به گزارش ایسنا، دبیرخانه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات عملکرد شش ماهه ۱۴۰۳ پاسخگویی به درخواستهای مردم در سامانه iranfoia را منتشر کرد.
بر اساس دادههای این گزارش، دو وزارتخانه «ارتباطات و فناوری اطلاعات» و «نفت» با صد درصد پاسخگویی بهترین عملکرد بین وزارتخانهها را داشته و در صدر جدول قرار گرفتهاند. همچنین از نظر مدتزمان پاسخگویی به ترتیب وزارت «دفاع» و «دادگستری» با میانگین زمان پاسخگویی ۲ و ۳ روز بهترین عملکرد را داشتهاند.
مطابق قانون همه مؤسسات عمومی متصل به سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مکلف به پاسخگویی به درخواستهای مردم طی ۱۰ روز هستند و همچنین همه مؤسسات عمومی دولتی و غیردولتی ملزم به پیوستن به این سامانه ملی هستند.
بر اساس این گزارش در شش ماهه نخست سال جاری مجموعاً ۴۶۱۴ درخواست برای این مؤسسات ثبت شده که به ۴۱۷۶ پاسخ دادهاند و ۳۱ درصد پاسخها موجب نارضایتی درخواستکننده بوده است که بر اساس آییننامه اجرایی قانون درخواستکننده ۲۰ روز مهلت اعتراض و اعلام نارضایتی نسبت به پاسخ ارائه شده مؤسسه پاسخگو دارد. البته به ۶۰ درصد اعتراضها بعد بازبینی مجدد و مشورت دهی دبیرخانه کمیسیون پاسخ دوباره داده شده است.
سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از سال ۱۳۹۶ برای اجرای قانون و ثبت درخواست اطلاعات مردم راهاندازی شد و اکنون بیش از ۲۷۰۰ دستگاه و سازمان عمومی و خصوصی برای ارائه اطلاعات و پاسخگویی به نیازمندیهای اطلاعات مردم در این سامانه عضو هستند.
انتهای پیام
نظرات