• چهارشنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1402092920537
  • خبرنگار : 71650

ارسال ۳۷۰۰ اثر به جشنواره فیلم رشد/ اختصاص جایزه ویژه به بخش «آسیب اجتماعی»

ارسال ۳۷۰۰ اثر به جشنواره فیلم رشد/ اختصاص جایزه ویژه به بخش «آسیب اجتماعی»

به گفته رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی، ۶۰۰ اثر داخلی و ۳۱۰۰ اثر خارجی به جشنواره فیلم رشد امسال ارسال شده است.

به گزارش ایسنا، علی لطیفی در نشست خبری پنجاه‌ و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم رشد، اظهار کرد: امسال در جشنواره فیلم رشد ۳۷۰۰ اثر از ایران و ۱۹ کشور ارسال شده است. از این بین ۶۰۰ اثر داخلی بوده است.

وی با بیان اینکه علیرغم پر سر و صدا نبودن جشنواره فیلم رشد در داخل کشور، این جشنواره در سطح جهانی شناخته شده است، توضیح داد: عمده مخاطبان جشنواره فیلم رشد، دانش‌آموزان و پس از آن معلمان هستند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مطرح کرد: این انتظار که تربیت و آموزش با تمرکز بر ابزارهای سنتی و قدیمی تحقق پیدا کند، واقع بینانه نیست هر چند کتاب درسی جایگاه خود را از دست نمی‌دهد اما ابزارهای دیگری وارد میدان شدند که تسهیل کننده یادگیری هستند. یکی از این ابزارها فیلم‌ها هستند.

به گفته لطیفی، یکی از سیاست‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، تنوع بخشی به فرصت‌های آموزش و رسانه‌های آموزشی است‌.

وی عنوان کرد: با چالش‌هایی مواجه هستیم که مهمترین آن امکانات، فضا و شرایط است اما جهت گیری و افق ما مشخص است و مشکلات، مانع فعالیت ما نمی‌شوند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه رویکرد مهم این سازمان  به عنوان متصدی برنامه درسی توجه به رسانه‌های آموزشی و تربیتی است، افزود: فیلم نقش مهمی برای دانش آموزان ایفا می‌کند و ما با مشارکت پذیری به دنبال افزایش نقش فیلم‌های آموزشی هستیم.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این برنامه حسین عبادی دبیر جشنواره فیلم رشد نیز اظهارکرد: اکران ما از سوم تا ششم دی ماه در سینما فلسطین انجام می‌شود و اکران ویژه مدارس و اکران در استان‌ها از پایان دی تا پایان خردادماه است.

به گفته وی، جایزه ویژه این دوره جشنواره فیلم رشد در جهت حمایت از کودکان عزه است.

عبادتی توضیح داد: امسال مستندهای خوبی در حوزه مقاومت از کشور فلسطین به دست ما رسیده است. مشخصا ۸ اثر را از فلسطین دریافت کردیم‌. از کشورهای دیگر نظیر ترکیه هم با همین موضوع اثر دریافت کرده‌ایم.

دبیر جشنواره فیلم رشد، با بیان اینکه ۵۶ اثر از ۶۰۰ اثر داخلی فرستاده شده به این جشنواره از سوی دانش آموزان به جشنواره ارسال شده است، عنوان کرد: از این ۵۶ اثر، ۲۸ اثر پویا نمایی، ۱۸ اثر فیلم داستانی کوتاه و ۱۰ اثر مستند کوتاه بوده است که توسط دانش آموزان به جشنواره ارسال شده است. ۲۷ مورد از این آثار به داوری نهایی راه پیدا کرد. در این حوزه ما جایزه ویژه‌ای را به دانش آموزان اختصاص دادیم.

وی معتقد است که هیچ ابزاری فراگیرتر و اثربخش‌تر از محتواهای ارائه شده در جشنواره رشد برای نمایش به دانش آموزان به عنوان مکمل برنامه درسی نیست.

به گفته عبادتی، اولین اکران با «بچه زرنگ» در روز یکشنبه سوم دی ماه ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه در سالن یک سینما فلسطین شروع شده و بعد از آن هر روز سالن‌های یک و دو سینما فلسطین در پنج سانس نمایش خواهند داشت. همچنین از روز دوم به بعد در سالن سه سینما فلسطین فیلم‌ها تا ظهر چهارشنبه اکران می‌شوند.

دبیر جشنواره فیلم رشد، افزود: اختتامیه جشنواره فیلم رشد بعد از ظهر چهارشنبه ششم دی ماه برگزار می‌شود و بعد از ظهر چهارشنبه اکرانی نخواهیم داشت؛ آیین اختتامیه از ساعت ۱۵ تا ۱۸ در سالن اصلی پردیس سینمایی باغ کتاب برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا آثاری در خصوص آسیب اجتماعی به جشنواره ارسال شده و به بخش جایزه ویژه راه پیدا کرده‌اند؟، تصریح کرد: یکی از جایزه‌های ویژه ما در این دوره به فیلم‌هایی که به آسیب اجتماعی در همه ابعاد پرداخته‌اند، اختصاص داده شده است.

عبادتی افزود: البته فیلم‌ها را رده بندی سنی کردیم و ممکن است فیلمی جایزه بگیرد اما هیات داوران بگویند این فیلم باید برای مخاطب بزرگسال اکران شود، از این رو یک جایزه ویژه برای فیلم‌هایی اختصاص داده شده است که در همه ۳۶ مورد آسیب اجتماعی معرفی شده از سوی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور ساخته شده‌اند.

 وی با یادآوری اینکه ایران از ۶۰ سال قبل میزبان جشنواره فیلم‌های آموزشی است، افزود: شاهد حضور پررنگ فرهنگیان در جشنواره فیلم رشد هستیم که سهم قابل توجهی در ارسال آثار داخلی را به خود اختصاص داده‌اند و پوستر امسال جشنواره فیلم رشد توسط یکی از دانشجو معلمان طراحی شد.

دبیر جشنواره فیلم رشد درباره ویژگی‌های فیلم‌هایی که به مرحله اکران راه یافته‌اند، گفت: فیلمی که می‌خواهد به مرحله اکران برسد باید حداقل‌های هنری و تربیتی را داشته باشد یعنی باید فیلم امید بخش باشد و فیلم‌هایی که در ژانر نکبت تولید محتوا کردند به درد نسل نوجوان ما نمی‌خورد و فیلم باید حاوی نکات اخلاقی فضلیت محور باشد. محتوای جذاب و غنی توسط مخاطب استقبال می‌شود؛ انیمیشنی که درباره شخصیت پوریای ولی تولید شد، بسیار مورد استقبال قرار گرفت و مخاطب مشکلی ندارد اما تولیدات فعلی ضعیف است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha