• چهارشنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۳ / ۰۲:۵۰
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1403082316781
  • خبرنگار : 71368

مدیر عامل سازمان حمل و نقل شهر تهران خبر داد

توسعه خطوط HOV در ۳ بزرگراه‌ تهران/ استقرار دوچرخه‌های اشتراکی در مدارس و دانشگاه‌ها

توسعه خطوط HOV در ۳ بزرگراه‌ تهران/ استقرار دوچرخه‌های اشتراکی در مدارس و دانشگاه‌ها

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران درمورد برنامه‌های این سازمان برای توسعه دوچرخه سواری، توسعه و ساخت جایگاه‌های سوخت کوچک مقیاس، ساماندهی پارک حاشیه‌ای و توسعه مسیر ویژه حمل و نقل همگانی (HOV) در بزرگراه‌های تهران توضیحاتی را ارائه کرد.

پوریا علیمردانی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ در مورد آخرین وضعیت توسعه دوچرخه‌سواری در تهران گفت: با توجه به اینکه حدود ۸۰۰ متر در برخی مکان‌ها میان شمال و جنوب تهران اختلاف ارتفاع وجود دارد و در برخی مسیرها، شیب‌های ۵ تا ۱۰ درصد داریم، تردد با دوچرخه دچار مشکل می‌شود و سبب شده تا توسعه دوچرخه‌سواری در تهران همواره با سختی و کندی همراه شود و با اینکه بسیار مایل هستیم دوچرخه را به‌ عنوان پاک‌ترین شیوه حمل ونقلی در تهران توسعه دهیم؛ اما با مشکلات متعددی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه حتی طرح دوچرخه اشتراکی نیز در گذشته مورد اقبال عمومی قرار نگرفت؛ به‌گونه‌ای که مشاهده کردید بدون کمک‌های شهرداری تهران، اپلیکیشن دوچرخه‌های اشتراکی نتوانست به دلیل نبود صرفه اقتصادی به حیات و فعالیت خود ادامه دهد، گفت: باید مردم بدانند شهرداری تهران اقدامی برای جمع‌آوری ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی یا تخریب دوچرخه‌ها نکرده است و پروژه بیشتر به دلیل عدم استقبال مردمی راه به جایی نبرده است.

استقرار دوچرخه‌های اشتراکی در مدارس و دانشگاه‌ها 

سفر کاری و تحصیلی با دوچرخه‌های اشتراکی

دوچرخه دنده‌ای،‌ اسکوتر و دوچرخه برقی در دستور کار شهرداری تهران 

علیمردانی با تأکید بر اینکه حمایت از شیوه‌های مختلف توسعه حمل و نقل پاک همچون دوچرخه یکی از وظایف اصلی تعریف شده برای شهرداری تهران است و بودجه‌هایی هم برای این موضوع در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: کمک به گسترش استفاده از دوچرخه دنده‌ای،‌ اسکوتر و دوچرخه برقی در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد. بخشی از این مزایده‌ها برگزار و قراردادهایی نیز در این زمینه منعقد شده است که این خدمات در سامانه «شهرزاد» تعریف خواهد شد. همچنین در نظر داریم دوچرخه و استفاده از آن را به مکان‌های پرتقاضا همچون مدارس و دانشگاه‌ها سوق دهیم چراکه جوانان انرژی رکاب زدن و ذوق استفاده از آن را دارند و قطعا از دوچرخه استقبال بیشتری می‌کنند.

یارانه ویژه استفاده از دوچرخه برای دوچرخه سواران 

وی با بیان اینکه شهرداری تهران در مدل جدید توسعه دوچرخه‌سواری در شهر در نظر دارد یارانه ویژه استفاده از دوچرخه به استفاده‌های عمومی معطوف شود تا دوچرخه به‌عنوان یکی از مدهای حمل و نقلی مورد توجه قرار گیرد، گفت: استفاده تفریحی از دوچرخه مساله‌ای را از ترافیک و آلودگی هوای تهران حل نمی‌کند و آن چیزی که به شهر تهران کمک می‌کند این است که شهروندان برای انجام کارهای روزانه خود به سمت استفاده از حمل و نقل پاک سوق داده شوند. به نظر می‌رسد استقبال جوانان به‌خصوص در مدارس، خوابگاه‌ها، دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و... از دوچرخه و مد حمل و نقل پاک، بیشتر باشد و به همین دلیل در مجاورت این مراکز حتما ایستگاه‌های دوچرخه راه‌اندازی خواهد شد، اما این دوچرخه‌ها به‌عنوان یک مد تکمیل کننده فعالیت خواهند کرد؛ به عبارت ساده‌تر، جوانان پس از خروج از خوابگاه یا دانشگاه برای مسیرهای طولانی، از این دوچرخه‌ها برای رسیدن به مترو یا اتوبوس استفاده می‌کنند و فعالیت دوچرخه‌های اشتراکی توسعه می‌یابد.

استقبال شهرداری از ورود بخش خصوصی برای توسعه دوچرخه سواری 

تا سه ماه آینده شاهد ورود دوچرخه‌ها به معابر خواهیم بود

وی با بیان اینکه ما از ورود بخش خصوصی به این حوزه استقبال می‌کنیم، اما باید بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، این دوچرخه‌ها تکمیل کننده شبکه حمل و نقل باشند، افزود: در حال حاضر مقدمات توسعه دوچرخه انجام شده و براساس برنامه‌ریزی‌ها، نهایتا تا سه ماه آینده شاهد ورود دوچرخه‌ها به معابر خواهیم بود.

امکان رزرو فضای پارک در آینده نزدیک

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در مورد سرانجام ساماندهی پارک حاشیه‌ای در پایتخت نیز اظهار کرد: در گذشته ساماندهی پارک حاشیه‌ای بر استفاده از پارکومتر متمرکز بود؛ اما روش تغییر کرد و مدیران وقت تصمیم گرفتند که شیوه ساماندهی پارک حاشیه‌ای را به سمت کنترل هوشمند با خودروهای مخصوص سوق دهند که این روش نیز  نتوانست مقبولیتی داشته باشد و بعد از مدتی اجرا متوقف شد.

به گفته وی، در این دوره مدیریت شهری، مطالعات گسترده‌ای را در مورد ساماندهی پارک حاشیه‌ای و شیوه‌های آن انجام دادیم تا ساماندهی ما نیز  به سرنوشت طرح‌های قبلی دچار نشود. بررسی‌ها نشان داد که می‌بایست این ساماندهی پارک حاشیه‌ای در معابر پر تردد و پرتقاضا انجام شود که می‌توان با اتکا به روش‌های نوین حتی امکان رزرو فضای پارک را نیز ایجاد کرد و بعد ساماندهی مابقی فضاهای پارک حاشیه‌ای در معابر انجام شود.

امکان رزرو و پرداخت هزینه پارک حاشیه‌ای در سامانه شهرزاد

هنوز ساختار رزرو هوشمند فراهم نیست

اجرای طرح ساماندهی پارک حاشیه‌ای در منطقه ۵ تا یک ماه آینده

علیمردانی با تاکید بر اینکه باید فضای پارک حاشیه‌ای به صورت مکانیزه کنترل شود تا پدیده فروش ساعتی و رزرو پولی در معابر توسط افراد سودجو نیز حل شود، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته این اقدام رزرو و پرداخت هزینه پارک حاشیه‌ای در سامانه شهرزاد انجام خواهد گرفت و در حال حاضر در سه منطقه یک، چهار و پنج در مرحله اول به صورت پایلوت اجرایی می‌شود که زیرساخت‌ها در منطقه ۵ فراهم شده و در برخی معابر امکان رزرو پیش‌بینی شده؛ اما هنوز ساختار رزرو هوشمند فراهم نیست. طرح ساماندهی پارک حاشیه‌ای در منطقه ۵ تا یک ماه آینده اجرایی می‌شود و بعد از آن ساماندهی فضای پارک در مناطق ۶ و ۲۲ دنبال خواهد شد و در یک پنجره واحد در سامانه شهرزاد قابل عرضه برای شهروندان خواهد بود.

ساخت ۱۱۰ جایگاه سوخت کوچک‌مقیاس تک‌سکو ساخت و دو جایگاه سوخت در بهشت زهرا(س)

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در مورد آخرین وضعیت احداث جایگاه‌های سوخت کوچک‌مقیاس در شهر تهران هم با بیان اینکه شرکت ساماندهی مشاغل کارگزار سازمان ترافیک است چراکه سیاست‌گذاری و مکان‌یابی با این شرکت است، افزود: برنامه توسعه جایگاه‌های سوخت کوچک‌مقیاس، احداث ۱۱۰جایگاه تک‌سکو در تهران بوده است که حدود ۴ الی ۵ جایگاه افتتاح شده و حدود ۶ جایگاه نیز در دست ساخت است و سازمان حمل و نقل در صدد است تا در راستای تکالیف قانونی خود نسبت به توسعه جایگاه‌های سوخت اقدام کند که در نظر داریم در مکان‌های پر تردد همچون پارکینگ، فروشگاه‌های شهروند، بهشت زهرا و ... اقدام به راه‌اندازی جایگاه‌های سوخت کوچک مقیاس کنیم که در همین راستا برنامه‌ریزی برای ساخت دو جایگاه سوخت در شمال و جنوب بهشت زهرا(س) انجام شده است.

 توسعه مسیر حمل و نقل عمومی HOV در بزرگراه‌های تهران

وی با بیان اینکه در فاز اول بزرگراه همت برای اجرای طرح خط ویژه حمل و نقل همگانی پر سرنشین انتخاب شده است که در نیمه غربی از بزرگراه صیاد تا منطقه ۲۲ در فاز اول بر اساس طرح مصوب اجرایی می‌شود، گفت: در فاز بعدی تمام بزرگراه همت زیر بار اجرای مسیر HOV خواهد رفت و بعد از آن شبکه‌ای از این مسیر HOV خط خودروی پر سرنشین در تهران، به مانند سایر شهرهای ایران توسعه می‌یابد و دقت داشته باشید که ایجاد این مسیرها در طرح جامع تهران هم دیده شده است.

در مسیر همت ایجاد بی آر تی جذب سفر ندارد

علیمردانی با تأکید بر اینکه در مسیر همت ایجاد بی آر تی جذب سفر ندارد و داشتن ایستگاه‌های متعدد بر جریان ترافیک تاثیر منفی دارد، گفت: مسیر HOV ایستگاهی ندارد و تنها خطی است که خودروهای عمومی اعم از تاکسی، ون، مینی‌بوس و شاتل پر سرنشین از این خط عبور می‌کنند و در فازهای بعدی برای بزرگراه‌های مدرس، صیاد شیرازی و... ظرفیت ایجاد مسیرهای HOV وجود دارد و باید بررسی لازم صورت گیرد که خودروها از طریق دوربین کنترل شوند.

به گفته مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران مسیرHOV در بزرگراه همت درابتدای سال آینده اجرایی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha