• سه‌شنبه / ۷ آذر ۱۴۰۲ / ۲۱:۲۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402090705207
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان:

برای اجرای کریدور راه ارس مصمم هستیم

برای اجرای کریدور راه ارس مصمم هستیم

ایسنا/آذربایجان شرقی سفیر ایران در جمهوری آذربایجان با اینکه شاهد فصل جدیدی از روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان هستیم، اظهار کرد: دولت خواهان توسعه همه‌جانبه روابط و اجرایی‌سازی توافقنامه کریدور راه ارس است.‌

سیدعباس موسوی در نشست تخصصی کریدور ارس افزود: امروز ما با قفقاز جدیدی روبرو هستیم و باید تلاش کنیم در این فضای نوین قفقاز جنوبی را به گلوگاه ترانزیتی و تجاری جهان تبدیل می‌کند، نقش‌آفرینی فعالی داشته باشیم.‌

وی تصریح کرد: خوشبختانه امروز منویات رهبر معظم انقلاب و سیاست اصولی نظام در منطقه قفقاز جنوبی محقق شده و قره‌باغ به عنوان بخشی از خاک اسلام به جمهوری آذربایجان ملحق شده است.‌

وی خاطرنشان کرد: بعد از الحاق کامل قره‌باغ به خاک آذربایجان، روایت‌های مختلفی از صلح و ایجاد آتس‌بس در قفقاز مطرح می‌شود و در این میان کشورهای غربی تلاش داشتند بر اساس روایت‌های غلط خود موضوع حذف ایران از معادلات این منطقه را پیگیری کنند اما با مجموعه اقداماتی که در سطوح مختلف انجام گرفت، این بحث از دستور کار خارج شده است.

موسوی در تبیین الزامات شرایط نوین قفقاز جنوبی گفت: در این فضایی که امروز وجود دارد ما باید بتوانیم از فرصت‌های پیش آمده حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم و چالش‌های موجود را مدیریت کنیم.‌ در این میان مباحثی مانند کریدور زنگه‌زور در واقع روایت‌های رسانه‌ای، برای پیشبرد برخی از اهداف بود که می‌توانست علیه منافع کلان ما انجام گیرد.

وی ادامه داد: بنابراین جمهوری اسلامی ایران مخالفت صریح خود را با چنین روایت و برداشتی از موضوع رفع انسداد خطوط مواصلاتی قفقاز بعد از پایان مناقشه قره باغ اعلام نمود.‌

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان توضیح داد: در حال حاضر با فعل و انفعلات منطقه‌ای و بین المللی که شاهد هستیم همگان اذعان دارند که روایت‌هایی مانند روایت کریدور زنگه‌زور نمی‌تواند عملیاتی گردد. در این راستا توافق بین دو کشور برای ایجاد کریدور راه ارس یک فرصت خیلی مغتنمی است که ما باید با داشتن یک نگاه ملی و حتی بین‌المللی برای اجرایی‌سازی آن حداکثر اجماع نظری و عملیاتی داخلی را در سطوح‌ مختلف ملی و منطقه‌ای ایجاد کنیم.‌

وی کریدور راه ارس را مورد تاکید سران نظام دانست و یادآور شد: سران دو کشور در دیدارهای اخیر به اجرایی‌سازی توافقنامه ایجاد کریدور راه ارس تاکید کرده‌اند و رئیس جمهور آذربایجان دستور اختصاص بودجه ۸ میلیون دلاری را برای اجرای پروژه پل آغبند کلاله صادر کرده است. اتصال ریلی نیز در آینده با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری کشور آذربایجان انجام خواهد شد.‌

وی با بیان اینکه در سفرهای اخیر خود به استان‌های اردبیل و آذربایجان‌شرقی با اکثر بزرگان و مسئولین ارشد این دو استان ملاقات کرده و ضرورت برخورداری از نگاه ملی به بحث کریدور راه ارس را مطرح کرده است، ابراز کرد: البته این موضوع از طرف مسئولین منطقه‌ای کشور ما به‌خوبی در راستای منافع کلان ملی مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد ارس، وی تصریح کرد: ما امروز باید توجه داشته باشیم هر صدایی که در جهت اختلاف و جدایی بین دو کشور ایران و آذربایجان مطرح می‌شود صدای دوست نبوده و خیرخواهانه نیست و باید از فرصت‌های ایجاد شده برای حداکثر سازی همکاری‌های مشترک با دولت و ملت آذربایجان استفاده کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۸ ۱۰:۳۴

ارمنستان نتوانست راه درست را انتخاب کند و گول خورد....

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۸ ۱۱:۲۱

بررسی گفتار و رفتار این سفیر عملکرد قابل قبولی را نشان نمی دهد . درست مانند کلیت سیاست ایران دربرابر حکومت الهام طرفدار صهونیستم ،که دشمن ایران و اسلام هست و باید در نوع رابطه و رفتار با او در سیاست ایران، تجدید نظر شود.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۸ ۱۲:۳۱

این مسیر برای ایران درآمد زیادی ایجاد خواهد کرد. توسعه و رشد در سایه تعاملات سیاسی و اقتصادي امکان پذیر است. این مسیر و مسیر شمال به جنوب که کشور کلیدی آن آذربایجان است. باعث رشد ترانزیت و ارتباطات منطقه‌ای خواهد شد. بیشتر از آذربایجان، ایران سود خواهد برد و باعث گشایش در انزوای سیاسی و اقتصادي کشور خواهد بود.