• دوشنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۰:۲۰
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1402062012191
  • خبرنگار : 71368

مدیرعامل سازمان حمل و نقل تهران خبر داد

جزییاتی از طرح ترافیک جدید پایتخت و زمان اجرای طرح

جزییاتی از طرح ترافیک جدید پایتخت و زمان اجرای طرح

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران جزئیات شیوه نوین مدیریت محدوده طرح ترافیک پایتخت را تشریح کرد و گفت: طول و مدت سفر ملاک عمل محاسبه عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک جدید است.

مجتبی شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد جزئیات مدیریت جدید و هوشمند محدوده طرح ترافیک تهران با تأکید بر اینکه این روش جدید گامی اساسی در راستای عادلانه شدن اجرای طرح ترافیک است، افزود: طرح ترافیک فعلی نسبت به طرح ترافیک قدیمی یک گام به جلو رفته بگونه ای که از حالت صفر و یک به شرایطی تغییر کرده که بر اساس آن شهروندان برای تردد باید وجهی پرداخت کرده و مبلغ پرداختی نیز به پارامترهایی همچون زمان اوج و غیر اوج ترافیک و معاینه فنی خودروها  وابسته است.

وی با بیان اینکه در طرح جدید که ایده آن در شورای ترافیک پایتخت به تصویب رسید، ما را  به سمت عادلانه و منطقی کردن طرح ترافیک سوق می دهد، اظهار کرد: البته هنوز این طرح اجرایی نشده؛ بلکه کلیات این طرح در شورای ترافیک تصویب شد تا با یاری خداوند در نیمه دوم سال اقدامات اجرایی آن مهیا شود و برای سال آینده مبنای عمل قرار گیرد. 

شفیعی تشریح کرد: طرح جدید بدین صورت است که میزان عوارض خودروها بر اساس طول و مدت سفر، سطح شلوغی معابر و سطح آلودگی هوا و نوع معاینه فنی و آلایندگی خودرو مشخص می‌شود، یعنی هر چقدر مدت و پیمایش بیشتری در محدوده طرح ترافیک داشته باشند باید عوارض بیشتری پرداخت کنند و دقت داشته باشید که برخی خودروها در محدوده طرح ترافیک فقط یک سفر دارند و رانندگان خودروی خود را پارک می‌کنند و ترددی ندارند و این نوع خودرو نباید به اندازه خودرویی که به صورت مدام در محدوده طرح ترافیک تردد می کند، عوارض پرداخت کند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران  با بیان اینکه میزان عوارض پرداختی باید مبتنی بر میزان عارضه ای باشد که بر شهر ایجاد می شود، گفت: در روش جدید با توجه به اینکه ابزارهای جدیدی در اختیار داریم می توانیم این مسئله که خودرو از چه مسیری استفاده می‌کند را به فرد ارائه کنیم و پیشرفته ترین تئوری است که در دنیا برای کنترل محدوده ترافیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه منطق نرخ گذاری در این روش تغییر می‌کند و دیگر نرخ ثابتی برای ورود به محدوده وجود نخواهد داشت، افزود: نرخ عوارض برای شهروند عادی که مدام در حال تردد نباشد قطعا کمتر از وضعیت موجود است، چراکه عموم شهروندان چندان ترددی در محدوده طرح ندارند، بلکه عموما خودروهای خود را پارک کرده و معمولا خودروهایی که در طرح ترافیک مدام تردد می کنند خودروهایی هستند که آلایندگی و فرسودگی قابل توجهی دارند و بیشتر آلودگی تولید می‌کنند، اما عوارضی که پرداخت می کنند، مساوی با سایر شهروندان است و ما به سمت عادلانه تر شدن و هوشمندتر شدن مدیریت جریان ترافیک می‌رویم.

به گفته شفیعی، امیدواریم زمان اجرای مدیریت محدوده طرح ترافیک جدید بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در نیمه دوم سال‌جاری  پیاده سازی شود و اگر موفق شویم که پایلوت این طرح را در سال‌جاری اجرا کنیم، در سال آینده این طرح ملاک عمل خواهد بود، اما اگر بر اساس برنامه فوق عنوان شده جلو نرفتیم، باید این مراحل طی شود و بعد از طی مراحل اجرایی شود.

وی تاکید کرد: اجرای این طرح نیاز به مصوبه شورای شهر تهران دارد و باید اقدامات لازم با سازمان فاوا پیش رود؛ البته در شورای ترافیک کلیات این موضوع تصویب شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۰ ۰۷:۱۸

سلام ، من داخل طرح نشده ام وفقط کمتر از یک دقیقه عکس من گرفته شده ولی تردد نکرده ام جریمه شدم

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۰ ۱۶:۴۵

همون کمتر از ۱ دقیقه ام وارد شدن هست برای دوربین که فرقی نمیکنه به محض ورود جریمه ثبت میکنه

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۰ ۱۷:۳۰

خسته نباشید.خداقوت

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۱ ۰۴:۳۰

اگرآلودگی شهرمهمه پس تردد خودروها به هرطریقی بایستی متوقف شود ولی چیزی که ازطرح شمامعلومه اینه که هرکی پول بده آش میخوره ودیگه بحث خودروی معیوب وغیره تاثیری نداره پس پول پیش کیه پولدارها وبی پولها بایستی برن کنارپس نتیجه این دیگ آشی که شمادرست کردید حالاباهراسمی فقط دربست دراختیارجامعه مرفه بی درده خواهشاخودتون روبااین طرحها خسته نکنید چونکه هزینه روزانه یکصدوخورده ای برای تردددرطرح ترافیک فقط ازجیب این طبقه درمیادوولا غیر.

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۱ ۰۸:۳۸

سلام پس ازاین ببعد دیگه نمیشود طرح ماهانه بخرین میشود روزانه

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۱ ۰۹:۲۵

کسانی که منزلشان داخل محدوده طرح است هر روز باید عوارض بدهندواقعا حق نیست

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۱ ۱۲:۵۷

الان من دوبار بعلت ورود به طرح ترافیک جریمه شدم که ساعت ورود و خروج از طرح دقیقا تو یک زمان هستش یعنی ۱۲٫۳۰ ورود و ۱۲٫۳۰ خروج که خودم هم نمیدانم چطوری بوده

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۱ ۱۵:۵۱

من نمیدونستم اسنپ سرویس میداد میرفتم 400 جریمه شدم کاش حداقل میدونستم