• یکشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۶:۴۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402070906158
  • خبرنگار : 50037

رزن زمینه خوبی برای راه‌اندازی گردشگری خلاق دارد

رزن زمینه خوبی برای راه‌اندازی گردشگری خلاق دارد

ایسنا/همدان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: شهرستان رزن زمینه و فضای بسیار خوبی برای راه‌اندازی و توسعه گردشگری خلاق دارد و نیاز است زمینه‌های گردشگری خلاق را در این شهرستان در زمان برداشت محصول رازیانه از مزارع داشته باشیم.

محسن معصوم‌علیزاده یکشنبه ۹ مهر در چهارمین جشنواره آیین شکرگزاری و برداشت محصول رازیانه روستای سلطان‌آباد رزن، اظهار کرد: برداشت محصول رازیانه رزن از مزارع فضای آورده خوبی در زمینه راه‌اندازی گردشگری خلاق می‌تواند داشته باشد و گردشگران با این نوع از گردشگری، خود به طور مستقیم برداشت محصول را تجربه و حس می‌کنند و این نوع از گردشگری درآمد بسیار خوبی برای شهرستان از جمله روستای سلطان آباد به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه به طور قطع با برنامه‌ریزی لازم مسئولان شهرستان به کمک میراث فرهنگی در این زمینه اقدام خواهند کرد، افزود: برگزاری این جشنواره و نیز در حوزه کشاورزی در زمان برداشت رازیانه این مراسم‌ها می‌تواند به معرفی میراث ناملموس شهرستان و غذاهای محلی و سنتی  شهرستان نیز کمک کند که از مسئولان شهرستان درخواست دارم در این حوزه‌ها جشنواره‌های مختلفی را برگزار کنند و  در این جشنواره‌ها گردشگران و مردم را برای معرفی این آداب و سنن و فرهنگ شهرستان و غذاهای محلی و میراث ناملموس دعوت کنند چراکه موجب کسب درآمد برای شهرستان خواهد بود.

معصوم‌علیزاده با تأکید بر اینکه محصول استراتژیک رازیانه می‌تواند شهرستان رزن را به جایگاه واقعی خود برساند، خاطرنشان کرد: درخواست دارم نگاه به حوزه گردشگری را طوری تنظیم کنیم که تأثیر مستقیم در درآمد و آسایش مردم در حوزه کسب و کار و کمک به توسعه کسب و کارهای کوچک و معرفی داشته‌ها و آثار ناملموس شهرستان داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد رازیانه کشور در شهرستان رزن تولید و کشت می‌شود و این شهرستان قطب تولید رازیانه کشور است، ادامه داد: جشن برداشت محصول رازیانه شهرستان رزن در حال پیگیری برای ثبت در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی کشور بوده و امیدواریم به‌زودی ثبت این جشن در فهرست آثار ناملموس کشور به انجام برسد.

معصوم‌علیزاده مطرح کرد: هر آنچه به رشد گردشگری رازیانه رزن کمک می‌کند، مردم، شوراها و دهیار روستا فراهم آورند و در کنار آن تعریف زیرساخت‌های مرتبط با صنایع تبدیلی این‌محصول از نقش مؤثری در این شهرستان به عنوان قطب رازیانه کشور برخوردار خواهد بود و ضمن اینکه معرفی و ثبت جشن رازیانه رزن بر عهده میراث فرهنگی است که پیگیری خواهیم کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه کشور ایران با داشتن داشته‌های تاریخی بسیار توانسته است تاکنون ۲۶ اثر خود را در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت برساند، گفت: یه تازگی نیز
کاروانسراهای ایران، بیست و هفتمین اثر تاریخی و طبیعی ایران  بود که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید که از استان همدان نیز کاروانسرای تاج آباد شهرستان بهار و کاروانسرای فرسفج شهرستان تویسرکان ثبت فهرست جهانی یونسکو شد.

معصوم‌علیزاده خاطرنشان کرد: در سال آینده نیز امیدواریم بتوانیم ثبت جهانی هگمتانه را که یک قله تاریخی برای استان رقم خواهد زد، محقق کنیم و این امر اتفاق بزرگی برای استان خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به تأثیر مستقیم علم و تکنولوژی در حوزه گردشگری و ارتباط و اتصال مستقیم گردشگری در اقتصاد اظهار کرد: کشورهای دنیا بر آن هستند تا داشته‌های مختلف خود را از داشته‌های فرهنگی، تاریخی، طبیعی و حوزه‌های مختلف با پیگیری لازم ثبت فهرست جهانی کنند چرا که این امر از نقش مؤثری در جذب گردشگر و ایجاد ارز و پول و درآمد برای آنها دارد.

معصوم‌علیزاده با اشاره به گسترش حوزه گردشگری از جمله گردشگری سلامت و کشاورزی گردشگری دوران کرونا با نام گردشگری استیکیشن، یادآور شد: هر چه در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری داشته باشیم به طور قطع برنده خواهیم بود و در قله افتخارات در این حوزه قرار خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه محصولات کشاورزی و فرآورده‌های رازیانه و نیز صنایع دستی و گیاهان دارویی  روستای سلطان‌آباد نیز در حاشیه این جشنواره در غرفه‌های مختلف در سالن اندیشه فرهنگ و ارشاد اسلامی رزن برای عرضه برپا بود.

در حال حاضر ۹۵ درصد رازیانه کشور در رزن تولید می‌شود و همین امر موجب شده این شهرستان به‌عنوان قطب تولید رازیانه کشور شناخته شود.

در سال‌جاری نیز ۳۰۰۰ هکتار از مزارع شهرستان رزن به کشت رازیانه اختصاص دارد و این محصول بیشتر در روستای سلطان آباد، قایش و کهریز بغازی بخش سردرود کشت می‌شود.

بر اساس پیش‌بینی جهادکشاورزی در سال‌جاری ۷۵۰۰ تن رازیانه از سطح مزارع این شهرستان قابل برداشت خواهد بود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha