به گزارش ایسنا، علیرضا شیخ طاهری در آیین آغاز فعالیت خط تولید انبوه قطار ملی مترو با بیان اینکه امروز شاهد حرکت بزرگ ملی در صنعت ریلی کشور هستیم، گفت: شهرداری تهران نیز در بستر همکاری با تمامی ارکان ملی سازی واگن، نقش اصلی را در اجرای پروژه ملی دارد.
وی با بیان اینکه در پایان دهه نود در حوزه رفع مشکلات ناوگان، یک کشور و صنعت وابسته بودیم، افزود: در این شرایط با اعتماد به دانش ایرانی در راستای حل مشکلات اقدام شد؛ بگونهای که شهرداری تهران با همکاری شرکتهای دانش بنیان در سال ۹۹ خط تولید ابتدایی قطار ملی مترو را کلید زد و این روند تا سال ۱۴۰۲ تا رفع نواقص و تاییدیهها ادامه پیدا کرد که نهایتا با اخذ مجوزها در سال ۱۴۰۳ یک رام قطارملی مترو در مسیر تهران _ پرند فعال شد و نسبت به جابه جایی مسافر اقدام کرد.
شیخ طاهری با تأکید بر اینکه امروزه مدعی هستیم میدانیم که چه خواهیم ساخت، گفت: قرارداد تولید انبوه قطار ملی، همزمان با شرکت واگن سازی تهران انجام شد و از سال ۹۹ کارهای طراحی را جلو بردیم. امروز پروژه ۱۱۳ دستگاه شامل ۱۵ قطار ۷ واگنه و یک قطار ۸ واگنه را آغاز کردیم و تا پایان سال جاری ۲ رام از ۱۵ رام قطار ۷ واگنه را تحویل شهرداری خواهیم داد و لازم به بیان است که این تولید ۷۰۰ هزار یورو به ازای هر واگن صرفه جویی ارزی دارد. همچنین۱۲ هزار نفر اشتغال مستقیم در سال دارد و میزان داخلی سازی را به حدود ۸۵ درصد میرساند.
به گزارش ایسنا، مهدی چمران نیز در سخنانی کوتاه با بیان اینکه انشاءالله در تمام مسائل کشور با بومی سازی به ویژه در سازههایی که خرید و واردات آن گران و سخت است از جمله واگن سازی، بتوانیم با کمک شرکتهای دانش بنیان خودکفا شویم، گفت: انشاءالله باوری که در ملت ما بوجود آمده همچنان در همه زمینهها خود را نشان دهد و امیدوارم باور «ما میتوانیم» همچنان در همه زمینهها به ویژه در موضوع واگن سازی خود را نشان بدهد.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در تهران طول مسیر ریلی زیاد است؛ اما واگن کم داریم، ادامه داد: تأمین واگن از نیازمندیهای اصلی ما است و باید عقب افتادگی جبران شود و در آینده بیشتر تولید کنیم؛ چرا که یکی از راههای رفع آلودگی استفاده از متروست و امیدواریم که هر چه زودتر هر آنچه را که وعده دادند شاهد بروز آن باشیم.
علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در آیین آغاز فعالیت خط تولید انبوه قطار ملی مترو با بیان اینکه از سال ۸۷ اولین مباحث برای تولید قطار ملی انجام شد، گفت: حالا سالها پس از آن، همه کارها، مجوزها و تأییدیههای شرکتهای مختلف طی شد؛ اما برای انجام تستها و تأییدیه شرکتهای خارجی یک دوره طولانی کار بر زمین ماند؛ به این دلیل که نگاه به خارج شد و فکر کردند که لازم نیست کار داخلی را پیش برد.
وی با بیان اینکه امیدواریم بر اساس تدبیر مالی که شده است در یک زمان بندی تعهد آور قطارها تحویل داده شود چراکه اعلام شد در ابتدا قرار است ماهی یک رام و بعد ماهی ۳ رام وارد خطوط شود، اظهار کرد: سرعت در بحث لجستیک قطارهای پر سرعت تعیین کننده است. کالای تولید شده اگر سریع در اختیار قرار بگیرد باعث رشد می شود؛ البته ظرفیتهای ایران برای تولید قطار پر سرعت وجود دارد و در برنامه هفتم این مهم در مجلس شورای اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است و این یک کار ضروری و ملی است و برای کلانشهر تهران به قطارهای پر سرعت نیاز داریم.
انتهای پیام
نظرات