• چهارشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: تشکل‌های دانشجویی
  • کد خبر: 1403032315651
  • خبرنگار : 71963

مردانی در اجلاس رؤسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای سراسر کشور:

باید به تبیین شاخص‌های رئیس جمهور کارآمد و در تراز انقلاب اسلامی توجه کنیم

باید به تبیین شاخص‌های رئیس جمهور کارآمد و در تراز انقلاب اسلامی توجه کنیم

رئیس بسیج اساتید گفت: در مقطع فعلی که رویداد بزرگ سیاسی و انتخابات ریاست جمهوری را در پیش رو داریم، بحث افزایش مشارکت و حضور آحاد مردم در این انتخابات و همچنین تبیین شاخص‌های رئیس جمهور کارآمد و در تراز انقلاب اسلامی از نکاتی است که باید به آن توجه داشت.

به گزارش ایسنا، مردانی در اجلاس رؤسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای سراسر کشور، از زحمات مدیران و روسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های این دانشگاه مخصوصا رئیس دانشگاه دکتر خسرویان تقدیر و تشکر کرد.

وی در ادامه گفت: حادثه غم انگیز از دست دادن حضرت آیت الله رئیسی با شخصیت بسیار والا و گرانقدری که مقام معظم رهبری در تبیین این شخصیت و شاخص‌های اخلاقی و مدیریتی این شهید عزیز بیان فرمودند در مورد کمتر کسی شاهد این سطح تجلیل و تبیین در این ابعاد بوده‌ایم.

خادم الرضا، رئیس جمهور انقلاب، با کفایت، مردمی، خدمتگزار، صمیمی و مخلص، شخصیت برجسته، بسیار خوب و پرتلاش، عالم مجاهد و مسئول کارآمد و خستگی ناپذیر، انسان بزرگوار و فداکار و مظهر شعارهای انقلاب اسلامی، یکی از بهترین عناصر زیر این آسمان و اینکه رئیسی عزیز خستگی را نمی‌شناخت از جمله توصیفات رهبر معظم انقلاب در تبیین شخصیت رئیس جمهور شهید بود که مردانی به آن اشاره کرد.

رئیس بسیج اساتید در ادامه افزود: قطعاً ملت عزیز ایران و حافظه تاریخی کشورمان این شخصیت والا مقام و برجسته را از یاد نخواهد برد. امیدواریم که ان‌شاءلله رئیس جمهور آینده و مدیران آینده مکتب و مرام و مشی شخصیت ایشان را در دستور کار قرار داده و در این مسیر گام بردارند و ما نیز به عنوان معلم و مربی و استاد بتوانیم این شخصیت برجسته را به جوانان و دانشجویان معرفی کنیم و در برنامه‌های تربیتی این شاخصه‌ها را به عنوان شاخصه‌های تربیتی در انقلاب اسلامی مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به پیشرفت‌های حوزه آموزش عالی گفت: به برکت انقلاب اسلامی ایران آموزش عالی کشور ما توسعه چند برابری پیدا کرده و علاوه بر توسعه کمی که بسیار قابل ملاحظه است، به لطف پروردگار توسعه کیفی در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف، در علوم و فناوری‌های نوظهور و نوین بسیار چشمگیر و قابل توجه بوده است و در بسیاری از رشته‌های علمی و گرایش‌های تخصصی و فناوری جزو کشورهای برتر و تراز اول دنیا در بین چند کشور جهان هستیم.

مردانی همچنین به برخی مشکلات و چالش‌های آموزش عالی نیز اشاره کرده و افزود: آموزش عالی ما همچنان با چالش‌هایی مواجه است که بخشی ازآن در حوزه آموزش‌های مهارتی است و انتظار می‌رود با اسناد بالادستی بسیار خوبی که داریم واکاوی درست و دقیقی از علل و عوامل عدم تحقق بخشی از این اهداف در چشم انداز ۱۴۰۴ داشته باشید.

وی عنوان کرد: به لحاظ کمی در افق چشم انداز ۱۴۰۴ نسبت به تعداد دانشجو و حتی اعضای هیئت علمی فرصت‌های لازم فراهم شده است و توسعه اتفاق افتاده است، اما به لحاظ نیاز محور بودن آموزش‌ها و کارآمد بودن فارغ التحصیلان در صحنه عمل و میدان ودر ورودشان به بستر اشتغال و کار و کارآفرینی و خود اشتغالی و حضور در مراکز تولید و صنعت شاهد ضعف‌هایی هستیم که مقام معظم رهبری هم از این مسئله آزرده خاطر بودند و تذکر دادند.

مردانی آموزش‌های مهارتی را یکی از مهم‌ترین بخش‌های آموزش عالی دانست که اگر دقیق و درست اجرا شود با هدف گذاری خوب در مبانی، اهداف و ویژگی‌ها و ارزش‌های بنیادین آموزش‌های فنی حرفه‌ای در نقشه جامع علمی کشور و سایر اسناد بالادستی پیش‌بینی شده می‌توان نسبت به فراهم کردن بستر گرایش جوانان برای این آموزش‌ها زمینه‌سازی کرد.

وی گفت: بهترین کسانی که می‌توانند نسبت به این مسئله نظر تخصصی دهند و این اسناد را مطالعه کنند و علل و عوامل عدم پیاده شدن و تحقق آن را بررسی کنند همین جمع اساتید و اعضای هیات علمی و مدرسین دانشگاه هستند این بخش به خوبی باید تدوین شود و مجموعه راهبردهای آینده در دستور کار قرار گیرد. بخشی از این‌ها قطعاً توسط دانشگاه قابل اصلاح است و می‌توان به آن پرداخت.

بحث ترویج فرهنگ کسب و کار یا کسب و کار دانش بنیان و فرهنگ کارآفرینی و ارتقای توانایی علمی، فناوری و مهارتی افراد با تاکید بر نیازهای جامعه و ایجاد آمادگی برای پذیرش مسئولیت‌های شغلی در جوانان که در دستور کار دانشگاه فنی و حرفه‌ای بوده است از دیگر موضوعات صحبت مردانی در این نشست بود.

وی به جنبه‌هایی از موانع نگرشی درجامعه نیز اشاره کرده و با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی بر ضرورت نقش آفرینی جدی شورای عالی آموزش‌های مهارتی چه در بخش دانشگاه فنی حرفه‌ای و چه در حوزه دانشگاه علمی کاربردی یا سازمان فنی حرفه‌ای و در سایر رشته‌های فنی در دانشگاه‌های دیگر تاکید کرد و افزود: امیدواریم شاهد این باشیم که این بخش به طور جدی نسبت به تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) اقدامات و سیاست‌گذاری‌ها و خط مش‌گذاری‌های لازم را انجام دهد. قطعاً از سیاست‌گذاری و خط مشی‌گذاری در حوزه اجرا و ترویج و تبلیغ و به اصطلاح جا انداختن و فرهنگ سازی هم نباید غافل شد.

مردانی افزود: امروز دانشگاه فنی و حرفه‌ای بزرگترین دانشگاه مهارتی کشور است ان‌شاءالله که در آینده دانشگاه ملی مهارت شکل گرفته و به نیازهای اساسی دانشگاه توجه شود. باید آزمایشگاه، کارگاه وبسترهای آموزشی را بیشتر تقویت کرد. این‌ها نکاتی است که لازم است در سیاست‌گذاری‌ها به آن توجه شود. امروز بر اساس اسناد بالادستی باید ارتباط بین دانشگاه‌های مهارتی و مراکز توسعه تولیدی و صنعتی و اشتغال ارتباطی مستقیم باشد که البته بخشی از طرف صنعت و مراکز تولیدی عملی شده و بخشی هم در دانشگاه. اعتقاد من این است که دانشگاه فنی حرفه‌ای با ظرفیتی که دارد میتواند در کشور نقش‌آفرین باشد، مخصوصاً در تحقق شعار سال که بحث افزایش تولید یا جهش تولید با مشارکت مردم است می‌تواند به سمت رفع نیازهای کشور حرکت کند.

وی پیشنهاد داد: بسیج اساتید دانشگاه فنی حرفه‌ای در راستای سازندگی و محرومیت زدایی در مناطق محروم کشور از ظرفیت اساتید و متخصصین این دانشگاه استفاده کرده و در قالب اردوهای جهادی، آموزش‌های نیازمحور تخصصی را برای صاحبان مشاغل در این مناطق دایر نماید.

مردانی در ادامه اعلام آمادگی کرد در قالب گروه‌های جهادی این مسئله را انشالله پشتیبانی کند.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه از تشکیل قرارگاه کمک به ارتقای کارآمدی حکمرانی گفته ۲۰ کمیته تخصصی این قرارگاه را تبیین کرد.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین کمیته‌های تخصصی این قرارگاه که جناب آقای دکتر خسرویان رئیس آن است، کمیته صنایع معادن و تجارت است که این کمیته می‌تواند با همراهی شما اساتید عزیز تقویت شود و با برگزاری جلسات تخصصی به بررسی مشکلات و مسائل این حوزه پرداخته و با احصای نیازها به ارائه بسته‌های سیاستی و مطالعه و رصد و پیگیری بینجامد.

مردانی همچنین در رابطه با برگزاری اردوهای علم و پیشرفت در سطح کشور از بازدید اساتید از مراکز نظامی، بحث پهپادی و موشکی و هسته‌ای به عنوان فرصتی برای حضور اساتید سخن گفت.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: در کنار اهتمام به علم و اهتمام به آموزش و تربیت از جهاد تبیین نباید غفلت کرد این هم به عنوان یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین رسالت‌های اساتید عزیز است. با توجه به تلاش‌های دشمن برای جدا کردن نسل جوان ما و ایجاد شکاف نسلی استادان عزیز باید در این رابطه عنایت لازم را داشته به ویژه در مقطع فعلی که رویداد بزرگ سیاسی و انتخابات ریاست جمهوری را در پیش رو داریم، بحث افزایش مشارکت و حضور آحاد مردم در این انتخابات و همچنین تبیین شاخص‌های رئیس جمهور کارآمد و در تراز انقلاب اسلامی از نکاتی است که باید به آن توجه داشت.

وی خاطرنشان کرد: ما امروز می‌بینیم که علم جهاد تبیین بر دوش مقام معظم رهبری است که از قلب تهران، برای دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا پیام می‌فرستند و این‌گونه در جهت بیان حقایق و معرفی جنایات رژیم صهیونیستی و همچنین خیانت و خباثت‌های استکبار جهانی و مسئولان کشور ایالات متحده در این مدت و ظلمی که به مردم مسلمان و مظلوم غزه روا شده با بیان این مسئله امروز پرچم‌داری جهاد را عهده‌دار هستند.

مردانی در پایان افزود: بسیج اساتید کشور با تمام ظرفیت خود در خدمت نظام و انقلاب است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha