به گزارش ایسنا، به نقل از ایمنا، در میان زندگی پرزرقوبرق و گل و بلبل اینستاگرامی که بلاگرها به نمایش گذاشتهاند، شاید از خودتان پرسیده باشید که چطور میتوان به این ثروت دست پیدا کرد؟ و باز همانطور که در اکسپلور میگشتید، با پستی روبهرو شدید که «با تهیه پکیج ما، یاد میگیری چطور توی یک ماه بنز بخری!»؛ برخی افراد وقتی به این نوع محتوا میرسند، با اشتیاق فراوان از استقبال میکنند تا بتوانند از زندگی کارمندی یا کارگری خود خلاص شوند و با انداختن پا روی پا در خانه، تراکنشهای میلیاردی در حساب خود را تجربه کنند!
بیشتر این افراد، قربانی تبلیغات و سوءاستفاده صفحات مجازی میشوند و در این مسیر، تمام دارایی خود را به باد میدهند؛ در حالی که باید گفت پشت پرده بیشتر این تبلیغات و زندگیهای لاکچری با آنچه جلوی دوربینها نمایش داده میشود، متفاوت است؛ در واقع هیچ هدف و ثروتی بدون دانش و کسب مهارت به دست نمیآید و این نکتهای است که بسیاری از افراد آن را فراموش کردهاند.
ملینا شیرانی، روانشناس بالینی و نمایشدرمانگر به خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برخی افراد برای رونق صفحات خود و کسب فالوور، دست به اقدامات متفاوتی میزنند؛ یکی از ابزارهای آنها برای کنترلگری و تحت نفوذ قرار دادن دیگران، ایجاد احساس گناه و شرم با استفاده از جملاتی مانند «تا کی میخوای برای دیگران کار کنی و کارمند باشی؟»، «تا کی میخوای بلهقربانگوی بقیه باشی؟» و… است؛ در کنار این موضوع، سوءاستفاده از عطش بعضی افراد برای رسیدن به پول و جایگاه اجتماعی نیز از روشهای مورد استفاده آنهاست؛ در هر صورت نتیجه اصلی این نوع تبلیغات، فقط رونق کسبوکار و افزایش بازدید برای صاحب این صفحات است.
وی افزود: در هر کشور و جامعه، سلسله مراتب وجود دارد، طوری که نمیتوان مشخص کرد انتهای آن کجاست؛ در واقع هر مدیرعامل و رئیس با وجود داشتن زیردست، خود نیز مافوق دارد، اما صاحبان برخی صفحات اینستاگرامی، علاقهای ندارند که مخاطب به این نکته توجه کند، برای همین با تاکید بر جملات تکراری همچون «رئیس باش!» ذهن مردم را از اینکه در هر شغل و طبقه اجتماعی که باشید، باز هم مافوقی خواهید داشت، دور میکنند، بهطور کلی، این قانون جهان است: همانطور که هر کدام از ما در ویژگیهای ظاهری متفاوتیم، از نظر اجتماعی نیز از عدهای بالاتر و از عدهای پایینتر هستیم.
روانشناس بالینی و نمایشدرمانگر ادامه داد: به نظر میرسد پذیرش این موضوع که شاید تلخ هم به نظر برسد، برای بیشتر افراد جامعه ما سخت است؛ در واقع با ایجاد خشم خودخواهانه و خطرناک، افراد را برای رسیدن به موفقیت و ثروتی که اینستاگرام برای آنها تعیین کرده است تحریک میکنند و در این مسیر حاضر به انجام هر نوع فعالیتی میشوند، حتی اگر برای آنان آسیبزا باشد؛ در واقع در تمام جوامع، افرادی هستند که بهواسطه هوش، توانایی و مهارت بالای خود به ثروت زیادی رسیدهاند و در واقع هدف این است که هر کس نسبت به تواناییهایش، بهترین خود باشد.
شیرانی گفت: نکته بسیار مهم این است که بسیاری از خانوادهها، نسل جوان و نوجوان را به اسم فداکاری و علاقه، متوقع کردهاند که این روش بسیار اشتباهی است؛ از طرف دیگر با حجم زیادی از افراد تحصیلکرده نیز روبهرو هستیم که مهارت عملی لازم را ندارند، اما توقعات بالایی دارند و ادامه این مسیر علاوهبر آسیب به این افراد، برای جامعه نیز زیانبار خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: در این مسیر اشتباه، ممکن است که افراد تمام دارایی خود را از دست بدهند و انتظارات غیرواقعبینانهای پیدا کنند که برای جامعه نیز زیانبار است و به ایجاد بیکاریهای خودخواسته، مسئولیتناپذیری و خشم منجر میشود که سلامت روان افراد را هم به خطر میاندازد.
روانشناس بالینی تصریح کرد: به طور کلی، نابرده رنج گنج میسر نمیشود و هر کس ادعا کند که در یک هفته میتواند بدون کوچکترین تلاش و پیروی از مافوق باتجربه، ما را به استقلال مالی کامل برساند، فریبکار است و هر هدف و فعالیتی با تلاش و پشتکار میسر میشود.
*بازنشر مطالب دیگر رسانهها در ایسنا به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان میباشد.
انتهای پیام
نظرات