• پنجشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403032416297
  • خبرنگار : 30147

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها مطرح کرد

سبک زندگی ماشینی، عامل گسترش روزافزون بیماری‌های غیر واگیر

سبک زندگی ماشینی، عامل گسترش روزافزون بیماری‌های غیر واگیر

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها، دلیل اصلی گسترش روزافزون بیماری‌های غیر واگیر در دنیا را سبک زندگی غیرسالم که امروزه به سبک زندگی ماشینی معروف شده دانست.

زهرا دستجردی در گفت و گو با ایسنا بیماری‌های غیر واگیر را علت اصلی مرگ و میر و ناتوانی دانست و افزود: استفاده روزافزون از تکنولوژی و گسترش فناوری‌های دیجیتال همانطور که باعث راحتی در انجام بسیاری از کارهای انسان شده باعث کاهش تحرک روزانه نیز شده است.

وی با اشاره به اینکه در خصوص عوامل خطر و فعالیت فیزیکی ناکافی، ایران در مقایسه با متوسط جهانی از وضعیت نامساعدتری برخوردار است، تصریح کرد: گستردگی استقبال از بازی‌های رایانه‌ای در نسل امروز در مقایسه با بازی‌های سرشار از تحرک در نسل‌های قبلی یکی از دلایل گسترش بیماری‌های غیر واگیر است.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها ادامه داد: چهار گروه بیمــاری عمــده غیر واگیر شــامل بیماری‌های قلبی عروقــی، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن ریوی و دیابت به طور مستقیم به عوامل خطر، رفتار قابل پیشگیری تغذیه نامناسـب، فعالیت بدنی ناکافی، مصرف دخانیات، الکل، مواد مخدر، فشارهای روانی مزمن و آلودگی هوا وابسته هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه امروزه بسیاری از امور با یک وسیله دیجیتال مانند گوشی تلفن همراه قابل انجام بوده و نیاز به مراجعه به موسسه یا اداره خاص را مرتفع کرده است، افزود: بیماری‌های غیر واگیر بخش قابل ملاحظه‌ای از بار جهانی بیماری‌ها را بــه خــود اختصــاص می‌دهند.

دستجردی اظهار کرد: به دلیل گستردگی بیماری‌های غیر واگیر و عوامل خطر آن‌ها، کاهش شیوع این بیماری‌ها نیازمند مشارکت تمامی سازمان‌های دولتی، بخش‌های غیردولتی و فعالان اجتماعی دارد.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر را به منظور سیاست‌گذاری در سطح ملی، برنامه‌ریزی، جلب مشارکت ذی‌نفعان و همکاری‌های درون بخشی و بین بخشی تدوین کرد. این سند بر هدف اصلی کاهش احتمال مرگ زودرس (۷۰-۳۰ سال) ناشی از چهار گروه بیماری غیر واگیر شامل بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن ریوی و دیابت متمرکز است.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در ادامه جوانان را مهمترین سرمایه امروز و آینده کشور دانست و گفت: به دلیل افزایش عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر از جمله تغذیه نادرست، تحرک ناکافی، عدم مدیریت استرس، مصرف الکل، دخانیات و مواد مخدر و کاهش توجه به روابط اجتماعی صحیح، بیماری‌های غیر واگیر از جمله چاقی، فشارخون بالا، دیابت، سرطان، معلولیت‌های ناشی از حوادث ترافیکی و ... در جوانان رو به افزایش است.

وی بسیاری از بیماری‌ها و حوادث فوق را با اصلاح سبک زندگی و برنامه‌ریزی صحیح قابل پیشگیری دانست و از جوانان خواست روزانه ورزش کنند، مهارت‌های زندگی را بیاموزند و از مصرف الکل، دخانیات و مواد مخدر بپرهیزند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha