• دوشنبه / ۲۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۹:۳۰
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1402082921696
  • منبع : فضای مجازی

نشست نقد و بررسی برنامه به افق فلسطین

از توفیق در شکل دادن به خاطره و حافظه جمعی تا شکست در خلق روایت کلان

از توفیق در شکل دادن به خاطره و حافظه جمعی تا شکست در خلق روایت کلان

مدیر سابق شبکه افق، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت ارشاد و پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس در نشستی درباره تغییرات اخیر برنامه به افق فلسطین به گفت‌وگو پرداختند.

به گزارش ایسنا، نشست «به افق فلسطین، رو به افق تحول یا افقی کردن رسانه»، امروز یکشنبه، به همت مرکز پژوهشی پارسای بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما با همکاری خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد.

جلال غفاری، مدیر سابق شبکه افق، محمد آقاسی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت ارشاد و عاطفه صادقی، پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس و مدرس دانشگاه در این نشست درباره تغیرات اخیر برنامه به افق فلسطین به گفت‌وگو پرداختند.

** تغییر حاشیه ساز
غفاری با بیان اینکه "افق باید برای فلسطین بتپد" از ضرورت پرداختن به مسئله فلسطین در رسانه ملی سخن گفت: «باید از 5 سال پیش ، شبکه افق همچنین برنامه‌ای برای فلسطین می‌گذاشت.»

وی تغیر گروه برنامه ساز را امری عادی در برنامه‌سازی عنوان کرد و آن را حق مدیر شبکه دانست اما به شرط آن که معنای سیاسی در ذهن مخاطب مخابره نکند.

آقاسی نیز با اشاره به اثر سوء این تغییر گفت: «بعد از رفتن تیم برنامه ساز قبلی، یک مقاومت ذهنی در مخاطب شکل گرفت و پنداشت که گویی یک اتفاقی افتاده، و الان پس از تغییر تیم برنامه، یک عده وقتی برنامه را می‌بینند، دیگر بعضی از پیام‌های برنامه را نادیده می‌گیرند.»

صادقی نیز به این تغییر اعتراض داشت و معتقد بود این اتفاقات نشان میدهد برنامه در نسبت دیالکتیک با مخاطب دیده نمیشود و مدیران برنامه را در مالکیت خود میدانند.

وی افزود: «من به عنوان مخاطب با یک موضوعی مواجهم به نام جا به جایی؛ اصولا جابه‌جایی یک گروه رسانه‌ای که توانسته یک خاطره و یک حافظه جمعی را شکل دهد، آیا مجاز است که صرفا توسط مدیران صداوسیما صورت پذیرد؟»

** توفیق «به افق فلسطین» در جلب مخاطب

آقاسی مردم و ذائقه مردم را اولویت رسانه ملی بیان کرد و افزود: «رسانه بدون مخاطب، حتی اگر حامل عالی‌ترین پیام ها باشد، فایده‌ای نخواهد داشت. باید رسانه‌ی منهای مردم را کنار بگذاریم.»

وی همچنین از رشد رسانه‌های ذره‌ای در سال های اخیر گفت و با اشاره به تغییرات وسیع در سازوکار شکل گیری و تغییر افکار عمومی افزود به تبع این تغییرات گسترده در حوزه افکار عمومی، مختصات جدیدی برای برنامه‌سازی نیز به وجود می‌آید.

مدیر سابق مرکز افکارسنجی ایسپا، که به عنوان مهمان نیز در برنامه به افق فلسطین حضور یافته است، برنامه به افق فلسطین را منطبق با این مختصات جدید در مقایسه با سایر برنامه‌های گفت‌وگو محور دانست  و عملکرد این برنامه را در این زمینه مناسب ارزیابی کرده و از افزایش قابل توجه نگاه مثبت مردم ایران نسبت به مسئله‌ی مقاومت و فلسطین در مدت یک ماهه‌ی اخیر خبر داد.

** جای یک کلان روایت خالی است

جلال غفاری ضمن تاکید بر لزوم شکل گیری روایت و یک رویکرد کلان در قضیه فلسطین در صداوسیما گفت: «در روایت های رسانه ای ما از فلسطین و غزه، عنصر احساس بر حماسه غلبه دارد و همواره المان های احساسی این اتفاقات بازنمایی میشود. تنفر از اسرائیل در وجود تک‌تک ایرانیان هست ولی این به یک روایت کلان توأمان با حماسه تبدیل نشده است، این روایت کلان را باید شکل داد، نوشت و تلاش کرد این امر را از طریق تولید محتوا و اغنا جلو برد.»

عاطفه صادقی نیز با اشاره به شکست برنامه به افق فلسطین در خلق یک کلان روایت از جمهوری اسلامی ایران درباره آرمان فلسطین، با تاکید بر اهمیت شکل گیری یک کلان روایت جهانی گفت: «شما اگر نتوانید برای این پیروزی های میدانی در ساحت عینی خودش تمهیدات نظری جدی داشته باشید، رسانه‌های رقیب، آن واقعیت و پیروزی مفهومی را از شما می‌گیرند.»

در نشست «به افق فلسطین؛ رو به افق تحول یا افقی کردن رسانه؟» که توسط مرکز پژوهشی پارسا در محل خانه اندیشه ورزان ایران در 28 آبان ماه برگزار شد، با پرسش این سوال که آیا این برنامه میتواند نمونه‌ای موفق از عملکرد رسانه ملی در موضوع مقاومت فلسطین قلمداد شده و الگویی مناسب برای برنامه‌سازی در دوران تحولی رسانه ملی قرار گیرد، به تشریح و بررسی این مسئله پرداخت.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha