فردا (ششم مهر ماه) مصادف با ۲۷ سپتامبر بهعنوان روز جهانی گردشگری نامگذاری شده است و امسال این رویداد جهانی به میزبانی کشور گرجستان با شعار «گردشگری و صلح» برگزار خواهد شد. در واقع، این رویداد بهدنبال تأکید بر نقشی است که گردشگری در ترویج صلح، تفاهم بینالمللی و افزایش تعاملات فرهنگی دارد.
شعار «گردشگری و صلح» بر این نکته تأکید دارد که مسافرت و بازدید از دیگر کشورها میتواند به شناخت بهتر فرهنگها، کاهش تعصبات و افزایش همبستگی جهانی کمک کند و در دنیای امروز که اختلافها و چالشهای بینالمللی روزافزون شدهاند، گردشگری بهعنوان یک ابزار کلیدی میتواند به ایجاد پلهای ارتباطی جدید و تعاملات فرهنگی مثبت منجر شود.
زندگی مسالمتآمیزی که امروزه آرزوی بسیاری از مردم جهان است، سالهاست در یزد جهانیشده برقرار است؛ همانطور که از انتخاب شعار گردشگری میتوان فهمید زندگی مسالمتآمیز ادیان و فرهنگهای مختلف موضوعی بسیار مهم است و این نوع زندگی مسالمتآمیز به شکلی در یزد برقرار است که در ثبت جهانی یزد از سوی یونسکو هم مورد توجه قرار گرفت.
زندگی مسالمتآمیز ادیان زرتشتی، یهودی و مسلمان در کنار هم، یکی از ویژگیهای مهم شهر جهانی یزد بهشمار میرود که هر سال گردشگران زیادی برای دیدن آتشکده زرتشتیان و کنیسه یهودیان در مجاورت مسجدجامع کبیر یزد و سبک زندگی مردم به این شهر میآیند.
اسناد تجاری، آبانبارهای زرتشتیان و مسلمانان، وقفیات زرتشتیان برای همه مردم یزد، آتشکده زرتشتیان، کنیسه یهودیان بخصوص کنیسهای که در مجاورت یکی از بزرگترین و مهمترین مساجد یزد یعنی مسجدجامع کبیر این شهر واقع شده و همچنین وجود مساجد چند قبلهای و کسبه و بازاریانی که جزو هر سه گروه یهودی و مسلمان و زرتشتی هستند و در یک بازار و رسته مشغول بکارند، همچنین مراسم و آیینهای مذهبی زرتشتی و کلیمی و مسلمانان در یزد، نمونههای بارزی از روابط مسالمتآمیز ادیان در این سرزمین جهانیاند.
در این راستا، حسین دهقان منشادی از فعالان حوزه گردشگری و مسئول کمیته گردشگری خوراک اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: موسیقی، خوراک، نوشیدن و در کل، گردشگری عاملی برای برقراری صلح و زبانی مشترک بین انسانهاست چون همه انسانها فطرتی یکسان دارند و از جنگ و جدل بیزارند و دقیقاً همین فطرت انسانی است که باعث شده صلحطلبی و همزیستی یزدیها تا این حد در جذب گردشگر موثر باشد.
وی ادامه داد: شاید یکی از بارزترین مثالهایی که میشود برای ارتباط گردشگری و صلح بیان کرد، برگزاری جلسات سیاسی مهم بهصورت ضیافتهای شام است که برگزاری چنین ضیافتهایی باعث میشود تا افراد صحبت درباره موضوعات دارای اهمیت و حساس را در فضایی صمیمی و به وعده شام موکول کنند و بسیاری از کشورها از این ترفند برای رسیدن به اهداف سیاسی و بعضا نمایش فرهنگ خودشان استفاده کنند تا توجه مردم کشور مقابل را بیشتر جلب کنند که این موضوع در دیپلماسی عمومی بسیار تاثیرگذار است.
به گفته این فعال گردشگری استان یزد، تکرارپذیری در صنعت گردشگری، فوقالعاده اهمیت دارد و توجه به برخی از انواع گردشگری مانند گرشگری خوراک میتواند دقیقاً همین تکرارپذیری را به ارمغان آورد چون ممکن است یک بار دیدن یک اثر تاریخی در طول عمر کافی باشد، اما قطعاً حاضران بارها برای خوردن شولی به یزد سفر کنند که دقیقاً همین جذب گردشگر باعث رونق صنعت گردشگری و تبلیغ فرهنگ صلحطلبی یزدیها به جهانیان شود.
به گزارش ایسنا، با وجود چالشهایی مانند بیماریهای همهگیر، بلایای طبیعی، بحرانهای اقتصادی در سراسر جهان، صنعت گردشگری رشد تقریباً بیوقفهای داشته است. از این رو، در ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۷۹ طی نشستی که توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در کشور اسپانیا برگزار شد، این روز برای ادای احترام به صنعت گردشگری، تشویق مردم به سفر، افزایش آگاهی درباره اهمیت گردشگری و پتانسیل آن برای ارتقای رشد اقتصادی، تبادل فرهنگی و محیطی، روز جهانی گردشگری نامگذاری شد.
هدف از نامگذاری این روز، ترویج شیوههای گردشگری مسئولانه، پایدار و همچنین برجسته کردن چالشهای پیش روی این صنعت بوده و اکنون بیش از چهار دهه است که در چنین روزی در نیمکره شمالی زمین، فصل سفر بهدلیل تغییرات آب و هوایی پایان مییابد و در نیمکره جنوبی بهدلیل مساعد بودن شرایط، موج سفرها آغاز میشود و علاقهمندان و فعالان این حوزه، این مناسبت جهانی را جشن میگیرند.
انتهای پیام
نظرات