• شنبه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۱:۱۱
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 1403031912485
  • منبع : فضای مجازی

چه می‌شود اگر روحمان هم خبر نداشته باشد که در اینترنت چه چیزهایی وایرال شده است؟

چه می‌شود اگر روحمان هم خبر نداشته باشد که در اینترنت چه چیزهایی وایرال شده است؟

بعد از سال ۲۰۲۰، افول شبکه‌های اجتماعی آغاز شده است، بدون آنکه معلوم باشد بعد از آن‌ها اینترنت چه شکلی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، کانال تلگرامی «ترجمان» مروری کوتاه بر مطلب «ترندهای فضای مجازی از کجا می‌آیند؟» را که در سی‌امین شماره مجله ترجمان علوم انسانی منتشر شده است، به اشتراک گذاشت. این مطلب نوشته چارلی وارزل است و لیلا دریکوند آن را ترجمه کرده است. در این مطلب می‌خوانیم: اینترنت چنان گسترده و فهم‌ناپذیر شده است که واقعاً هیچ‌کس نمی‌داند دارد چه می‌کند. قبل از دهه ۲۰۱۰ که خبری از شبکه‌های اجتماعی نبود، تحلیلگران و کاربران اینترنت تصویر نسبتاً روشنی داشتند که چه اتفاقاتی در جریان است. دوران اوج سایت‌ها و وبلاگ‌ها بود و همه استعداد خودشان را برای تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطب می‌آزمودند. بعد شبکه‌های اجتماعی آمدند و قواعد بازی را عمیقاً تغییر دادند. در این دوران محتواهای وایرال‌شده مشخصه اینترنت بودند. می‌شد آنچه در فیسبوک، توییتر و یوتیوب وایرال شده است را کنار هم چید و گفت «این اینترنت است». 

این قاعده دیگر برقرار نیست، بعد از سال ۲۰۲۰، افول شبکه‌های اجتماعی آغاز شده است، بدون آنکه معلوم باشد بعد از آن‌ها اینترنت چه شکلی خواهد شد. امروزه مسائل جدیدی بر زیست‌بوم فضای مجازی سایه افکنده است، مثل سیستم مبهم محتواهای پیشنهادی «برای شما» در شبکه‌های اجتماعی و روند روبه‌افزایش سایت‌هایی که برای خواندن آن‌ها باید اشتراک بخرید و احتمالاً مهم‌تر از همه ناهمگونی و ارتباط بسیار ضعیف میان اخبار دنیای واقعی و فضای رسانه‌های اجتماعی. نتیجه گرفته شده اینکه هر فردی، بسته به طرز تفکر و عادات وبگردی خود، تجربه منحصربه‌فردی از فضای مجازی را دریافت می‌کند و مدام باید از خودش بپرسد آیا بقیه هم چیزهایی را که چشم من می‌رسد می‌بینند؟ یا دنیای آن‌ها شکل دیگری است؟

بیش از هر زمان دیگری، اینترنت شبیه اتاق آینه‌ای شده که هر گوشه آن را نگاه می‌کنیم، تصویر کج‌ومعوجی از خودمان را می‌بینیم، اما نمی‌فهمیم بالاخره کدام یک از این تصاویر به واقعیت نزدیک‌تر است. 

هر بار که پلتفرم‌های مجازی گزارشی از پربازدیدترین محتواهایشان منتشر می‌کنند، انگشت به دهان می‌مانیم، چراکه احتمال بالایی وجود دارد که محبوب‌ترین محتواهای پلتفرمی که روزانه ساعت‌ها در آن پرسه می‌زنید، اصلاً به دست شما نرسیده باشد. بگذارید مثالی بزنیم: به نظر شما پربازدیدترین محتواهای تیک‌تاک که فعال‌ترین شبکه اجتماعی امروز جهان است، چیست؟ اخبار غزه؟ رقص نوجوان‌ها؟ تیلور سوئیفت؟ خیر. طبق گزارش اخیر تیک‌تاک محبوب‌ترین‌ها ویدئوها مربوط به «آموزش آرایشگری»، صداهای نجواگونه موسوم به ASMR است. 

این سردرگمی ناشی از دو پدیده متضاد است که همزمان در حال وقوع هستند: در فضای مجازی، محتواهای وایرال‌شده در مقیاسی باورنکردنی تولید و مصرف می‌شوند، درعین‌حال، فقط بخش کوچکی از مردم از آن‌ها آگاه می‌شوند. 

پیامدهای این گسست در فضای مجازی می‌تواند نگران‌کننده باشد. مدتی پیش، یک سایت پژوهشی که درباره محتواهای محبوب در فیس‌بوک تحقیق می‌کند، آشکار ساخت که رواج تئوری‌های توطئه یا محتواهای راست افراطی، در فیس‌بوک بسیار زیاد است. غوغایی به پا شد و در پاسخ، شبکه‌های اجتماعی به‌شکل روزافزونی امکان تحقیق درباره محتواهای وایرال را محدودتر کردند. این روند ترسناک است، زیرا اگر بخواهید بفهمید در اینترنت چه خبر است، هیچ راهی نخواهید داشت جز اتکا به الگوریتم‌ها و هوش‌های مصنوعی که شما را دور خودتان می‌چرخانند.

منبع: جوان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha