به گزارش ایسنا، منابع آگاه به بلومبرگ گفتند: پس از اینکه پرابوو سوبیانتو، رئیس جمهور اندونزی، در جریان جزئیات این پیشنهاد قرار گرفت، اندونزی از پیشنهاد اپل استقبال کرد. این کشور، ماه، فروش دستگاه پرچمدار اپل را ممنوع و اعلام کرد اپل به الزام استفاده از ۴۰ درصد از قطعات ساخت داخل برای گوشیهای هوشمند و تبلتها عمل نکرده است.
به گفته منابع آگاه، پرابوو به دولت برای پذیرش پیشنهاد اپل چراغ سبز نشان داد و از کابینه خود خواست که در آینده، سرمایهگذاری بیشتری را به دست آورد.
اپل، موافقت رئیس جمهور اندونزی را بر اساس برنامه های سرمایهگذاری گسترده خود که در یک پیشنهاد کتبی رسمی به دولت ارائه کرده بود، کسب کرد. به گفته منابع آگاه، یک جنبه کلیدی افزوده شده، این است که یکی از تامین کنندگان اپل، کارخانه ای را برای تولید «ایرتگ» در جزیره «باتام» راه اندازی خواهد کرد.
انتظار میرود این کارخانه در ابتدا حدود هزار کارگر استخدام کند و اپل به دلیل وضعیت منطقه آزاد تجاری که شرکتها را از مالیات بر ارزش افزوده و لوکس و همچنین واردات معاف میکند، جزیره «باتام» را انتخاب کرده است که حدود ۴۵ دقیقه با کشتی از سنگاپور فاصله دارد.
این کارخانه در نهایت ۲۰ درصد از تولید جهانی «ایرتگ» را به خود اختصاص خواهد داد. ایرتگ»، دستگاهی است که به کاربران امکان میدهد چمدان، حیوانات خانگی یا سایر وسایل خود را ردیابی کنند.
بخش دیگر از سرمایهگذاری یک میلیارد دلاری، به راهاندازی کارخانه در باندونگ، واقع در جنوب شرقی جاکارتا، برای ساخت انواع دیگر لوازم جانبی و همچنین تامین مالی آکادمیهای اپل که مهارتهای فنی مانند کد نویسی را به دانشآموزان میآموزند، اختصاص خواهد یافت.
رئیس جمهور اندونزی، مسئولیت تکمیل این قرارداد را به وزارت هماهنگ کننده امور اقتصادی خود محول کرد اما برخی از منابع آگاه گفتند دولت او هنوز جدول زمانی به اپل در مورد زمان مجاز بودن فروش آیفون ۱۶ ارائه نکرده است و برخی از منابع آگاه میگویند با توجه به اینکه اندونزی در گذشته از تصمیمات خود عقب نشینی کرده است، برنامه ها ممکن است تغییر کند.
اگر اندونزی رسما پیشنهاد اپل را بپذیرد، این یک پیروزی برای پرابوو خواهد بود که به دنبال تامین سرمایههای خارجی بیشتر برای تامین مالی تعهدات سیاسی خود است. همچنین نشان میدهد که تاکتیکهای سخت این کشور برای ترغیب شرکتهای بزرگ خارجی به تولید کالاهای خود در اندونزی، به عنوان بخشی از تلاشها برای تقویت تولید داخلی، کارساز بوده است.
اپل با پیشنهاد سرمایهگذاری در این کشور، به دنبال دسترسی بدون محدودیت به ۲۷۸ میلیون مصرف کننده اندونزی است که بیش از نیمی از آنها زیر ۴۴ سال سن دارند و از دانش فنی برخوردارند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، این مورد که جامعه تجاری خارجی به دقت آن را زیر نظر گرفته است، ممکن است شرکتهای دیگر را از این بترساند که دولت اندونزی آنها را به توسعه فعالیت وادار کند؛ در غیر این صورت، با عواقبی روبرو خواهند بود.
انتهای پیام
نظرات