• سه‌شنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۲ / ۲۱:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402060705134
  • خبرنگار : 50614

شهردار سابق تهران :

ضمانت اصلی در طرح‌های توسعه و عمرانی مردم هستند

ضمانت اصلی در طرح‌های توسعه و عمرانی مردم هستند

ایسنا/خراسان رضوی شهردار سابق تهران گفت: ضمانت اصلی در طرح‌های توسعه و عمرانی مردم است. ما در دوره‌هایی که مردم با میزان مشارکت بالا حضور پیدا کردند کمترین چالش‌ها را داشتیم.

پیروز حناچی، امروز ۷ شهریورماه در نشستی با عنوان آسیب‌شناسی طرح‌های تفصیلی از منظر تحقق‌پذیری که در پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن برگزار شد، عنوان کرد: در مورد طرح‌های توسعه و عمران نقدهایی توسط برخی افراد وجود دارد. این نقدها به دو دسته تقسیم می‌شود. برخی از منتقدان جایگزینی را در مقابل نقدهایی که انجام ‌می‌دهند ارائه نمی‌کنند. ما نسبت به اهداف توسعه و عمران شهرها وزنی نداریم. شاید ما برای اجرا در جاهایی که هزینه‌بر بوده است، مشکلاتی داشته‌ایم. حال چرایی این مشکلات نیز بحثی است که جای خود را دارد.

وی ادامه داد: وقتی شما برنامه‌ای داشته باشید که بر آن نقدهایی وارد باشد اگر آن برنامه را حذف کنید، نتیجه بدتری را به دنبال خواهد داشت. نکته بدبینانه‌ای که در خصوص نقدها وجود دارد این است که به دنبال این هستند که هیچ‌مانعی وجود نداشته باشد.

شهردار سابق تهران در خصوص ایراداتی که به طرح‌های توسعه و عمرانی وارد است، گفت: به‌عنوان مثال گفته می‌شود این طرح‌ها مشارکت‌جو نیست‌ و در تهیه این طرح‌ها از مشارکت عمومی استفاده نکرده‌ایم. این نقد درست است و می‌توانیم سازوکاری ایجاد کنیم که این اتفاق بیفتد. از دیگر ایرادات می‌توان به تصلب طرح‌ها اشاره کرد که این نیز ایراد درستی است. بیشتر این ایرادات راه‌های جایگزین دارد و به راحتی می‌توان به آن رسید. ما مدیرانی داریم که برای شهرشان هیچ‌چشم‌اندازی ندارند، این طرح‌ها می‌تواند همان آرزوها و چشم‌اندازها باشد.

حناچی با بیان اینکه ما در اجرای این طرح‌ها یک مانع جدی داریم، خاطرنشان کرد: آن مانع این است که ما چگونه شهر را اداره می‌کنیم. دیروز مرکز پژوهش‌ها سندی منتشر کرده که بر اساس آن و طبق بررسی‌هایی که انجام داده‌اند در تهران و کرج ۷۰ درصد، در اصفهان ۸۰ درصد و در قم و شیراز ۹۰ درصد منابع مالی ناپایدار در شهرداری‌ها از محل شهرسازی و تراکم فروشی است. این اصلی‌ترین مانع شما است.

وی افزود: به عنوان مثال نمی‌توان بار بودجه توسعه حمل ونقل عمومی بر دوش بودجه شهرداری باشد. این موضوع حاکمیتی است. چیزی که هر روزه جمعیت میلیونی با آن درگیر است مگر می‌تواند حاکمیتی نباشد؟ وقتی همه بار چنین چیزی بر دوش شهرداری باشد همه ترازها به‌هم می‌خورد. شهرداری نیز با شهرفروشی سعی در حفظ تراز می‌کند. این موضوع در حالت خوشبینانه است. حال در کنار آن شهر فروشی، فساد اداری، پولشویی و... را هم اضافه کنید.

شهردار سابق تهران با تاکید بر اینکه طرح‌های توسعه و عمرانی یک ضمانت اصلی دارد که مردم است، تصریح کرد: ما در دوره‌هایی که مردم با میزان مشارکت بالا حضور پیدا کردند کمترین چالش‌ها را داشتیم. 

حناچی اضافه کرد: مطمئنا ایراد بر طرح‌های توسعه و عمران ما وارد است و باید تلاش شود تا این ایرادات رفع شود. داشتن نگاه چشم‌اندازی و تغییر نگاه به شکل راهبردی با هدف کیفیت زندگی در شهر مطمئنا راه‌هایی دارد که می‌تواند در چنین بحث‌هایی استخراج شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha