• دوشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۸
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402110200944
  • خبرنگار : 50072

آسیب تجارت جهانی با کاهش عبور کانتینرها از دریای سرخ

آسیب تجارت جهانی با کاهش عبور کانتینرها از دریای سرخ

دریای سرخ به‌عنوان مسیر دریایی مهم توصیف شده است زیرا به‌طور قابل توجهی مسیر بین اروپا و آسیا را کاهش می‌دهد و ۱۲ درصد از کل تجارت جهانی از آن عبور می‌کند؛ اما آیا تجارت جهانی در بحبوحه اتفاقات دریای سرخ آسیب خواهد دید؟

به گزارش ایسنا به نقل از اکونومی، از زمانی آغاز جنگ در فلسطین اشغالی در اکتبر ۲۰۲۳ و حملات یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی، این گذرگاه مملو از خطراتی شده است که نگرانی‌ها را نسبت به پیامدهای تجارت جهانی افزایش می‌دهد.

دریای سرخ یکی از پرترافیک‌ترین مسیرهای دریایی است که ۳۰ درصد از ترافیک جهانی کانتینر را اداره می‌کند. بر اساس آخرین داده‌های ارائه شده توسط موسسه کیل برای اقتصاد جهانی، در ماه نوامبر ۲۰۲۳، روزانه ۵۰۰ هزار کانتینر از این گذرگاه عبور می‌کردند، در حال حاضر، در ژانویه ۲۰۲۴، این میزان به ۲۰۰هزار کانتینر در روز رسیده که ۶۰ درصد در مقایسه با نوامبر ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

بسیاری از کشتی‌ها مسیر خود را تغییر داده‌اند و اکنون از آفریقا و دماغه امید نیک عبور می‌کنند، با این تغییر به‌ویژه زمان حمل و نقل را افزایش داده‌اند. موسسه کیل در گزارش خود نوشت «زمان سفر طولانی‌تر به‌طور قابل توجهی نرخ حمل و نقل را افزایش داده است، به‌طوری‌که حمل و نقل یک کانتینر استاندارد ۴۰ فوتی بین چین و اروپای شمالی در حال حاضر بیش از ۴۰۰۰ دلار آمریکا هزینه دارد، در حالی که در ماه نوامبر حدود ۱۵۰۰ دلار آمریکا بود».

با این حال، پیش‌بینی نمی‌شود که این مورد تاثیر بزرگی بر قیمت‌های مصرف‌کننده یا به‌طور کلی تجارت جهانی داشته باشد، زیرا جولیان هینز، رئیس جدید شاخص تجارت کیل، معتقد است که وضعیت کنونی با حادثه اور گیون (Evergiven) و همه‌گیری کرونا قابل مقایسه نیست. حادثه اور گیون مسدود شدن کانال سوئز در پی گیر کردن یک کشتی غول‌پیکر است. این کشتی با نام اور گیون با پرچم پاناما، حامل محموله‌ای بزرگ از آسیا به مقصد اروپا بود. وقوع چنین سانحه‌ای در تاریخ ۱۵۰ ساله کانال سوئز بی‌سابقه است.

البته همه آنقدر قانع نیستند؛ وینسنت کلرک، مدیرعامل شرکت مرسک که صاحب دومین خط کشتیرانی کانتینری بزرگ جهان است در این مورد اظهار کرد «هرچه این مدت طولانی‌تر باشد، هزینه آن بیشتر خواهد شد زیرا هزینه‌ها با حمل‌ونقل کندتر بیشتر می‌شوند و به سوخت بیشتری نیاز است و احتمالا می‌تواند به قیمت‌های مصرف‌کننده بالاتر در مقطعی در آینده تبدیل شود و مبارزه جهانی با تورم را فلج کند که به نوبه خود اقتصاد جهان را آسیب‌پذیرتر خواهد کرد».

یمن بدون هیچ نشانه‌ای از توقف به عملیات خود در دریای سرخ ادامه می‌دهد و رهبران غرب تصمیم گرفتند پاسخ آنان را بدهند. ایالات‌متحده و بریتانیا هر دو با ادعای تمرکز بر اهداف حوثی ها، حملاتی را به خاک یمن انجام دادند. علاوه بر این، واشنگتن مجددا آنان را به‌عنوان گروه تروریستی معرفی کرد.

 از آنجایی که توافق احتمالی بین رژیم صهیونیستی و جهان عرب در مورد مسئله فلسطین هنوز قابل مشاهده نیست، مشخص نیست که این شرایط تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha