• چهارشنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۳۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403030201315
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

خطر سیلابی شدن مسیرها و وقوع تندباد در اصفهان/ سقوط ۵۴ درخت خسارت به ۱۶ خودرو در ۲۴ ساعت گذشته

خطر سیلابی شدن مسیرها و وقوع تندباد در اصفهان/ سقوط ۵۴ درخت خسارت به ۱۶ خودرو در ۲۴ ساعت گذشته

ایسنا/اصفهان مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اوج فعالیت سامانه ناپایدار بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) تا پایان هفته است، گفت: بر همین اساس به غیر از احتمال وقوع تندباد و فعال شدن کانون‌های گرد و غبار، بارش باران و تگرگ، رعد و برق و احتمال سیلابی شدن مسیرها و رودخانه‌های فصلی نیز پیش بینی می‌شود. باد شدید و تندباد در ۲۴ ساعت گذشته سبب سقوط ۵۴ اصله درخت، سقوط ۱۰ داربست و آسیب زدن به ۱۶ دستگاه خودرو شد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت جوی، اظهار کرد: سامانه ناپایدار جوی از روز گذشته به استان وارد شده است که در پی آن شاهد تندبادهای لحظه‌ای و باد شدید در بیشتر نقاط استان به‌ویژه در مناطق شرقی و شمالی بودیم.

وی با تاکید بر اینکه باد شدید و تندباد لحظه‌ای در استان اصفهان، سقوط ۱۰ داربست را نیز در پی داشت، افزود: باد شدید و تندباد در ۲۴ ساعت گذشته سبب سقوط ۵۴ اصله درخت و آسیب زدن به ۱۶ دستگاه خودرو شد اما خسارت جانی به همراه نداشت. سرعت تندباد در این استان در شبانه روز گذشته از ۷۰ تا ١١۵ کیلومتر در ساعت گزارش شد.

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان توضیح داد: اوج فعالیت این سامانه ناپایدار بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) تا امشب است و بر همین اساس به غیر از احتمال وقوع تندباد و فعال شدن کانون‌های گرد و غبار، بارش باران و تگرگ، رعد و برق و احتمال سیلابی شدن مسیرها و رودخانه‌های فصلی نیز پیش بینی می‌شود.

 وی تصریح کرد: به شهروندان و مسافران توصیه می‌شود از حضور در دامنه کوه‌ها و در حاشیه رودخانه‌های فصلی و پارک کردن خودرو در زیر درختان پرهیز کنند. فعالیت این سامانه جوی ناپایدار تا یکشنبه آینده ادامه خواهد داشت.

شیشه‌فروش اضافه کرد: هشدار سطح زرد بارش‌های رگباری تا آخر هفته در سطح استان و هشدار سطح نارنجی بارشی از بعد ظهر روز چهارشنبه در مناطق شمال غرب و مرکز استان بخصوص ارتفاعات و مناطق کوهپایه‌ای در شهرستان‌های نطنز، کاشان،  آران و بیدگل، خوانسار، گلپایگان، اردستان، نائین، شاهین‌شهر و میمه را در پیش رو داریم.

وی ادامه داد: به دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان اعلام آماده‌باش به همراه لغو مرخصی‌ها و تاکید به حضور و استقرار اعضای مدیریت بحران و عوامل امدادی در محل مأموریت انجام شد. با توجه به بارش‌های اردیبهشت در مناطق شمال و شرق استان که منجر به وقوع سیلاب‌های محلی و جمع شدن رسوبات در مسیر رودخانه‌ها و دهانه پل‌ها شد و مستعد بودن شرایط سیلاب‌های محلی در مناطق فوق به علت ماهیت رگباری و ناگهانی بودن بارش‌ها هشدارها را جدی بگیرید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: با ابلاغ به اداره راهداری شهرداری‌ها، آب منطقه‌ای، بخشداری‌ها و دهیاران و سایر دستگاه‌های مرتبط خواستار بازگشایی مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، تخلیه رسوب از دهانه پل‌ها، تقویت و بازسازی سیل‌بندها، آزادسازی هرگونه تصرف در مسیل‌ها، جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی در معابر و زیرگذرها با تقویت نیروهای عملیاتی و تجهیزات دستگاه‌های امدادی برای پیشگیری و کنترل حوادث محتمل ناشی از سیلاب صورت گرفت.

به گفته وی طوفان و آب‌گرفتگی معابر شهری و روستایی و جاده‌ها در پیش است و آمادگی و همکاری اداره راهداری، شهرداری‌ها، پلیس راه، جمعیت هلال احمر، شرکت‌های آزادراهی، شرکت‌های امداد خودرو، گاز، آب، برق، آب منطقه‌ای و فاضلاب، دهیاران و ستاد مدیریت بحران فرمانداری‌ها را می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: تقویت تیم‌های عملیاتی از جمله جمعیت هلال‌احمر در جاده‌ها با تأمین اقلام ضروری و پیش بینی ظرفیت‌های اسکان اضطراری، پرهیز از صعود به ارتفاعات، رعایت الزامات ایمنی و توجه به توصیه‌های ایمنی در مناطق استقرار و کوچ عشایر الزامی است.

شیشه‌فروش حفاظت محصولات و سازه‌های کشاورزی، گلخانه‌ها، واحدهای دام و طیور، شبکه‌های آب و گاز در برابر سیل، تندباد و گرد و خاک و بارش رگبار باران را توسط دستگاه‌های مربوطه را تاکید کرد.

وی استقرار نیافتن، توقف و تردد نکردن در مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، پیشگیری و کنترل آب‌گرفتگی در معابر شهری دهانه پل‌ها و زیرگذرها، تخلیه رسوبات و نخاله از دهانه پل‌ها، بازگشایی مسیر رودخانه‌ها و تخلیه اضطراری سکونتگاه‌های روستاهای در معرض خطر سیل را نیز ضروری دانست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha