• سه‌شنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۴ / ۰۴:۰۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1404072113826
  • خبرنگار : 50072

یاتا برآورد کرد

ضرر ۱۱ میلیارد دلاری ایرلاین‌ها

ضرر ۱۱ میلیارد دلاری ایرلاین‌ها

نتایج تحقیق یاتا نشان داد که ایرلاین‌های جهان در سال جاری میلادی، با بیش از ۱۱ میلیارد دلار هزینه اضافی ناشی از اختلال در زنجیره تامین مواجه هستند و این امر، احتمالا بحث در مورد رقابت در صنعت ۲۵۰ میلیارد دلاری هوافضا را دوباره مطرح خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، این تحقیق انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) که با همکاری مشاوران موسسه «الیور وایمن» انجام شد، اولین تلاش برای تعیین کمیت تاثیر بحران پنج ساله زنجیره تامین بود که موجب افزایش قیمت بلیط و لغو پروازها شده است.  

ویلی والش، مدیرکل یاتا با ابراز شگفتی از وسعت یافته‌های این تحقیق اظهار کرد: ممکن است زمینه‌هایی برای بررسی مجدد این موضوع وجود داشته باشد که آیا ایرلاین‌ها پس از صرف‌نظر کردن از شکایت قبلی در سال ۲۰۱۸، در معرض اقدامات ضد رقابتی تامین‌کنندگان قرار گرفته‌اند یا خیر و حتی اگر این رقم را به نصف کاهش دهید، هنوز هم بار سنگینی بر دوش این صنعت خواهد بود.

جزئیات هزینه

محققان دریافتند که بیشترین تاثیر ناشی از ۴.۲ میلیارد دلار هزینه سوخت اضافی است، زیرا ایرلاین‌ها، هواپیماهای قدیمی‌تر را در خدمت نگه می‌دارند. پیش‌بینی می‌شود هزینه نگهداری اضافی ۳.۱ میلیارد دلار باشد، در حالی که اجاره موتورها برای جایگزینی موتورهایی که در صف‌های تعمیر گیر کرده‌اند، ۲.۶ میلیارد دلار دیگر به هزینه‌ها می‌افزاید و همچنین نگهداری قطعات یدکی به عنوان اقدام احتیاطی در  برابر تاخیرها، برای ایرلاین‌ها، ۱.۴ میلیارد دلار هزینه به همراه داشته باشد.

هواپیماسازان و تامین‌کنندگان آنها با انبوهی از مشکلات، از کمبود نیروی کار، مواد و قطعات گرفته تا تاخیرهای فزاینده در تعمیرگاه‌ها، به‌ویژه برای موتورها، دست و پنجه نرم کرده‌اند. همچنین با افزایش هزینه‌های نظامی دولت‌ها، کشمکش فزاینده‌ای با صنایع دفاعی بر سر ظرفیت وجود دارد.

والش گفت: اکنون، رقابت برای عرضه محدود موجود ادامه خواهد داشت و زنجیره‌های تامین تا پایان دهه، مشکل‌ساز خواهند بود. وی نفوذ تامین‌کنندگان بر قیمت‌گذاری قطعات را زیر سوال برد و خواستار رقابت بیشتر در بازار پس از فروش شد که به وضوح شاهد ادغام قابل توجهی بوده است.

شکاف سود

یاتا پیش از این نیز خواستار رقابت بیشتر در زمینه تعمیر و نگهداری، از جمله دسترسی بهتر به قطعات مستقل موسوم به PMA شده بود. در سال ۲۰۱۶، این نهاد شکایتی را علیه سازنده موتور «سی‌اف‌ام اینترنشنال» (CFM International) به اتحادیه اروپا ارائه کرد، اما دو سال بعد، پس از آنک ه این سازنده موتور موافقت کرد بازاری باز و رقابتی را حفظ کند، شکایت خود را پس گرفت. همچنین توافق مشابهی با رولز-رویس در سال ۲۰۲۱ حاصل شد.

والش گفت: هیچ برنامه‌ای برای شروع هیچ چالش جدیدی وجود ندارد، اما چنین موردی را هم رد نکرد. مدیرکل یاتا با اشاره به اینکه ایرلاین‌ها توافق‌نامه‌های محرمانه‌ای دارند، افزود: در حال ارزیابی آن بوده‌ایم، اما باید کارهای بیشتری انجام دهیم و بررسی عمیق‌تر شامل تیم‌هایی از وکلا می‌شود. البته کاری پیچیده است، اما فکر می‌کنم بررسی مجدد آن می‌تواند مفید باشد.

وی به شکاف بین حاشیه سود عملیاتی ایرلاین‌ها که در سال جاری، ۶.۷ درصد پیش‌بینی شده است و حاشیه سود برخی از سازندگان و تامین‌کنندگان موتور در اواسط دهه ۲۰ میلادی به عنوان منبع نگرانی اشاره و اظهار کرد: چطور ممکن است که آنها بتوانند چنین حاشیه سود عظیمی را از صنعتی که حاشیه سود بسیار کمی دارد، به دست آورند؟ این اصلا منطقی نیست.

سازندگان موتور استدلال کردند: با توجه به خطرات ناشی از توسعه فناوری‌های جدید و ارائه قراردادهای بیمه‌ای برای پوشش هزینه‌های تعمیر، حق دریافت بازده کافی را دارند.

طبق گزارش رویترز، یاتا پیش‌بینی کرد ایرلاین‌ها در سال جاری، ۱۲۰ میلیارد دلار برای تعمیر و نگهداری هزینه کنند و تا سال ۲۰۳۰ این رقم به ۱۵۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha