• چهارشنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402120201389
  • خبرنگار : 50614

معاون دادگستری:

لزوم ایجاد رضایتمندی در مردم برای مشارکت در انتخابات

لزوم ایجاد رضایتمندی در مردم برای مشارکت در انتخابات

ایسنا/خراسان رضوی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خراسان رضوی گفت: مشارکت باید واقعی باشد. تمام دستگاه‌ها ‌و سازمان‌ها تکلیف دارند مشکلات مردم را رسیدگی و حل کنند و رضایتمندی عمومی در مردم ایجاد شود تا مردم احساس وابستگی و تعلق کرده و پای صندوق‌ها بیایند.

سید امیر مرتضوی امروز چهارشنبه، ۲ اسفندماه در استودیو انتخابات استانداری خراسان رضوی با اشاره به برگزاری انتخابات در ۱۱ اسفندماه اظهار کرد: اخلاق‌محوری و عدالت‌محوری در حوزه انتخابات دو نکته‌ای است که به عنوان اساس کار دستگاه عدلیه مد نظر قرار دارد.

وی با اشاره به قوانین تبلیغات در انتخابات پیش رو، افزود: بعضا اتفاق می‌افتد که ناخودآگاه اخلاق انتخاباتی رعایت نمی‌شود. قانونگذار در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، شیوه تبلیغات در فضای حقیقی و فضای مجازی را تعریف کرده و حدود مجاز تبلیغات مشخص شده که باید رعایت شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه جلسات متعددی را با دستگاه‌ها، سازمان‌ها، هیات‌های اجرایی، بازرسین، ناظرین و نامزدها برگزار کردیم تا توجیه شوند و کسی تبلیغات زودهنگام نداشته باشد، اضافه کرد: بعضا گزارش‌هایی ارسال می‌شد که نامزدها یا هواداران آن‌ها و حتی برخی افراد هیات‌های اجرایی اصول تبلیغات را رعایت نمی‌کنند. ما در ابتدا به متخلفین تذکر می‌دهیم و اگر کسی به تذکرات توجه نکرد، مجبوریم پرونده قضایی تشکیل دهیم. البته تا کنون هنوز پرونده‌ای در این خصوص تشکیل نشده است

مرتضوی با اشاره به راه‌اندازی ۲۰۲ شبکه تلوزیونی در سطح کشور، عنوان کرد: این ۲۰۲ شبکه تلوزیونی به این دلیل راه‌اندازی شد تا نامزدها بتوانند از این امکان برای تبلیغات استفاده کنند. در حوزه استفاده از اموال و امکانات دولتی و عمومی، رعایت اصل عدالت مد نظر است. برای نامزدهایی که توان مالی تبلیغات نداشته باشند، امکانات دولتی را در اختیارشان قرار دادیم.

وی با اشاره به شیوه‌های تبلیغات نامزدهای انتخاباتی، خاطرنشان کرد: ما مصادیق تبلیغات را در قالب ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی اعلام کردیم. مهلت تبلیغات انتخابات مجلس خبرگان رهبری دو هفته و آغاز تبلیغات مجلس شورای اسلامی هشت روز قبل از انتخابات است. ۲۴ ساعت قبل از انتخابات ممنوعیت تبلیغات برای هر دو بخش وجود دارد و حتی تبلیغاتی که در سطح شهر نصب‌شده باید جمع شود. تخلف در تبلیغات به توقیف، تعهد، انفصال و محرومیت از برخی حقوق می‌انجامد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با با بیان اینکه در قانون انتخابات تمام مواردی که برای تبلیغات در فضای حقیقی پیش‌بینی شده در فضای مجازی نیز پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: برای فعالیت در فضای مجازی باید حتما از قبل اعلام شود و در کمیته بررسی خواهد شد و نامزدها می‌توانند تبلیغات مجاز را در فضای مجازی هم داشته باشند.

مرتضوی اضافه کرد: علاوه بر نامزدها، هواداران و ستادها، هیات‌های اجرایی، نظارت و بازرسی نیز مکلف به رعایت یک سری از امور هستند. حتی در قانون برای اعلام شکایت پیش‌بینی شده است. بسیاری از جرائم مشهود است و نیازی به دستور قضایی ندارد. به عنوان مثال برای چاپخانه‌ها، اتحادیه‌های تایپ و تکثیر و کانون‌های تبلیغاتی دستورالعمل‌هایی تعیین شده و اجازه ندارند هر پوستری را چاپ کنند.

وی با اشاره به تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و نخلفات انتخاباتی، گفت: این ستاد زیر نظر رییس کل دادگستری و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و دبیر این ستاد است‌. در شهرستان‌ها نیز روسای دادگستری‌ها به عنوان رییس و دادستان‌ها به عنوان دبیر این کار را انجام می‌دهند. تاکنون در استان ۸ جلسه انتخاباتی با موضوعات مختلف و در سایر شهرستان‌ها ۱۱۰ جلسه برگزار کردیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: قرار بر این شده است که در هر دستگاه و سازمانی یک کمیته پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی تشکیل شود تا قبل از ورود ما خودشان مشکل را حل کنند. با تشکیل کمیته‌های پیشگیری علاوه بر اینکه دستگاه‌ها نسبت به وظایف و تکالیف خود توجیح شدند، نسبت به اینکه چه اقداماتی باید انجام دهند نیز آگاهی یافتند.

مرتضوی افزود: تشکیل کمیته فضای مجازی در حوزه انتخابات در مرکز استان زیر نظر معاون دادستان فعالیت دارد و در شهرستان‌ها دادستان‌ها این کمیته را تشکیل دادند و تمامی گروه‌ها را شناسایی کرده و اگر به موردی برخورد کنند که از قوانین تخطی کرده باشد حتما برخورد خواهند کرد.

وی با تاکید بر مشارکت در انتخابات، خاطرنشان کرد: مشارکت باید واقعی باشد. تمام دستگاه‌ها ‌و سازمان‌ها تکلیف دارند مشکلات مردم را رسیدگی و حل کنند و رضایتمندی عمومی در مردم ایجاد شود تا مردم احساس وابستگی و تعلق کرده و پای صندوق‌ها بیایند. دستگاه قضایی این کار را انجام داده و در ارتباط با پرونده‌های مهم و کثیرالشاکی از جمله پرونده پدیده و چهل بازه در مشهد مقدس و در پرونده‌های سایر شهرستان‌ها تکلیف شده که ورود پیدا کند و بتواند باری از مشکلات مردم را رفع کند. دستگاه قضایی رسیدگی به پرونده‌ها با رعایت سه اصل سرعت، دقت وصحت را در دستور کار خود قرار داده تا بتواند نقش خود را در مشارکت ایفا کند.

مرتضوی با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها باید نقش خود را در زمینه مشارکت ایفا کنند اظهار کرد: ما در جلسه‌ای که در قالب ستاد اقتصاد مقاومتی داشتیم تاکید کردیم که اولا نظارت‌ها و بازرسی‌ها باید در بازار تشدید شود تا افزایش قیمتی نداشته باشیم. همچنین در حال کمک برای رفع مشکلات برخی واحدهای تولیدی و صنعتی هستیم تا زمینه بیکاری کارگران فراهم نشود. از ابتدای سال تا کنون مشکل ۵۳۰ وامد تولیدی در سطح استان خراسان رضوی حل شده است. ما در ایام دهه فجر ۱۰ هزار و ۲۷۲ ملاقات حضوری و چهره به چهره داشتیم. از امروز نظارت‌ها تشدید خواهد شد و به تمام دست‌اندرکاران امر انتخابات تذکر می‌دهیم‌ تا ملاحضات را داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha