• شنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402052817542
  • خبرنگار : 50210

ادامه پیاده راه سازی در اراک، سوالات مردم و جواب های مسئولان + فیلم

ادامه پیاده راه سازی در اراک، سوالات مردم و جواب های مسئولان + فیلم

ایسنا/مرکزی اراک شهری تک هسته ای است و پیاده راه شدن مرکز این شهر از راهکارهایی بود که برای نفس کشیدن مرکز این شهر و شاید تمرکززدایی از آن مطرح شد، البته طرح این مسئله و اجرای آن مربوط به امسال و سال گذشته نیست، در واقع از اواسط دهه ۹۰ بارها و بارها، این موضوع، چگونگی اجرای آن، برنامه ریزی های مربوط به آن و ... مستمرا تکرار شد، اما هر بار برای پیاده راه سازی در این شهر اما و اگرهای بسیاری مطرح بود.

تا اینکه در ۱۷ اردیبهشت ۹۶ علی بیات مدیر وقت شهرسازی و معماری اداره راه و شهرسازی استان مرکزی خبر از اجرای طرح پیاده راه در محدوده مرکزی شهر اراک داد و اعلام کرد که یکی از طرح‌های ارزشمند و راهبردی شهری اراک که در آخرین جلسات کمیسیون ماده پنج استان به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار وقت به تصویب رسیده همین طرح احداث پیاده‌راه در محدوده مرکزی این شهر بوده است.

اوایل تیرماه ۱۳۹۸، اولین گام برای پیاده راه شدن مرکز شهر اراک، با تصمیمی ناگهانی آن هم در خیابان حصار برداشته شد و گفته شد که به شکل آزمایشی این خیابان سه شنبه های هر هفته، پیاده راه می شود و از تردد خودروها به غیر از تاکسی ها و خودرو کسبه و اهالی این خیابان جلوگیری می شود.

این اقدام ناگهانی شهرداری، واکنش اهالی خیابان حصار را به دنبال داشت و شهرداری در نهایت ناچار شد که از این تصمیم خود کوتاه بیاید و عملا پیاده راه شدن این خیابان از دستور کار خارج شد و همه چیز به حالت عادی و گذشته خود بازگشت.

پس از مدتی و بعد از اولین شکست شهرداری در پیاده راه سازی مرکز شهر اراک، پرونده خیابان امیرکبیر برای پیاده راه شدن روی میز قرار گرفت. مسئولان مدیریت شهری معتقد بودند که این خیابان که  در حدفاصل بازار اراک و میدان شهدا قرار دارد، پیاده راه سازی مناسب است.

دهم مردادماه ۱۳۹۹ همزمان با عید قربان، مجددا به صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی، خیابان امیرکبیر مسدود شد، تاکسی ها از خیابان تخلیه شدند و رسما کار پیاده راه شدن این خیابان کلید خورد.

البته کار پیاده راه سازی خیابان امیرکبیر، به راحتی انجام نگرفت. شهردار وقت اراک، افتتاح این پروژه را ۲۸ مهرماه و همزمان با روز اراک اعلام کرد، اما کار به خوبی پیش نرفت، کف سازی خیابان بارها تخریب و مجددا انجام شد، ولی در نهایت ۳۰ آذرماه ۱۳۹۹ فاز نخست پیاده راه سازی مرکز شهر اراک در خیابان امیرکبیر به بهره برداری رسید.

ادامه پیاده راه سازی در اراک، سوالات مردم و جواب های مسئولان + فیلم

محمد کریم شفیعی شهردار وقت اراک در زمان افتتاح این پروژه در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: این پروژه از میدان ارگ تا سه راه ارامنه و اطراف بازار تاریخی اراک در فازهای مختلف اجرایی می شود و در واقع، محلی برای تردد و توسعه گفتمان شهری خواهد بود.

وی با بیان اینکه برای فاز اول این پروژه حدود ۱۷ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده و هزینه صرف شده برای پیاده‌راه شدن خیابان امیرکبیر اراک حدود ۵ میلیارد تومان است، گفت: در فاز نخست، میدان شهدا، خیابان امیرکبیر، یک سوم خیابان محسنی، میدان ارگ و خیابان حصار باید تا سال آینده پیاده‌راه شود و در فاز دوم، خیابان مخابرات، میدان شهدا، خیابان شهید بهشتی تا میدان هفت تیر پیاده‌راه می شود.

ادامه پیاده راه سازی در اراک، سوالات مردم و جواب های مسئولان + فیلم

به گزارش ایسنا، فضاسازی و زیباسازی این خیابان و تبدیل شدنش به پیاده راه زمان زیادی را به خود اختصاص داد، حتی هنوز پس از حدود ۲.۵ سال به لحاظ بصری جای کار دارد و البته کارکردهای واقعی یک پیاده راه را نیز پیدا نکرده است، اما قطعا برداشتن گام نخست، مهمترین اتفاقی بود که توسط شهرداری اراک انجام شد، هرچند وعده های شفیعی برای ادامه راه، عملیاتی نشد.

در طول ۲.۵ سال اخیر و با تغییر اعضای شورای شهر، بارها مسئله پیاده راه سازی مرکز شهر اراک مطرح شد، اما به جایی نرسید، تا اینکه در ۲۵ خردادماه، علی اکبر اسدی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی، در حاشیه جلسه شورای ترافیک استان از تصویب طرح جدید پیاده راه مرکز شهر اراک خبر داد.

مسئله اجرای پیاده راه در مرکز شهر، تنها به همین یک خبر خلاصه شد و یکباره و به صورت کاملا ناگهانی، جمعه ۲۰ مردادماه، مردم با تغییر مسیر سه خیابان در مرکز شهر مواجه شدند که مسئولان دلیل این تغییر را آغاز اجرای فاز دوم پیاده راه سازی در مرکز شهر عنوان کردند.

این تغییر ناگهانی که به سنت گذشته، بدون اطلاع رسانی قبلی انجام شد، آشفتگی و سردرگمی بسیاری را در این سه خیابان رقم زد.

ادامه پیاده راه سازی در اراک، سوالات مردم و جواب های مسئولان + فیلم

تغییر مسیر و کاهش ترافیک در کوچه سعدی

محمد دری یکی از کسبه کوچه سعدی در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: مسیر این خیابان برعکس شده و این اقدام ترافیک این کوچه را کمتر کرده است.

ادامه پیاده راه سازی در اراک، سوالات مردم و جواب های مسئولان + فیلم

وی گفت: متاسفانه روز شنبه ۲۱ مردادماه، به دلیل مواجهه ناگهانی مردم با این تغییر مسیر، مشکلات بسیاری راه شاهد بودیم، تلاقی خودروها بسیار بود و بعضا به بروز درگیری بین رانندگان منجر شد.

شیخی دیگر کاسب کوچه سعدی معتقد است که این تغییر مسیر در واقع کوچه یک طرفه را دو طرفه کرده و چون مامور راهنمایی و رانندگی در ابتدای کوچه مستقر نیست، رانندگان از دو طرف تردد می کنند.

به گزارش ایسنا، بازدیدهای میدانی خبرنگار ایسنا، حاکی از آن است که میزان تردد در کوچه سعدی نسبت به گذشته به مراتب کمتر شده اما در ابتدای اجرای طرح و در اثر بی اطلاعی برخی رانندگان یا اصرار برخی به ادامه روند پیشین، عملا به خیابانی دو طرفه تبدیل شده و تلاقی خودروها با هم منجر به بروز ترافیک در این کوچه می شود، هرچند وضعیت به مراتب بهتری را نسبت به خیابان حصار دارد، البته این مشکل در خیابان حصار نیز مشاهده می شود، البته پلیس و شهرداری عقیده دارند که این شرایط در اوایل وقوع چنین تغییراتی طبیعی است و رانندگان به تدریج خود را با مسیرهای جدید انطباق می دهند.

ادامه پیاده راه سازی در اراک، سوالات مردم و جواب های مسئولان + فیلم

کسبه از اجرای این طرح اطلاعی نداشتند/تخلیه بار چگونه انجام خواهد شد؟

یکی از کسبه خیابان حصار نیز به ایسنا گفت: وضعیت خیابان حصار نسبت به گذشته بسیار بدتر شده است، با وجود آنکه مامور راهنمایی و رانندگی در ابتدای خیابان حضور دارد، اما همچنان خودروها با تصور تردد به مانند گذشته می خواهند وارد خیابان شوند ولی با ممانعت مامور راهنمایی و رانندگی روبرو می شوند.

وی تاکید کرد: این طرح به کسبه خیابان ابلاغ نشده است و ما نمی دانیم که این طرح تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و عملا سردرگم هستیم.

حسینی یکی دیگر از کسبه خیابان حصار نیز اظهار کرد: شغل کسبه خیابان امام و حصار در واقع، میوه فروشی است و با تبدیل این خیابان به پیاده راه چگونه باید بار خود را تخلیه کنند؟

وی گفت: این محدوده از شهر، در واقع یک خیابان اصلی اراک محسوب می شود. با تبدیل این خیابان به پیاده راه عملا کسبه متضرر می شوند، روزی دهها وانت جهت تخلیه بار به این منطقه وارد می شود ولی با تبدیل آن به پیاده راه وضعیت این کسبه چه می شود؟ تمامی این موارد به شهردار منتقل شد، اما گفتند که طرح موقت است، ولی این منطقه از شهر شرایطی دارد که نمی توان کار آزمایشی در آن انجام داد.

ادامه پیاده راه سازی در اراک، سوالات مردم و جواب های مسئولان + فیلم

تغییر مسیر حصار و نارضایتی رانندگان تاکسی

مجتبی عابدی یکی از رانندگان تاکسی که در خط خیابان حصار فعالیت دارد، نیز بیان کرد: طی روزهای اخیر با این تغییر مسیر، برای رانندگان مصیبت درست شده است، اکثر رانندگان تاکسی دیگر در این خط کار نمی کنند چراکه ترافیک خیابان به شدت سنگین شده است.

وی افزود: از ۴۰ دستگاه تاکسی فعال این خط، شب ها فقط دو تا سه تاکسی در ایستگاه فعالند چون ترافیک ایجاد شده امکان تردد باقی نگذاشته است، از طرفی درب بازشونده تاکسی، به سمت خیابان قرار گرفته و نمی توان از سمت راننده مسافر سوار کرد.

عابدی اضافه کرد: تا پیش از این، چنین ترافیک های سنگینی را در خیابان حصار نداشتیم و قطعا این وضعیت برای راننده تاکسی به صرفه نیست، اگر هم در ایستگاه حاضر نشویم، باید پاسخگوی تاکسیرانی باشیم ولی آنها این مشکلات را نمی بینند.

ادامه پیاده راه سازی در اراک، سوالات مردم و جواب های مسئولان + فیلم

به گزارش ایسنا، وضعیت تردد شبانه در خیابان امام، حدفاصل میدان ولیعصر تا ابتدای خیابان قائم مقام بسیار سنگین است و این ترافیک درست از ابتدای خیابان محسنی تا میدان شورا نیز همواره شدیدتر است.

ادامه پیاده راه سازی در اراک، سوالات مردم و جواب های مسئولان + فیلم

این روزها که مسیر تردد خیابان حصار از سمت میدان ارگ به سمت خیابان امام تغییر کرده است، عملا بار ترافیکی بیشتری وارد این خیابان می شود و طبق مشاهدات، از ساعت ۱۹ به بعد، خیابان حصار درگیر ترافیک سنگین است که باعث نارضایتی اهالی خیابان و کسبه شده و حتی رانندگان نیز نسبت به وضعیت اعتراض دارند.

نکته جالب توجه در این تغییر مسیر، خالی شدن خیابان حاج باشی از ترافیک است، طبق مشاهدات خبرنگار ایسنا، پیش از تغییر مسیر، یکی از خیابان های پر تردد، خیابان حاج باشی بود که این شب ها شاید بتوان گفت از تردد خالی است.

تغییر مسیر حاج باشی، وضعیت ترافیکی را بهبود بخشید/پارکینگ ها خالی از خودرو

مهرداد قره داغی یکی از کسبه این خیابان به ایسنا گفت: از زمان این تغییر مسیر، وضعیت تردد این خیابان بسیار خوب شده است، پیش از این همواره در نبش خیابان تصادفات بسیاری رخ می داد، اما این شب ها تردد در خیابان به شدت کاهش یافته است.

ادامه پیاده راه سازی در اراک، سوالات مردم و جواب های مسئولان + فیلم

وی اضافه کرد: به عنوان یک شهروند، پیشنهاد می کنم که این هزینه ها را برای افزایش فضاهای تفریحی در اراک صرف کنند قطعا بازدهی بیشتری خواهد داشت. در حال حاضر خیابان امیرکبیر به عنوان پیاده راه هیچ جاذبه خاصی ندارد و مردم فقط روی نیمکت ها می نشینند.

یزدان پناه صاحب یک پارکینگ خصوصی در خیابان حاج باشی نیز بیان کرد: متاسفانه از روزی که این تغییر مسیر صورت گرفته، عملا کاربری پارکینگ از بین رفته است. شنبه ۲۱ مردادماه حتی یک ماشین در پارکینگ پارک نکرد و شاید روزانه ۱۰ ماشین در پارکینگ پارک کنند در حالی که ظرفیت پارکینگ ۳۰ خودرو است و این اتفاق عملا عملکرد پارکینگ را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش ایسنا، به دلیل عدم اطلاع رسانی درست به مردم متاسفانه سوالات بسیاری از عاقبت این طرح و تغییر مسیرها در ذهن شهروندان ایجاد شده است به همین دلیل گفت و گویی مفصل با مجتبی قاسمی سرپرست شهرداری اراک انجام دادیم.

ادامه پیاده راه سازی در اراک، سوالات مردم و جواب های مسئولان + فیلم

اجرای پیاده راه برای ایجاد شهر انسان‌محور

وی در خصوص اجرای این پروژه در مرکز شهر اراک بیان کرد: با توجه به مصوبه شورای ترافیک استان مبنی بر تبدیل اراک به شهری انسان محور و احیای بافت تاریخی شهر اراک، پیاده راه جدیدی در حدفاصل خیابان محسنی تا کوچه سعدی تعریف شد.

قاسمی با اشاره به احداث پیاده راه امیرکبیر در سال های گذشته، گفت: انتخاب این محدوده برای اجرای فاز دوم پیاده راه سازی براساس مطالعات مشاور انجام شد که اجرای آن مستلزم تغییر مسیر برخی از خیابان ها بود.

حصار کاملا مسدود نمی شود/تغییر مسیر عمار یاسر؛ به زودی

وی تصریح کرد: شهر اراک تک هسته ای است و شهروندان برای هر فعالیتی سفری به مرکز شهر دارند که این امر مضراتی چون ترافیک را در ساعات مختلف رقم می زند به همین دلیل، ایجاد پیاده راه در مرکز شهر مصوب و وارد فاز اجرایی شد.

ادامه پیاده راه سازی در اراک، سوالات مردم و جواب های مسئولان + فیلم

سرپرست شهرداری اراک با اشاره به تغییر مسیر برخی از خیابان ها، افزود: خیابان امام خمینی(ره) ترافیکی به مانند قبل خواهد داشت، مسیر تردد در خیابان حاج باشی از خیابان امام خمینی به سمت خیابان شیخ فضل الله نوری تغییر یافت، خیابان محسنی نیز عملکردی مطابق قبل خواهد داشت، اما در فاز بعدی، مسیر خیابان عمار یاسر تغییر می کند و تردد از خیابان محسنی به سمت میدان ارگ هدایت می شود، در راستای اطلاع رسانی این تغییرات، تابلوهایی نصب شده و با نظر پلیس راهنمایی و رانندگی و با استقرار ماموران پلیس راهور، هدایت ترافیکی انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه خیابان حصار به صورت کامل مسدود نمی شود، افزود: در حال حاضر مسیر تردد از میدان ارگ به سمت خیابان امام خمینی(ره) تغییر یافته است و در آینده و اجرای پیاده راه سازی، انتهای خیابان کاملا مسدود خواهد شد و خودروها اجازه ورود و خروج نخواهند داشت، کوچه سعدی نیز مسدود نمی شود و از خیابان امام خمینی به سمت مولوی شرقی تردد در جریان خواهد بود.

ادامه پیاده راه سازی در اراک، سوالات مردم و جواب های مسئولان + فیلم

با این طرح، زمینه احیای بازار فراهم می شود

قاسمی تصریح کرد: در ابتدای اجرای طرح به دلیل عدم اشراف کامل شهروندان به مسیرها، شلوغی و ترافیک اتفاق می افتد ولی رانندگان کم کم با اطلاع یافتن از تغییرات، مسیر مناسب را انتخاب می کنند و قطعا در مرکز شهر فضایی آرام و مناسب عابرین پیاده ایجاد خواهد شد.

وی با تاکید براینکه پیاده راه شدن این منطقه از شهر اراک، مزایای بسیاری خواهد داشت و معماری و ساختاری مناسب با بازار و بافت تاریخی شهر در این محدوده اجرا می شود، افزود: با اجرای این طرح، زمینه احیای بازار نیز مهیا می شود و ثبت جهانی بازار را می توان دنبال کرد.

ادامه پیاده راه سازی در اراک، سوالات مردم و جواب های مسئولان + فیلم

انتقال تاکسی ها به حدفاصل کوچه سعدی تا میدان شورا

سرپرست شهرداری اراک در خصوص وضعیت ایستگاه تاکسی در خیابان حصار، بیان کرد: در این راستا تمهیداتی اندیشیده شده است به شکلی از میدان شورا تا ابتدای کوچه سعدی و بالعکس به عنوان مسیر ایستگاه تاکسی تعریف شده و عملا ساماندهی مناسبی برای تاکسی ها صورت می گیرد و شهروندان پس از خرید از مغازه های مرکز شهر می توانند دسترسی مناسبی به تاکسی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در شهر اراک خط ویژه اتوبوس وجود ندارد، گفت: با اجرای این طرح، خط ویژه از ابتدای خیابان دکتر حسابی تا خیابان محسنی راه اندازی می شود و با توجه به هوشمندسازی سامانه حمل و نقل عمومی، شهروندان می توانند به راحتی از زمان تردد اتوبوس ها اطلاع پیدا کنند، همچنین در نظر است که 50 دستگاه اتوبوس خریداری شود که این امر خدمات رسانی را توسعه می بخشد و دغدغه دسترسی به مرکز شهر را کاهش می دهد، با اینهمه، نیازمند همکاری و حمایت شهروندان هستیم تا طرح با بهترین کیفیت و در کمترین زمان اجرایی شود.

برای تخلیه بار میوه فروش‌ها ساعت تعیین می شود/توسعه بازارچه های محله ای

قاسمی با بیان اینکه با گذشت زمان، قطعا شهروندان مسیر سفر خود را براساس مسیرهای جدید مشخص می کنند و این امر به مرور زمان ترافیک ها را کاهش می دهد و مرکز شهر مقصد خودروهای شخصی نخواهد بود و ساماندهی خوبی را در این حوزه شاهد خواهیم بود، افزود: شهرداری توسعه بازارچه های فرآورده های کشاورزی را مدنظر دارد که این امر به خروج اراک از شهری تک هسته ای کمک می کند و رضایت شهروندان را نیز رقم می زند.

وی در خصوص تخلیه بار برای کسبه فعال در مرکز شهر اظهار کرد: قطعا برای تخلیه بار زمانی مناسب در نظر گرفته می شود و در ساعاتی مشخص، امکان بارانداز و تخلیه بار فراهم می شود تا خللی در کار کسبه بروز نکند کما اینکه در حال حاضر نیز در ساعات اولیه صبح این فرصت وجود دارد و قطعا مشکلی بروز نخواهد کرد.

انتهای حصار مسدود شود، ترافیک کاهش می یابد

قاسمی در خصوص ترافیک شدید خیابان حصار اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل اینکه هنوز انتهای خیابان حصار از سمت خیابان امام خمینی بسته نشده شاهد چنین ترافیکی هستیم و قطعا اگر انتهای خیابان مسدود شود رانندگان حتما مسیر دیگری را انتخاب می کنند و ترافیک سنگین را شاهد نخواهیم بود و هر زمان که پلیس راهور و شورای ترافیک دستور دهند، آمادگی انسداد خیابان را داریم.

سرپرست شهرداری اراک با بیان اینکه اجرای این طرح در واقع نوآوری برای تحقق شهری انسان محور است و باید شهروندان مساعدت لازم را برای اجرای طرح داشته باشند، گفت: در حال حاضر صرفا اصلاح ترافیک انجام شده و پس از آن با نظر شورای ترافیک و پلیس راهور وارد فاز اجرایی پیاده راه می شویم و با توجه به لزوم بسته شدن خیابان باید حتما کار با نظر شورای ترافیک کلید بخورد و با توجه به اینکه پروژه وارد فازهای مختلفی خواهد شد، هزینه اجرای طرح، متعاقبا اعلام می شود.

شهرداری به حوزه کسب و کار در پیاده راه ورود نمی کند/اجرای آب نما با استفاده از قنوات منطقه

وی در خصوص تعریف فعالیت های متناسب با مفهوم پیاده راه بیان کرد: شهرداری وارد نحوه بهره برداری از واحدهای تجاری نمی شود و به تشخیص مالکین و کسبه، نوع کسب و کارها مشخص خواهد شد. شهرداری محدودیتی در این زمینه اعمال نخواهد کرد و کسبه قطعا با اجرای طرح، کسب و کارهای متناسب با منطقه را دنبال می کنند و البته این نظریه هم وجود دارد که با راه اندازی بازارچه های محله ای، میزان مراجعه مردم به مرکز شهر کاهش می یابد و کسبه متناسب با بافت منطقه کسب و کار خود را دنبال خواهند کرد.

قاسمی با اشاره به اینکه حتما در این منطقه به دنبال فضاسازی و زیباسازی بصری و اجرای آب نماهای مختلف هستیم، گفت: در مرکز شهر اراک، قنوات زیادی وجود دارد و ابتدای بازار و خیابان حصار مظهر قنات است و ما به دنبال استفاده از این پتانسیل برای تلطیف فضای پیاده راه هستیم و الگوبرداری مناسبی از طرح های موفق خواهیم داشت تا از این آب بهره برداری خوبی صورت گیرد.

ادامه پیاده راه سازی در اراک، سوالات مردم و جواب های مسئولان + فیلم

کاهش سفر به مرکز شهر با اجرای 24 متری/پارکینگ های طبقاتی در منطقه وجود دارد

وی با اشاره به اثربخشی پروژه 24 متری در کاهش بار ترافیکی مرکز شهر اراک، گفت: عملیات اجرایی این طرح سال گذشته آغاز شده و تا امروز 4 ملک تملک و تخریب شده است. در هفته های آینده 6 ملک دیگر تخلیه و تخریب می شود. اعتبار تملک شهرداری به صورت کامل در 4 ماهه اول سال تخصیص یافت چراکه خود را ملزم به اجرای این پروژه می دانیم تا به سرنوشت پروژه 55 متری دچار نشود و امیدواریم به سرعت وارد فاز اجرایی احداث 24 متری بشویم، قطعا میل سفر به مرکز شهر با راه اندازی این معبر کاهش می یابد.

قاسمی در خصوص تعریف پارکینگ در منطقه با پیاده راه شدن مرکز شهر بیان کرد: در حال حاضر پیگیر تملک یک ملک در خیابان محسنی جهت احداث پارکینگ هستیم، همچنین پروژه آفتاب در آستانه بهره برداری است و می توان از ظرفیت 500 دستگاهی پارکینگ طبقاتی این مجتمع استفاده کرد، پارکینگ های طبقاتی، خاتم، ثنا و گلستان نیز در مرکز شهر فعال هستند و به نظر میرسد که شهروندان می توانند با اطمینان خاطر به مرکز سفر کنند و از پیاده راه استفاده داشته باشند.

پل خیبر حذف می شود؟

سرپرست شهرداری اراک در خصوص احتمال جمع آوری پل خیبر بیان کرد: ثبت جهانی بازار اراک همواره دغدغه شهروندان بوده و با توجه به رویکرد فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، اولویت اول را اجرای پیاده راه و حفظ و احیای بازار قرار داده ایم و حتی شهرداری این آمادگی را دارد که مرمت بازار را به صورت کامل در اختیار بگیرد، کما اینکه امسال بودجه مرمتی مناسبی برای بازار تخصیص یافته است تا سراها مرمت و فعال شوند و در ادامه، اگر برای حذف پل خیبر برنامه ریزی شود، قدمی مثبت در ارتقای گردشگری شهر اراک خواهد بود و به دنبال آن اقتصاد گردشگری شهر توسعه خواهد یافت.

ادامه پیاده راه سازی در اراک، سوالات مردم و جواب های مسئولان + فیلم

ضرورت تمرکززدایی از مرکز شهر اراک

به گزارش ایسنا، سرهنگ علی حسینی رئیس پلیس راهور استان مرکزی نیز در خصوص مدیریت ترافیک مرکز شهر اراک بیان کرد: به منظور تمرکززدایی از هسته مرکزی شهر و کاهش ترددهای غیرضروری و تردد خودروهای تک سرنشین، اجرای پروژه پیاده راه در این منطقه از شهر اهمیت بالایی دارد تا ترافیک این منطقه تحت کنترل قرار گیرد.

وی با اشاره به رویکرد کلانشهرها درخصوص پیاده محور کردن هسته مرکزی شهرها و واگذاری این مناطق به عابرین پیاده گفت: شهر باید تبدیل به محیطی شود که عابرین پیاده احساس امنیت و راحتی کنند به همین دلیل در این شرایط خاص با توجه به مطالعات انجام شده، مصوب شد که حدفاصل ابتدای خیابان محسنی تا میدان شورا به پیاده راه امیرکبیر اضافه شود و در این راستا تغییر مسیر خیابان نیاز بود تا ترافیک روانتر شود.

"ملک" هم در آینده کاملا یک طرفه می شود

سرهنگ حسینی با اشاره به تغییر مسیر خیابان حاج باشی، خیابان حصار، کوچه سعدی و خیابان عمار یاسر، افزود: در ادامه کار، خط ویژه اتوبوس از خیابان شهید رجایی(ملک) جمع آوری می شود و این خیابان از سمت میدان شهدا تا انتها یک طرفه می شود و در مسیر اتوبوس و تاکسی ها تغییراتی اعمال می شود تا در راستای پیاده محور شدن هسته مرکزی شهر، استفاده از اتوبوس و تاکسی در اولویت استفاده قرار گیرد.

به آینده طرح امیدواریم/تغییر نیاز باشد، اعمال می شود

وی با تاکید بر اینکه در صدد ایجاد محلی آرام در مرکز شهر و در محدوده بازار تاریخی اراک هستیم تا درگیری، تنش و تداخل خودرو و عابرین پیاده در این منطقه به حداقل برسد، گفت: اجرای هر طرحی نقاط قوت و ضعف دارد و مزاحمت هایی در ابتدای اجرای طرح برای ساکنین این معابر و کوچه ها ایجاد می شود. این شرایط رصد می شود و موارد کاستی های طرح را استخراج می کنیم و در صورت نیاز اگر تغییراتی ضروری باشد حتما اعمال می شود، اما چشم انداز طرح را امیدوارکننده می بینیم تا بتوانیم هسته مرکزی شهر اراک را از ناهمگونی فعلی خارج کنیم و تنش های ترافیکی به حداقل ممکن برسد، همچنین در این طرح به دنبال هوشمندسازی معابر نیز هستیم.

نصب 120 دوربین هوشمند در معابر شهر اراک/تغییر در مرکز شهر جرات می خواهد

رییس پلیس راهور استان مرکزی تصریح کرد: اراک یکی از شهرهای پیشرو در بحث هوشمندسازی معابر است. نصب دوربین های نظارتی کنترل ترافیک در شهر در حال انجام است و به زودی تکمیل می شود، 120 دوربین مکانیزه در معابر اصلی نصب شده و امکان کنترل 19 تخلف با این دوربین ها فراهم شده است.

وی با تاکید بر اینکه در راستای اجرای این طرح باید وفاق اجتماعی شکل گیرد و کسبه و شهروندان به مسئولان شهر اعتماد کنند چراکه تنها هدف ما انضباط بخشی به محیط های ترافیکی است، افزود: اگر طرح مشکلی داشته باشد، قطعا می پذیریم و آنرا رفع می کنیم، اما طبق مطالعات صورت گرفته، راه برون رفت از وضعیت کنونی معابر مرکز شهر، اجرای پیاده راه است. حدود 30 سال است که معابر شهر اراک به شکل کنونی باقی مانده است و باید جرات تغییرات را داشته باشیم.

سرهنگ حسینی تصریح کرد: قطعا انتقال برخی خدمات از مرکز شهر به حاشیه شهر، مسافرت های درون شهری را به حداقل می رساند و در کنار آن توسعه خدمات در تمامی مناطق شهر رقم می خورد. اجرای این طرح این نوید را به شهروندان می دهد که می توانند خدمات را در محلات خود دریافت کنند و قطعا هزینه های آنها کاهش می یابد. این طرح خوب است و می تواند تا حدودی گره گشای وضعیت ترافیکی مرکز شهر اراک باشد و اجرایی شدن آن همکاری و حمایت مردم را می طلبد.

به گزارش ایسنا، اطلاع رسانی و آگاهی مردم درخصوص آنچه قرار است اتفاق بیفتد، یکی از الزامات اجرای هر طرحی است، نکته ای که در اجرای طرح های شهری اراک عموما مشاهده نمی شود و این روال، در اجرای طرح پیاده راه تکرار شد. به همین دلیل این گزارش برای پاسخگویی به سوالات مردم تهیه شد تا زوایای پنهان طرح برای شهروندان پیدا و روشن شود، هر چند که بهتر بود مسئولان مدیریت شهری پیش از اجرای طرح و برای جلوگیری از مقاومت ها و سردرگمی مردم، اطلاع رسانی جامع و کاملی را انجام می دادند.

قطعا ترافیک فعلی مرکز شهر اراک، بسیار آزاردهنده است، اما امیدواریم با سرعت عمل شهرداری در اجرای این پروژه نه تنها چالش جدید برای شهروندان بروز نکند، بلکه آرامشی پایدار توام با زیبایی، اصالت و هویت به بافت مرکزی و تاریخی شهر اراک بازگردد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha