• سه‌شنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403112317164
  • منبع : پایگاه‌های خبری

از فیسبوک تا گوگل؛ کدام شرکت‌ها اطلاعات شخصی شما را می‌فروشند؟

از فیسبوک تا گوگل؛ کدام شرکت‌ها اطلاعات شخصی شما را می‌فروشند؟

فروش داده‌ها و اطلاعات شخصی یکی از مواردی است که هر یک از ما دست کم یک بار در این باره شنیده‌ایم. اما شاید نمی‌دانستید که این داده‌ها توسط برخی از کمپانی‌های بزرگی که روزانه ساعت‌ها وقتتان را در صفحات آنها صرف می‌کنید، صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرآنلاین: بسیاری از افراد معتقدند که اطلاعات شخصی آن‌ها به درد کسی به‌جز خودشان نمی‌خورد. این مقاله مخصوصاً ویژه این دسته از افراد است تا دریابند که در عصر دیجیتال امروز، اطلاعات شخصی ما بیش از هر زمان دیگری ارزشمند است.

خیلی از شرکت‌ها، این داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و به اشتراک می‌گذارند و گاهی حتی بدون اطلاع ما آن‌ها را می‌فروشند. ما در این مقاله قصد داریم تا برخی از این شرکت‌ها که به فروش اطلاعات شخصی کاربرانشان معروف هستند را به شما معرفی کنیم. درک اینکه این شرکت‌ها کدام کمپانی‌ها هستند و چگونه کار می‌کنند، برای محافظت از حریم خصوصی شما و انتخاب آگاهانه در مورد خدماتی که استفاده می‌کنید ضروری خواهد بود.

نکات کلیدی

• خیلی از شرکت‌ها از فروش داده‌های شخصی، معمولاً بدون رضایت کاربران سود می‌برند.

• قوانین جدید حفظ حریم خصوصی در برخی از ایالت‌های آمریکا، باهدف محافظت از داده‌های مصرف‌کنندگان وضع‌شده است.

• نقض داده‌ها، به معنای افشای اطلاعات حساس کاربران و نگرانی درباره امنیت آن‌هاست.

• برخی از این شرکت‌ها، این موضوع را انکار می‌کنند.

• آگاهی در مورد شرکت‌هایی که داده‌های شخصی کاربران‌شان را می‌فروشند، در بین مصرف‌کنندگان افزایش‌یافته است.

هزینه‌ای که برخی از کارگزاران برتر داده در سال ۲۰۲۰ برای لابی کردن هزینه کرده‌اند

از فیسبوک تا گوگل؛ کدام شرکت‌ها اطلاعات شخصی شما را می‌فروشند؟

۱- اوراکل

از فیسبوک تا گوگل؛ کدام شرکت‌ها اطلاعات شخصی شما را می‌فروشند؟

اوراکل فقط یک غول فناوری نیست؛ آن‌ها بزرگ‌ترین هزینه کننده در لابی‌گری در صنعت کارگزاری داده هستند. در سال ۲۰۲۰، اوراکل ۹.۵۷ میلیون دلار را صرف تلاش‌های لابی‌گری کرد که به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از شرکت‌های بزرگ است.

اوراکل، این امپراتوری داده‌ها را با خریداری شرکت‌های مختلف جمع‌آوری داده (از جمله DataRaker، Compendium  و Crosswise) ایجاد کرد. این شرکت‌ها، داده‌ها را از منابع مختلفی مثل مترهای هوشمند و پروفایل‌های آنلاین جمع‌آوری می‌کنند. بدین ترتیب اوراکل می‌تواند افراد را در چندین دستگاه ردیابی کرده و هرماه داده‌های میلیاردها دستگاه را پردازش کند.

آن‌ها به‌علاوه مجموعه داده‌های بیش از ۷۵ کارگزار داده دیگر را ترکیب کرده و مدعی هستند که دارای بزرگ‌ترین مجموعه داده‌های شخص ثالث در جهان هستند؛ این یعنی آن‌ها اطلاعات زیادی درباره ما دارند، از عادات خرید گرفته تا فعالیت‌های آنلاین ما.

جمع‌آوری گسترده داده‌ها و تلاش‌های لابی‌گری اوراکل نشان می‌دهد که آن‌ها چقدر در صنعت داده‌ها پیش رفته‌اند. دقیقاً مشخص نیست که چقدر از اطلاعات شخصی ما در آنجا وجود دارد و چه کسانی واقعاً به آن‌ها دسترسی دارند.

۲- فیس‌بوک

از فیسبوک تا گوگل؛ کدام شرکت‌ها اطلاعات شخصی شما را می‌فروشند؟

فیس‌بوک هم از دیگر بازیگران بزرگ درزمینهٔ فروش اطلاعات شخصی ماست. آن‌ها اطلاعات زیادی در مورد ما جمع‌آوری می‌کنند و از علایق و علاقه‌مندی‌های ما گرفته تا دوستان و حتی موقعیت مکانی‌مان مطلع هستند و درنهایت از این داده‌ها برای ایجاد تبلیغات هدفمند استفاده می‌کنند.

یک‌بار بلافاصله بعداز آنکه درباره یک محصول با دوستم صحبت کرده بودم، متوجه تبلیغ همان محصول شدم. تجربه ترسناکی بود، چون انگار کسی به مکالمه ما گوش کرده بود که البته تجربه مشترکی برای بسیاری از کاربران است.

اما فیس‌بوک در فروش داده‌ها چطور اقدام می‌کند؟

• جمع‌آوری داده‌ها: فیس‌بوک داده‌ها را از نمایه‌ها، پست‌ها و تعاملات ما جمع‌آوری می‌کند.

• تبلیغات هدفمند: آن‌ها از این داده‌ها برای نمایش تبلیغاتی متناسب با علایق ما استفاده می‌کنند.

• اشتراک‌گذاری با شخص ثالث: فیس‌بوک این داده‌ها را با شرکت‌های دیگر به اشتراک می‌گذارد تا بازاریابی هدفمندتری انجام دهد.

شیوه‌های فیس‌بوک بر نیاز ما به احتیاط در مورد اشتراک‌گذاری‌های آنلاین تأکید می‌کند و درک این موضوع به ما کمک می‌کند تا انتخاب‌های بهتری در حضور آنلاین‌مان داشته باشیم و از اطلاعات شخصی‌مان بهتر محافظت کنیم.

۳- آمازون

از فیسبوک تا گوگل؛ کدام شرکت‌ها اطلاعات شخصی شما را می‌فروشند؟

آمازون یک فروشگاه اینترنتی غول‌پیکر است که تقریباً می‌توان هر چیزی را از آن خرید؛ اما در آمازون چیزهایی فراتر از امکان خرید اینترنتی وجود دارد. آن‌ها اطلاعات شخصی زیادی را از کاربرانشان جمع‌آوری می‌کنند که به آن‌ها کمک می‌کند تا بفهمند ما چه چیزهایی را دوست داریم و چگونه خرید می‌کنیم.

آمازون از داده‌های ما به روش‌های مختلفی استفاده می‌کند:

توصیه‌های شخصی: وقتی وارد سیستم می‌شویم، اغلب پیشنهادهایی را براساس خریدهای گذشته‌مان می‌بینیم. این کار خرید را آسان‌تر می‌کند، اما درعین‌حال نشان می‌دهد که آن‌ها چقدر در مورد علاقه‌مندی‌های ما اطلاعات دارند.

تبلیغات هدفمند: قطعاً متوجه تبلیغاتی شده‌اید که گویا دقیقاً می‌دانند به چه چیزی علاقه دارید. آمازون داده‌ها را با تبلیغ‌کنندگان به اشتراک می‌گذارد تا به آن‌ها کمک کند به مخاطبان هدف دست یابند.

تحقیقات بازار: آمازون داده‌ها را برای درک روندها و بهبود خدماتش تجزیه‌وتحلیل می‌کند. آن‌ها همیشه به دنبال راه‌هایی هستند که ما را به عقب برگردانند.

درنتیجه آمازون رسما علاوه بر یک فروشگاه، یک نیروگاه داده نیز هست. آن‌ها اطلاعات را نه‌تنها از خرید، بلکه از عادت‌های جستجوی ما و حتی دستورات صوتی از طریق الکسا جمع‌آوری می‌کنند و می‌توانند این داده‌ها را به شرکت‌های دیگر بفروشند و همین‌جاست که سؤالاتی در مورد حریم خصوصی ایجاد می‌شود.

اخیراً آمازون با طرح شکایت علیه چندین فرد و کسب‌وکار که محصولات جعلی می‌فروشند، موضع گرفت. این نشان می‌دهد که آن‌ها از مسائل مربوط به داده‌ها آگاهند و سعی می‌کنند از برند خود محافظت کنند.

از فیسبوک تا گوگل؛ کدام شرکت‌ها اطلاعات شخصی شما را می‌فروشند؟

چه‌کاری می‌توان کرد؟

ما به‌عنوان مصرف‌کننده، می‌توانیم اقداماتی را برای محافظت از داده‌هایمان انجام دهیم:

بررسی تنظیمات حریم خصوصی: تنظیمات حسابتان را بررسی کنید و ببینید چه داده‌هایی را به اشتراک می‌گذارید.

محدود کردن به اشتراک‌گذاری‌ها: از پیوند دادن حساب‌های زیاد به صفحه آمازون‌تان اجتناب کنید.

مطلع بمانید: اطلاع از اخبار مربوط به حریم خصوصی داده‌ها به شما کمک می‌کند تا در جریان باشید که از اطلاعات‌تان چطور استفاده می‌شود.

درحالی‌که آمازون خرید را راحت می‌کند، مهم است که از نحوه استفاده آن‌ها از داده‌های شخصی‌مان آگاه باشیم.

۴ -گوگل

تصویری که از گوگل در ذهن ما نقش بسته، موتور جستجویی است که هرروز از آن استفاده می‌کنیم؛ اما درواقع چیزهای بیشتری از یافتن اطلاعات صرف در آن وجود دارد. گوگل هم داده‌های زیادی درباره ما جمع‌آوری می‌کند که از تاریخچه جستجو گرفته تا موقعیت مکانی ما را شامل می‌شوند. درک اینکه آن‌ها چقدر درباره ما می‌دانند کمی نگران‌کننده است.

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها در این راستاست که گوگل چگونه اطلاعات شخصی ما را مدیریت می‌کند. در اینجا چند نکته کلیدی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

• جمع‌آوری داده‌ها: گوگل داده‌های ما را از سرویس‌های مختلفی مثل Gmail، YouTube و Google Maps جمع‌آوری می‌کند.

• درخواست‌های دولتی: آن‌ها درخواست‌های زیادی از دولت‌ها برای دسترسی به داده‌های کاربران دریافت می‌کنند. این سؤالاتی را در مورد حقوق حریم خصوصی ما ایجاد می‌کند.

• تبلیغات: گوگل از داده‌های ما برای هدف‌یابی تبلیغات استفاده می‌کند.

در گزارشی که اخیراً منتشر شده، تأکید بر این است که گوگل به‌طور مداوم درحال ‌توسعه خدماتش است که از این جمله می‌توان به معرفی ویژگی‌های ابری جدید برای افزایش امنیت اشاره کرد. بااین‌حال، اتفاق‌هایی مثل نقض امنیتی در Greylock McKinnon Associates نیاز فوری به اقدامات امنیت سایبری بهتر را به ما یادآوری می‌کند.

به‌طورکلی، درحالی‌که گوگل ابزارها و خدمات شگفت‌انگیزی را ارائه می‌دهد، آگاهی از نحوه استفاده آن‌ها از داده‌های ما و معنای آن برای حریم خصوصی ما ضروری است.

دیگر شرکت‌هایی که داده‌های ما را می‌فروشند

البته لیست شرکت‌هایی که داده‌های ما را به فروش می‌رسانند به همین موارد محدود نمی‌شود و شرکت‌های زیاد دیگری هم هستند که این کار را انجام می‌دهند که از جمله این شرکت‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: LiveRamp، Inmar Intelligence، RELX، Acxiom، Experian، TransUnion، Equifax، CoreLogic، Epsilon، DataLogix، Factual، Neustar، Infogroup، Zeta Global، Axiom، Criteo، Quantcast، BlueKai، Lotame، ۱۰۱۰data و Verisk Analytics.

به‌عنوان فردی که برای حریم خصوصی ارزش قائل است، دیدن نحوه عملکرد این شرکت‌ها نگران‌کننده است. با تصویب قوانین جدید حفظ حریم خصوصی در برخی ایالات آمریکا، این امید وجود دارد که بتوانیم در آینده دیر یا زود، کنترل اطلاعات شخصی‌مان را دوباره به دست آوریم.

سؤالات رایج در این زمینه

شرکت‌ها چطور اطلاعات شخصی من را می‌فروشند؟

شرکت‌ها می‌توانند با جمع‌آوری داده‌های شما از مکان‌های مختلفی مثل سایت‌هایی که بازدید می‌کنید، برنامه‌هایی که استفاده می‌کنید و حتی سوابق عمومی، آن‌ها به سایر مشاغل بفروشند.

آیا فروش داده‌های من توسط شرکت‌ها قانونی است؟

بله در بسیاری از جاها، فروش داده‌های شما توسط شرکت‌ها قانونی است. بااین‌حال، قوانین در کشورهای مختلف متفاوت است و برخی مکان‌ها قوانین سخت‌گیرانه‌تری در مورد نحوه جمع‌آوری و اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی شرکت‌ها دارند.

آیا می‌توانم شرکت‌ها را از فروش داده‌های خود منع کنم؟

اغلب می‌توانید از شرکت‌ها درخواست کنید که داده‌های شما را حذف کنند یا از جمع‌آوری داده‌ها انصراف دهند. در برخی از ایالت‌های آمریکا، قوانین موجود به شما این امکان را می‌دهد که نحوه استفاده از اطلاعات خود را کنترل کنید.

اگر اطلاعات من بدون اجازه من فروخته‌شده است، چه باید بکنم؟

اگر فکر می‌کنید اطلاعات شما بدون رضایت شما فروخته‌شده، می‌توانید مستقیماً با شرکت تماس بگیرید و درخواستی برای حذف اطلاعاتتان ثبت کنید.

چگونه می‌توانم از اطلاعات شخصی‌ام به‌صورت آنلاین محافظت کنم؟

برای محافظت از اطلاعات خود، از رمزهای عبور قوی استفاده کنید، مراقب آنچه در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید باشید و از تنظیمات حریم خصوصی در حساب‌های خود استفاده کنید.

منبع: under۳۰ceo

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha