به گزارش ایسنا، هفت صبح نوشت: این روزها گرفتن نوبت پزشک به خصوص پزشکان حاذق و متخصص برای بسیاری از مردم به ویژه کسانی که در تهران ساکن نیستند، به یک آرزو تبدیل شده است. آنها باید از طریق وبسایتها و اپلیکیشنهای مختلف برای گرفتن نوبت پزشکان اقدام کنند ولی متاسفانه در بسیاری از اوقات نمیتوانند چنین کاری را انجام دهند. از سوی دیگر نرمافزارها در اغلب اوقات، پشتیبانی خوبی ندارند. با هم نگاهی میکنیم به سه نرمافزار مطرح بازار و این دو ایراد را از زاویه دید کاربران آنها بررسی میکنیم.
پذیرش ۲۴
در اپلیکیشن «بازار» نرمافزار پذیرش ۲۴ با بیش از ۲ میلیون نصب بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. این نرمافزار همچنین از ۵۲ هزار و ۶۱۴ مخاطب نمره 4/5گرفته است ولی در کامنتهای همین اپلیکیشن میتوان گلایههایی از اوضاع نوبتدهی را مشاهده کرد. مثلا محمد نوشته «مدتیه کلا نوبت هیچ دکتریرو نمیشه گرفت.» البته برخی هم هستند که از وضعیت رضایت دارند. مثلا خانم یا آقای فلاح نوشته: من الان نزدیک به یک ماهه به بیمارستان تلفنی زنگ میزنم نوبت بهم نمیده ولی این برنامه سریع نوبت داد».
در حوزه پشتیبانی هم فردی در کامنتها نوشته: «برنامهای که هیچکس پاسخگو نیست به چه درد میخوره؟ خیلی بده پول بدید باید دنبالش بدوئی اگر بهش رسیدی بیا از من جایزه بگیر». مجید هم نوشته: «پشتیبانی ضعیف و ظاهر و متریال ضعیف برنامه و اینکه با واتساپ فیلترشده وابسته است و قطع و وصل و کندی برنامه آزاردهنده است و در کل اپ پُر باگ و ضعیفی است.»
دکترِ تو
این برنامه بیش از ۲۰۰ هزار بازدید دارد ولی از ۱۹۸ نفر نمره گرفته و میانگین آن 4/2بوده است. در کامنتهای این اپلیکیشن در بازار فردی نوشته که ۱۵ هزار تومان پول داده ولی بعد از گرفتن نوبت که مراجعه کرده؛ باز هم در آنجا نیاز بوده که نوبت بگیرد. فرد دیگری هم از این ناراحت بوده که نوبت گرفته ولی دقیقه آخر تماس گرفتند و گفتند کنسل است. با این حال این اپلیکیشن هم نظرات مثبت قابل توجهی داشته است. در کامنتهای این برنامه میبینیم که کاربران از این ناراضی شدند که دکترها بعد از مدت زیادی مثلا ۴۸ ساعت جواب میدهند و گزینه لغو نوبت هم وجود ندارد یا فرد دیگری گفته که اپلیکیشن روی کار پزشکان نظارت ندارد.
دکتر دکتر
این برنامه هم بیش از ۲۰۰ هزار بازدید دارد و از ۸۷۰ کاربر نمره 4/2گرفته است. کاربری بدون نام پای پست این اپلیکیشن در بازار نوشته: «خیلی خوبه ولی نوبت هم که میگیری راس ساعت که میری، بیش از یک ساعت باید تو نوبت بنشینی». فرد دیگری به نام زهرا هم نوشته «بعد از کلی دردسر نوبت گرفتم واسه ۷ صبح که پزشک پاسخگو نبود و بعد از کلی تماس و پیگیری پولم رو سه روز بعد پس دادن. واسه نوبت حضوری هم که به سختی نوبت میده.»
البته در نظرات این اپلیکیشن هم میتوان نظر فردی را خواند که گفته استفادهاش از این اپلیکیشن خوب بوده و کاش درمانگاهها هم از این به بعد اینطوری نوبت بدهند. در حوزه پشتیبانی هم کاربران گلایههایی از این اپلیکیشن داشتند. مثلا مهدی نوشته که با وجود واریز پول به حساب اپلیکیشن، پزشک هم از او پول گرفته و پشتیبانی پاسخگو نبوده است. دستکم سه کاربر هم در بازههای زمانی مختلفی نوشتهاند که نرمافزار کار نکرده است.
چه باید کرد؟
به نظر میرسد حالا که این اپلیکیشنها دستکم ۲ میلیون کاربر بالقوه دارند؛ بیش از هر چیز باید به فکر برطرف کردن این دو ایراد خود باشند. درست است که اپها واسطه هستند ولی دستکم اطلاع دارند که الان بسیاری از کافینتها حتی در شهرستانها با به خدمت گرفتن برخی رباتهای کامپیوتری در حال نوبت گرفتن و فروختن آن به مردم هستند و میتوانند به سادگی برای مقابله با ورود این رباتها به وبسایتهای خود کاری کنند.
از سوی دیگر در حوزه پشتیبانی عجیب نیست که اپلیکیشنی مثل پذیرش ۲۴ که بیش از دو میلیون نصب دارد در بخش «تماس با ما»ی خود، فقط امکان ثبت درخواست پشتیبانی به صورت آنلاین را گذاشته و در صورتی که بخواهید به پشتیبانی تلفنی آن هم زنگ بزنید حتما باید وارد صندوق صوتی شوید؟ یعنی این اپلیکیشن توانایی برقراری حتی یک پشتیبانی آنلاین برای کاربران خود اعم از پزشکان و بیماران ندارد؟
انتهای پیام
نظرات