• جمعه / ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ / ۰۷:۴۱
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1403111208219
  • خبرنگار : 71368

معاون شهردار تهران عنوان کرد

ART در حال تست است/عدم ورود دو رام تراموا «امانی» به ناوگان حمل و نقل پایتخت

ART در حال تست است/عدم ورود دو رام تراموا «امانی» به ناوگان حمل و نقل پایتخت

معاون حمل و نقل شهرداری تهران در مورد آخرین وضعیت ورودART (تراموا) به ناوگان حمل و نقل عمومی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این دو رام ART تنها برای تست و انجام مطالعات عملی به تهران آمده و قرار نیست در ناوگان حمل و نقل عمومی به کار گرفته شوند.

محسن هرمزی در گفت وگو با ایسنا، در مورد آخرین وضعیت تردد تراموا در پایتخت گفت: این دو رام در اصطلاح تراموا نامیده می‌شود، اما ای آر تی ART است سیستمی بین تراموا و اتوبوس محسوب می‌شوند و قطارهای چرخ لاستیکی هستند و در این دو هفته گذشته کار پیش تست و آموزش در حال انجام است و بر اساس یک برنامه زمانی دو ماهه با حضور کارشناسان چینی نسبت به آموزش همکاران ما اقدام می‌کنند و به صورت شبانه ای آر تی تست می شود و در صورت موفقیت آمیز بودن تست‌ها، نتایج در شورای ترافیک و شورای شهر ارائه می‌شود و بعد از آن باید مدیران برای شهر تصمیم بگیرند که سراغ قرارداد انبوه خرید ای.آر.تی برویم یا خیر؟

وی بیان کرد: خبرها بولد می‌شود که شهرداری در مورد ای آر تی روزه سکوت گرفته و یا در مورد این سیستم اطلاع‌رسانی نمی‌شود؛ اما نکته‌ای که وجود دارد این است که سیستم باید مورد مطالعه قرار گیرد و یکی از روش های مطالعه، انجام تست است و ما این تجهیزات را به صورت امانی به کشور آوردیم تا تست کنیم و ببینیم که این مد حمل و نقلی اساسا با شرایط تهران مناسب است یا خیر؟

هرمزی افزود: اگر این سیستم در تهران جوابگوی نیاز شهروندان باشد نه تنها برای تهران، بلکه برای سایر کلانشهرها نیز یک مد حمل و نقلی انبوه بر مناسب است و این عجله در بیان این مسئله که شهرداری با شورای شهر برای ورود ای آر تی هماهنگ نیست، جای تعجب دارد؛ چراکه ما با ریاست و تعدادی از اعضای شورای شهر هماهنگ کردیم و تصمیمی هم نداشتیم که هماهنگ نباشیم، اما یکی از روش‌هایی که ما را به سمت تصمیم گیری درست رهنمود می‌کند، تست وسیله است و باید بگویم که ما مطالعات نظری انجام دادیم و شورای ترافیک کشور هم این موضوع را تصویب کرده و مطالعه عملی نیز تست وسیله بوده و جالب است که بابت این تست، هزینه‌ای هم پرداخت نکردیم و من نگرانی دوستان را متوجه نمی شوم.

معاون شهردار تهران با اشاره به بازدید اخیر رئیس شورای شهر تهران از فرایند نصب ART ادامه داد: رئیس شورای شهر تهران نیز بر ضرورت این موضوع و ادامه همین مسیر تأکید داشتند و اگر واقعا احصا شد که این سیستم به درد تهران می‌خورد و بار ترافیک را کاهش می‌دهد و هزینه‌ها را نیز در کلان کاهش می‌دهد؛ چرا از این روش استفاده نکنیم؟ دقت داشته باشید که عمر مفید یک اتوبوس بین ۸ تا ۱۰ سال است و بعد از آن باید نسبت به نوسازی اقدام کرد؛ اما عمر مفید این نوع ناوگان ۳۰ سال است، و بعد از آن باید برای اورهال آن فکری کرد و باید هزینه فایده این روش احصا شود و بعد در صورت موفقیت آمیز بودن، می رویم مجوز شورا و... را می گیریم و سپس اجرایی می‌کنیم.

هرمزی با تأکید بر اینکه دوماه فرآیند تست ART به طول می‌انجامد، گفت: فرآیند تست وسایل حمل و نقل عمومی زمان بر است و باید تست سرد و گرم، تست بدون مسافر، تست با مسافر فرضی و.... انجام شود و پروتکل‌ها را باید رعایت کنیم و اگر تست‌ها موفقیت آمیز بود، یک زمان محدود ۱۰ روزه ART در خط مورد نظر با مسافر تست می‌شود و اگر به صورت عملی این مد حمل و نقلی جوابگو بود، آن موقع با نهادهای بالادستی هماهنگی‌های لازم را خواهیم داشت و با کسب منابع کافی نسبت به انعقاد قرارداد اقدام خواهیم کرد و بعد از آن این ART های به صورت امانی که نو هم نیستند، پس داده می شود.

وی با تأکید بر اینکه دنیا رو به پیشرفت است و باید ما نیز از وسایل جدید استفاده کنیم، ادامه داد: دقت داشته باشید که احداث ART در دو خط مصوبه شورایعالی ترافیک کشور را دارد و دقت داشته باشید که ART سیستم‌های جدیدی هستند که غیر از چین در کشورهای مالزی، دوبی، دوحه و استانبول مورد استفاده قرار می‌گیرد و شهرداری تهران برای تکمیل خطوط شهر تهران به مد حملی و نقلی ART نیاز دارد چراکه در برخی خطوط شبکه اتوبوسی ما بعد از ۸ تا ۱۰ سال باید نوسازی شود؛ اما عمر مفید ART سی سال است و این موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود و همچنین ART در کاهش آلودگی هوا نقش دارد، چراکه برقی هستند و  قبل از حرکت و در پایانه شارژ می‌شوند و عاری از آلایندگی هستند.

هرمزی با بیان اینکه این دو رام برای تست و مطالعه به تهران آورده شده و دو ماه زمان برای انجام تست در نظر گرفتیم  و بمانند پروتکل‌های قطارهای مترو، تست سرد و گرم، تست بدون مسافر و... باید تست‌های ART نیز انجام شود، گفت: در حال حاضر در فاز مطالعه و بررسی هستیم تا ببینیم این مد حمل و نقلی به درد تهران می‌خورد یا خیر؟ در صورت مثبت بودن نتایج تست‌ها، باید با مجوز شورای شهر تهران تکلیف تولید انبوه را منعقد کنیم یا خیر؟

به گفته معاون شهردار تهران، قرار نیست از این دو رام ART استفاده دائم شود و در دوماه پیش رو، تست‌ها شبانه است و تنها بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در برخی ساعات و در فاصله ۱۵ روز تست انجام می‌گیرد و ما نمی‌خواهیم این دو رام ART را به خط اضافه کنیم؛ بلکه فقط تست می‌شود.

هرمزی در مورد میزان جابجایی مسافر در ART نیز گفت: بستگی به این دارد که از قطار ۳۲ متری یا ۴۲ متری استفاده شود اما تقریبا ۱.۵ تا ۲ برابر نسبت به اتوبوس‌های BRT، افزایش مسافر دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha