جایگاه رهبری قرار گیرد که قرآن دستورالعمل زندگی او باشد. این بیان امیرالمؤمنین علی(ع) یکی از پشتوانه‌های مستحکم نظریه امامت امام معصوم در زمان حضور امام و رهبری و زعامت ولی فقیه عادل صالح در زمان غیبت امام معصوم است. حال با یک فاصله کوتاه از رحلت پیامبر عظیم الشأن اسلام جامعه گرفتار انحرافی شده است که در این جایگاه سیاه‌ترین چهره جامعه نشسته و فاسدترین عنصر به نام یزید خود را خلیفه پیامبر اسلام نام گذاشته است. چه مصیبتی از این بالاتر که پیشوای گناهکاران و ستمگران خود را امام و پیشوای اهل ایمان نام بگذارد؟!

وی تأکید کرد: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) می‌فرماید می‌بینید چگونه جهان رو به زشتی گذاشته است؟ کدام زشتی و سیاهی از این بالاتر؟ منکر در جایگاه معروف نشسته و معروف جای خالی کرده و این شرایط تداوم یافته و سالیان متمادی این شرایط بر جامعه اسلامی تحمیل شده است. گویا می‌خواهند بفرمایند از معروف و ارزش‌ها جز قطراتی اندک در ظرفی تهی از همه کمالات و ارزش‌ها باقی نمانده است و اگر امروز جامعه اسلامی بیدار نشود، در برابر این انحراف بزرگ موضع روشن اتخاذ نکند، باید با اسلام، قرآن و پیامبر اعظم(ص) خداحافظی کرد.

وی یادآور شد: شخصیت‌های سیاسی به اصطلاح تراز اول در برابر یزید سکوت و شخصیتی مانند حضرت اباعبدالله(ع) را هم به سکوت، صلح و بیعت دعوت کردند. با فاصله اندکی از زمان پیامبر عظیم القدر اسلام، پلیدترین بر کرسی خلافت و رهبری قرار گرفته است و شخصیت به اصطلاح سیاسی و دینی تراز اول در نظر مردم، این منکر بزرگ را قبول و امضا کرده‌اند و شخصیتی مانند حضرت اباعبدلله(ع) را نصیحت می‌کنند که شما هم با یزید بیعت کنید.

ابوترابی افزود: امام بزرگوار عمر گرانبهای خود را برای فهم حق و ایستادگی در کنار حق، ایمان به حق، دفاع از حق و تلاش برای گسترش و حاکمیت حق در جامعه اسلامی و انسانی سپری نمود؛ و در کنار این گام بلند، تلاش نمود تا باطل را بشناسد و در برابر باطل موضع قاطع و روشن اتخاذ کند. قیام لله به معنای قیام برای فهم حق، شناخت باطل، تلاش برای اقامه حق و مبارزه برای از بین بردن باطل است. امام بزرگوار با الهام از مدرسه عاشورا، عمر مبارکش را در این راه سپری نمود و راه را هموار ساخت برای یک تحول در ایران، جهان اسلام و جهانی که در آن زندگی می‌کنیم.

وی با تأکید بر این‌که «باید از مدرسه عاشورا درس بیاموزیم»، اظهار داشت: برای شناخت حق، آراستگی به حق، ایمان به حق، دفاع از حق و شناخت باطل و رویارویی با آن تلاش کنیم. این راه سعادت دنیا و آخرت انسان است و این تلاش از نظر مدرسه عاشورا مرز ندارد؛ مرز، شهادت و ملاقات خدای متعال است. این مدرسه است که راه را برای فروپاشی حکومت ننگین بنی امیه و بنی عباس فراهم آورد.

وی ادامه داد: این مدرسه است که امروز جهان اسلام را به یک مشت گره کرده‌ای در برابر دنیای استکبار تبدیل کرده است. این مدرسه امروز این حرکت عظیم امت اسلام در محور مقاومت را سامان داده است. این فریاد از لبنان، فلسطین، غزه، یمن، دمشق، بغداد و جهان اسلام شنیده می‌شود؛ و این فریاد عاشورا است که از گلوی مبارک امام و خلف صالح او رهبر معظم انقلاب اسلامی و دلباختگان به مدرسه امام شنیده شده و راه را برای این تحول فراهم کرده است.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: در حوزه‌های مدیریتی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، آموزشی و همه حوزه‌ها باید حق را شناخت و در کنار حق قرار گرفت؛ باید باطل را شناخت و رویاروی او ایستاد. این مسیرِ تحول جامعه را فراهم می‌کند. یعنی یک سلوک مبتنی بر علم، دانش و معرفت، جان مدرسه عاشورا است. بعضی گمان می‌کنند پیروزی اندیشه اباعبدالله الحسین(ع) به شکست یزید بود؛ امکان داشت در این رویارویی یزید بن معاویه شکست بخورد و حضرت اباعبدالله(ع) پیروز شوند اما اندیشه اباعبدالله(ع) ماندگار نباشد.

وی افزود: مهم در پیروزی ماندگاری اندیشه و تفکر است؛ و نه در دست گرفتن قدرت در یک مقطع محدود از زمان. پیروز آن تفکر و اندیشه‌ای است که ماندگار باشد. قبل از اینکه کربلا شکل بگیرد مدرسه اباعبدالله الحسین(ع) تأسیس گردیده و دانشجویان تراز اول خود را تربیت کرده و عاشورا و قتلگاه تداوم این مدرسه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha