• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403071008325
  • خبرنگار : 71282

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

بزرگترین مانع توسعه تعاونی‌ها در کشور

بزرگترین مانع توسعه تعاونی‌ها در کشور

یک کارشناس حوزه تعاون، بزرگترین مانع توسعه تعاونی‌ها در کشور را عدم باور بخش تعاون دانست و ابراز امیدواری کرد: در دولت چهاردهم اتفاقات خوبی برای ارتقای جایگاه تعاونی‌ها و شکوفایی بخش تعاون رقم بخورد.

حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به موانع توسعه بخش تعاون در کشور گفت: با وجود آنکه تعاون یکی از ارکان مهم اقتصاد کشور و یک بخش کاملا پذیرفته شده در کنار دو بخش دولتی و خصوصی است اما متاسفانه با اقبال و رونق چندانی در طول سالهای اخیر رو به رو نبوده است لذا باید نقاط ضعف و قوتی که درباره تعاونی‌ها مطرح است، شناسایی کنیم و ببینیم که چرا نتوانسته‌ایم جایگاه‌ ویژه‌ای به لحاظ اقتصادی و مشارکت تعاونی‌ها در اقتصاد تعریف کنیم.

وی ادامه داد: بیشتر انتقاداتی که وجود دارد این است که چرا بخش تعاون نتوانسته توسعه یابد و همچنان در خاموشی است و این مساله ناشی از دغدغه‌ای است که در خصوص بخش تعاون در اقتصاد داریم و باید آن را فعال کنیم. اما بخشی از انتقادات به دلیل اعتقادی است که برخی در کشور دارند و تصور می‌کنند که تعاون یک راهکار مناسب برای توسعه اقتصاد کشور است و می‌تواند مشارکت مردم را در بخش‌های اقتصاد افزایش دهد.

این کارشناس حوزه تعاون درباره این مطلب که گفته می‌شود مداخلات دولتها در تضعیف و عقب ماندگی بخش تعاون موثر بوده است، گفت: اکنون که این نگاه وجود دارد که دولت‌ها به نوعی مانع توسعه بخش تعاون بوده‌اند، دولت چهاردهم و وزارت تعاون، مسیر فعالیت‌های بخش تعاون را هموار کنند و با پیشنهادات و راهکارهای عملی و منطقی بستر مشارکت مردم را به وجود آورند.

حاج اسماعیلی اضافه کرد: اینکه وزیر تعاون شخصا به این مساله اعتقاد دارد موجب خرسندی است و امیدواریم در دولت چهاردهم اتفاقات خوبی برای بخش تعاون و ارتقای جایگاه تعاونی‌ها رقم بخورد.

وی درعین حال عدم باور بخش تعاون را بزرگترین مانع توسعه بخش تعاون دانست و تصریح کرد: با توجه به آنکه اقتصاد ایران هنوز نتوانسته شرایط لازم برای تسهیل فعالیت بخش خصوصی و تعاونی را فراهم کند، لذا لازم است به سمت کاهش تصدیگری‌های دولتی برویم و از طریق کاهش تصدی‌گری‌ها،‌ زمینه شکوفایی و تحرک بیشتر بخش تعاون را ایجاد کنیم.

به اعتقاد این کارشناس حوزه تعاون درحال حاضر هنوز باور جدی و اساسی در خصوص اینکه تعاون در بخش دولتی و حاکمیتی و بخش خصوصی و مردم توسعه یابد به وجود نیامده است.

حاج اسماعیلی در پایان گفت: اگر چه قوانین زیادی برای بخش تعاون نوشته شده و سند توسعه بخش تعاون نیز در دولت سیزدهم مورد بازنگری قرار گرفته است ولی در آنجا هم یکسری وظایف و اقدامات برای سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها تکلیف شده که باید همکاری کنند و بدون همکاری آنها امکان توسعه بخش تعاون میسر نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha