به گزارش ایسنا، «سعید زاهد» عصر چهارشنبه در سخنانی در نشست «مقاومت به مثابه امر اجتماعی» با اشا ره به نقش استعمار و جامعه شناختی در ایران اظهار کرد: مساله استبداد و استعمار رویکردی بیشتر اقتصادی داشت تا سیاسی. هنوز هم دنبال همین هستند؛ ما فقط نفت و گاز را شنیدیم، اما معادن و منابع زیر زمینی ایران چشمگیر است و یکی از ابزار مهم آنها برای استعمار ایران استفاده از جامعه شناسی است.
وی در ادامه گفت که جنبش مقاومت یک جنبش اجتماعی است و نقطه تقابل این جنبش، استکبار جهانی است. در تمام تئوریهای حکمرانی غربی نحوه دور زدن مدیران داخلی کشورها آموزش داده شده و دنبال میشود تا الگوی توسعه را تغییر دهند. حکمرانی غربی تلاش دارد اداره کشورهای جهان سوم را از دست مدیران محلی خارج کند. ریشهای که جنبش مقاومت را شکل میدهد مقابله با همین رویکرد غربی در مواجهه با کشورهای جهان سوم است.
این استاد دانشگاه گفت: کسانی که میگویند اگر سرمایه گذار خارجی به کشور نیاید و با کدخدا تعامل نداشته باشیم کشور رشد نمیکند؛ این همان لیبرال دموکراسی و فاز سوم توسعه است که بنا بود در دهه ۵۰ برای ایران اتفاق بیفتد و شکلگیری احزاب دو گانه در دستور کار بود، اما در ایران یک حزب شکل گرفت و آن حزبالله بود که با انقلاب ایجاد شد.
وی با طرح این پرسش که چرا ملت ایران مقابل استکبار جهانی ایستاد؟ گفت: وقتی کشورهای غربی صحبت میکنند که خدا را در زندگی شخصی دخالت ندهید و سکولار باشید، عکس العمل ملت ایران چیست! آیا ملتی که از قبل اسلام موحد است این مساله را میپذیرد! با توجه به وجود ایدئولوژی اسلامی در ایران تئوری توسعه یافتگی سکولار محقق نمیشود و مردم خودشان را اسیر سرمایهگذاری نمیکنند، البته تا حدی این مساله ایجاد شده است، اما اگر جنش مقاومتی شکل گرفته برای این نوع تفکر است.
زاهد گفت: جامعه شناسی اسلامی معتقد به پیشرفت و رشد است نه آن مدلی که ما را اسیر استکبار جهانی کند و ارکان این رشد از توسعه سیاسی شروع میشود، نه اقتصادی و مردم در تصمیمسازی و تصمیم گیری و اجرا مشارکت دارند. بیانیه گام دوم رهبری همه این موضوعات را صورت بندی کرده است. بنابراین معتقدم ما در ایران به جامعه شناسی نیاز داریم که مسائل ما را حل کند نه مسائل و خواستهای آمریکا و غرب را.
انتهای پیام


نظرات