این خط زیبا و پر رمز و راز، دستکم دو قرن از رسمیت و رونق افتاده بود که در این دوره از تاریخ با بیش از دو دهه تلاش شبانهروزی، ممارست مداوم و چشمگیر توسط غفور اسکندری سبزی (سخندری بختیاری)، زنده و به جهان خوشنویسی تقدیم شد.
این هنرمند تعلیقنویس و خلاقِ ساکن شاهینشهر، درباره روند و تثبیت خط تعلیق به ایسنا گفت: خط تعلیق یکی دیگر از انواع خطوط ایرانی است که ریشهاش به پیش از اسلام میرسد، اما دوران شکوفایی و اوج آن پس از اسلام بود که این دستاوردِ مهم نیز حاصل نبوغ ایرانی است.
احیاگر خط تعلیق، مهمترین دلیل فراموشی و مغفول ماندن این دبیرۀ کهن را تودرتویی و تنیده بودنِ حروف و کلمات برشمرد و تصریح کرد: نوشتن و خواندن خط تعلیق برای عموم بسیار دشوار بود و همین امر باعث شد تا از رونق بیفتد و خطوط دیگری همچون شکسته و نستعلیق رواج پیدا کنند.
اسکندری با بیان اینکه خط تعلیق به خطوط توقیع و رقاع بسیار نزدیک بوده و ریشۀ خطوط شکسته و نستعلیق است، افزود: خط تعلیق با تمام قابلیتهای هنری از چرخۀ خطوط خارج شده و دو قرن در محاق فراموشی فرورفته بود، بهگونهای که حتی خواص هم با آن بیگانه بودند و فقط بعضاً محققین و پژوهشگران گاهی به آن اشارهای داشتهاند.
این تعلیقنویسِ معاصر یادآوری کرد: نام چهرههای بینظیری همچون خواجه ابوالعال، علیبن حسن بنحسین فارسی کاتب، خواجه تاج سلمانی، خواجه عبدالحی منشی، درویش عبدالله منشی، خواجه اختیار منشی گنابادی، اختیارالدین حسن منشی، میرزا ابوالفضل ساوجی، آقا محمد کاظم واله اصفهانی در تذکرهها آمده است؛ هر چند خوشنویسانی هم از سر ذوق و به جهت تجربه، سطور و صفحاتی را از این خط دلربا مشق کردهاند.
سخندری اضافه کرد: اساس خط و نوشتارِ جهان بشری، ریشه در سرزمین سپند و اهورایی ایران دارد، فلذا جلوههایی از خط تعلیق را هم باید در خطوط پیش از اسلام جستجو کرد.
این مدرس خط تعلیق در خصوص فعالیت خود در زمینه هنر خوشنویسی و بهویژه خط تعلیق، اظهار کرد: نزدیک به چهاردهه در هنر خوشنویسی مشق میکنم و روی آوردنِ من به خط تاریخی تعلیق از سر ارادت و علاقه بوده و اکنون نیز با استقبال چشمگیری مواجه شده است.
او همچنین با اشاره به ثبت خط تعلیق در اساسنامۀ انجمن خوشنویسان ایران گفت: مکاتباتی در این چند سال با انجمن و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته و اخیراً نیز بهعنوان نمایندۀ مجمع از سوی انجمن خوشنویسان شاهینشهر در مجمع شرکت کردم که با استقبال گستردۀ جامعۀ هنری از این خط زیبا و به دنبال مکاتباتی که با سازمان مرکزی انجمن خوشنویسان ایران، وزارت متبوع و استادان صاحبنظرِ انجمن مذکور داشتهام خوشبختانه با رأی حداکثری نمایندهگان در مجمع منتخبان ایران (تهران - لواسان ۱۴۰۲) خط فراموش شدۀ تعلیق وارد اساسنامۀ انجمن خوشنویسان ایران شد و به ثبت رسید.
اسکندری بختیاری که سالها در دریای بیکران خط تعلیق غوطهور است و بهعنوان نمایندۀ انجمن شاهینشهر در مجمع خوشنویسان ایران شناخته میشود، افزود: بهزودی جلساتی با اعضای منتخب هیئت مدیره تشکیل داده و سطوح خط تعلیق را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
او که حدود ۴ دهه در عرصۀ خطوط شکسته، نستعلیق و تعلیق فعالیت دارد و شاگردان بسیاری را به جامعۀ خوشنویسی آموزش داده و معرفی کرده است، با تأکید بر اینکه شاهین شهر، خانۀ خط تعلیق ایران در دورۀ معاصر است، بیان کرد: امیدوارم که بتوانم به اتفاق دوستداران خط تعلیق، گامهای استوار و محکمی را در راستای تثبیت و ترویج خط تعلیق برداریم.
انتهای پیام
نظرات