• شنبه / ۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1402080604225
  • منبع : اتاق بازرگانی تهران

از سوی انجمن سازندگان قطعات خودرو استان تهران عنوان شد

تنگنای قیمت‌گذاری دستوری و طلب ۶۰ همتی از خودروسازان

تنگنای قیمت‌گذاری دستوری و طلب ۶۰ همتی از خودروسازان

اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو استان تهران در دیدار با رئیس اتاق تهران، به مشکلات و چالش‌های این صنعت پرداخته و از انباشت مطالبات خود از خودروسازان و رسیدن آن به مبلغ ۶۰ هزار میلیارد تومان اشاره و آن را نتیجه قیمت‌گذاری دستوری و سیاست‌های نادرست فروش عنوان کردند.

به گزارش ایسنا، در دیدار اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو استان تهران با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، کمبود نقدینگی شرکت‌های قطعه‌ساز، تاخیر طولانی‌مدت تخصیص ارز، قیمت‌گذاری دستوری خودرو و همچنین مطالبات معوق قطعه‌سازان از دو شرکت بزرگ خودروساز کشور به عنوان مهم‌ترین چالش‌های این روزهای قطعه‌سازان اعلام شد. در این دیدار که در اتاق تهران برگزار شد، نمایندگان شرکت‌های قطعه‌ساز خودرو در استان تهران در رابطه با مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی این بخش و راهکارهای رفع آن، با محمود نجفی‌عرب، رئیس اتاق تهران، به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه قطعه‌سازی خودروی کشور و رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع تولید اتاق تهران، در این جلسه از طلب ۶۰ هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان کشور از دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا خبر داد و با بیان اینکه عدم پرداخت مطالبات قطعه‌سازان، به کندی رشد و توسعه این صنعت و همچنین تهدید اشتغال‌زایی در این بخش انجامیده‌است، تصریح کرد که با سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودروهای تولیدی در کشور، علاوه بر خودروسازان، قطعه‌سازان نیز دچار مشکل و تنگنای اقتصادی شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه طی سال‌های اخیر، خودروسازان با زیان و ضرر به تولید پرداخته‌اند، تصریح کرد که سیاست‌های دولت در فروش خودرو نیز ناکارآمدی خود را نشان داده و با ایجاد صف طولانی خرید خودرو، عملا مصرف‌کنندگان نیز دچار مضیقه شده‌اند.

نجفی‌منش آزادسازی قیمت خودرو را یکی از راهکارهای رفع مشکلات صنعت خودرو و قطعه‌سازی این بخش بیان کرد و یادآور شد که برای توسعه پایدار در این صنعت، باید شرکت‌های خودروسازی در ایران خصوصی شوند و واردات خودروهای دست‌اول خارجی به کشور نیز آزاد شود.

در این جلسه، دیگر اعضای انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو استان تهران نیز به طرح جدی‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی این صنعت پرداختند و در این زمینه، تصریح کردند که قطعه‌سازان در حالی همچنان چشم‌انتظار دریافت مطالبات خود از خودروسازان هستند که امکان دریافت تسهیلات بانکی به دلیل سرفصل شدن اعتبار این شرکت‌ها نزد بانک به دلیل عدم تسویه چک‌های خودروسازان و نیز بالا بودن سود تسهیلات، مقدور نیست. همچنین به گفته قطعه‌سازان، زمان انتظار واحدهای قطعه‌ساز در صف تخصیص ارز به ۱۰۴ روز رسیده‌ است و بسیاری از واحدهای تولیدی این بخش به تالار دوم سوق داده ‌می‌شوند که تامین ارز از این محل نیز با مشکلاتی مواجه است.

همچنین به گفته نمایندگان شرکت‌های قطعه‌ساز خودرو، تعداد نیروی کار مستقیم در این صنعت رقمی نزدیک به ۵۵۰ هزار نفر است، در حالی که به دلیل مشکلات نقدینگی، بخشی از واحدهای قطعه‌سازی در آستانه تعطیلی و تعدیل نیروی کار قرار گرفته‌اند.

پس از طرح مسائل و مشکلات قطعه‌سازان، رئیس اتاق تهران نیز از آمادگی این اتاق برای رسیدگی فوری به مشکلات این واحدها و طرح آن در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران با حضور مسئولان دولتی، خبر داد و با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات صنایع کشور ناشی از سیاست قیمت‌گذاری دستوری است، به اضافه شدن موضوع منع دولت در قیمت‌گذاری در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و یادآور شد که راهبرد اتاق تهران در دوره دهم هیات نمایندگان، حذف کامل قیمت‌گذاری دستوری از اقتصاد کشور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۶ ۱۵:۵۸

2 سال از سال 1400 تا آخر 1401 قیمت خودرو رو دست نزدن حالا تو سال 1402 تا الان دوبار افزایش قیمت یکبار 100 میلیون بار دوم 150 میلیون دادن یعنی تو یکسال 250 میلیون افزایش قیمت که یک ماشین رو به دوبرابر سال 1401 به بهانه استاندارد و آپشن میخوان بفروشن ! بعد موقع آماردهی و ازفایش حقوق میگن تورم 20 درصده ! چه خبره آخه ؟ بعد جالبه 9 ماه از سال به یک قیمت فروختن حالا دارن دوباره افزایش میدن برای اولویت زمستان ، مگه ما چه گناهی کردیم؟ خوب بزارید سال بعد حداقل !

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۶ ۱۵:۵۹

برخی شبهاتی که وجود داره رو توضیح میدم : قرار بوده از نیمه دوم امسال برخی استاندادها اجباری بشه مثل کنترل پایداری و فشار باد لاستیک و کنترل در سربالایی ، برای همین برخی محصولات مثلا جدید مثل رانا پلاس ! از شورای رقابت پسوند ارتقا یافته گرفتند که البته الزام این استانداردها برای فروش تا آخر سال حذف شده ضمنا اصلا شامل حال تارا قدیم نیست چون همه این استانداردها رو از اول داشته برای همین پسوند ارتقا یافته نداره پس تبدیل اجباری به بهانه استاندارد اجباری حداقل برای تارا کاملا غیر قانونی هست مورد بعد اینکه این خودرو جدید عنوان شده و اپشنال محسوب میشه و مسخره هست که 9 ماه از سال 1402 مدل قدیمی بدن برای 3 ماه آخر بخوان به زور تارا جدید که خودشون هم بهش میگن تارای سال بدن فوقش باید تو دعوتنامه امکان تبدیل اختیاری بدن ، منطقی باید از ثبت نام دوره های بعد تارا جدید بفروشن ولی ایران خودرو میخواد زرنگی کنه که باید جلوش وایساد