به گزارش ایسنا، این مطلب بررسی پرتقاضاترین مشاغل ۲۰۲۵ است که حتی با گسترش هوش مصنوعی خطری تهدیدشان نمیکند و در روزنامه خراسان منتشر شده است:
در دهه اخیر، با پیشرفت و تغییرات چشمگیر در بازار کار، شناخت و انتخاب شغلهای پردرآمد به یکی از چالشهای اصلی افراد و جوامع تبدیل شده است. این موضوع برای ما سوالاتی مطرح میکند که آیا ما به طور کامل با انتخاب بهترین مسیر شغلی خود آشنا هستیم؟ عوامل زیادی برای تعیین این که چگونه میخواهید زمان خود را صرف کار کنید، وجود دارد. شاید بخواهید شغلی مطمئن با مزایای عالی داشته باشید یا به دنبال شغلی هستید که مجموعه مهارتهای خاص شما را تکمیل میکند. با توجه به پیشرفت سریع فناوری که شاهد آن هستیم دیگر هیچ شکی وجود ندارد که هوشمصنوعی به زودی جایگزین مشاغل بیشتری خواهد شد. در نتیجه اقتصاد ما تغییر میکند، مهارتها و مشاغل موردنیاز برای نیروی کار هم تغییر میکند و به نوعی بازار کار به سرعت در حال تغییر است. ممکن است درباره آخرین پیشبینیها برای مشاغل آینده قابلاعتماد کنجکاو باشید و این که کدام شغل بیشترین تقاضا را خواهد داشت.به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ۱۰ شغل پرتقاضای ۲۰۲۵ عبارتاند از: مهندس هوشمصنوعی، پزشک، متخصص اطفال، وکیل و مشاور کسبوکار، مشاور املاک، مدیر تخمین پروژه، طراح سایت، مدیر تبلیغات، مدیر مهدکودک و استاد دانشگاه. هوش مصنوعی هر شغلی را که در این فهرست وجود دارد در سالهای آینده از بین نمیبرد، بلکه آنچه را که در کار شما قابل دستیابی است، دوباره تعریف میکند. در اینجا به بررسی چند مورد از این شغلها میپردازیم.
مهندس هوش مصنوعی
در دنیای امروز، توسعهدهندگان هوشمصنوعی نقشی حیاتی در ایجاد فناوریهایی دارند که قادر به تحلیل دادههای پیچیده، پیشبینی رویدادها و انجام وظایف هوشمندانه هستند. آنها به دنبال ساخت سیستمهای هوشمصنوعی هستند که به طور خودکار از دادهها یاد میگیرند و تصمیمات هوشمندی را اتخاذ میکنند. این افراد با استفاده از الگوریتمهای پیشرفته یادگیری ماشینی و شبکههای عصبی، به دستیابی به این هدف برای کاربردهای گوناگونی از جمله خودروهای هوشمند، سیستمهای مراقبت پزشکی و حتی رباتهای هوشمند میپردازند. توسعهدهندگان هوش مصنوعی در سراسر جهان، در شرکتها و سازمانهای مختلف فعالیت میکنند. شرکتهای فناوری اطلاعاتی بزرگ مانند گوگل، فیس بوک، آمازون و مایکروسافت از جمله اولین مقاصد برای استخدام توسعهدهندگان هوش مصنوعی هستند. این شرکتها به دنبال افرادی هستند که تجربه و تخصص در زمینه الگوریتمهای یادگیری ماشینی، شبکههای عصبی، پردازش زبان طبیعی و بینایی کامپیوتری داشته باشند تا بهبود و توسعه محصولات و خدمات خود را ادامه دهند. همچنین، شرکتهای دیگری از جمله بخش مالی، مخابراتی، خودروسازی، بهداشتی و معدنی از بین توسعه دهندگان هوش مصنوعی استخدام میکنند. به علاوه، دولتها و سازمانهای عمومی نیز از توسعه دهندگان هوش مصنوعی برای پیادهسازی پروژههای هوشمندانه و بهینهسازی خدمات عمومی استفاده میکنند. با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی و افزایش استفاده از الگوریتمها و مدلهای یادگیری عمیق، نیاز به توسعهدهندگان هوش مصنوعی به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت و این شغل به یکی از پرطرفدارترین حوزههای فناوری در آینده تبدیل خواهد شد.
مشاور کسب و کار
برای کسبوکارهایی که به کمک نیاز دارند، استخدام مشاور کسبوکارِ مناسب منجر به افزایش چشمگیر سطح بازدهی میشود. اما مشاور کسبوکار دقیقا کیست؟ کار مشاوره کسبوکار، ارائه مشاوره تخصصی به صاحبان مشاغل و رهبران با هدف بهبود عملکرد است. این خدمت برای شرکتهایی که به دنبال رشد، کارایی و راهحلی برای چالشهای مختلف عملیاتی هستند، ضروری است. یک مشاور کسبوکار کاتالیزوری برای تغییر است؛ فردی که از نزدیک با صاحبان مشاغل و مدیرانی که میخواهند عملیات و کارایی را بهبود بخشند، کسبوکار خود را رشد دهند یا مسیر درست خود را پیش بگیرند، همکاری میکند. مشاوران کسبوکار به عنوان شریک در حل مشکلات، شناسایی و غلبه بر موانعی که در مسیر یک شرکت برای رسیدن به اهدافش پیش میآیند، عمل میکنند. یکی از مسیرهایی که میتوانید برای تبدیلشدن به یک مشاور کسبوکار طی کنید، از طریق تحصیلات دانشگاهی است.
مدیر تبلیغات
فردی است که مسئول معرفی هرچه بهتر یک برند به مخاطبانش است. در اصل یک مدیر تبلیغاتی مسئول توسعه یک کسب و کار، اجرای طرحهایی منجر به بهتر جلوه دادن آن و همچنین مدیریت روشهایی است که کسبوکار میتواند مخاطبان هدف خود را شناسایی و برندش را به آنها معرفی کند. در این بین چینش روشها (استراتژی تبلیغات) نیز باید توسط مدیر تبلیغاتی طراحی و نظارت شود. یک مدیر تبلیغات حرفهای باید با تیم فروش و بازاریابی همکاری ویژهای داشته باشد. در خیلی از شرکتهای موفق در زمینه تبلیغات دیده شده مدیر تبلیغاتی خود یک بازاریاب حرفهای است که قدرت تشخیص انجام و چگونگی و چرایی یک روش برای معرفی محصول یا برند را داشته باشد. خوشبختانه در سالهای اخیر در دانشگاههای ایران نیز رشتههایی مرتبط با تجارت تدریس میشود. بهتر است شخصی که شغل مدیریت تبلیغات را انتخاب میکند در رشتههایی مانند مدیریت بازاریابی، تجارت و...تحصیل کرده باشد. تحصیل در رشتههای مرتبط به مدیریت تبلیغات کمک میکند که بازار هدف و مشتریان احتمالی را بشناسد و در شرایط مختلف بهترین روش برای رقابت در بازار و بهترین استراتژیهای تبلیغاتی را ارائه دهد. دانستن زبان انگلیسی نیز میتواند یکی دیگر از نیازهای یک مدیر تبلیغات باشد.
طراح سایت
طراحی سایت در سالهای اخیر به یکی از جذابترین مشاغل روز دنیا تبدیل شده است. با توجه به افزایش کسبو کارهای اینترنتی و جهش کسبوکارها از حالت سنتی به حالت مجازی، محبوبیت خدمات طراحی سایت رو به رشد است. طراحی سایت فرایند ایجاد و توسعه یک وبسایت است که شامل جنبههای مختلفی مانند چیدمان، گرافیک، محتوا و قابلیتهای فنی میشود. هدف از طراحی سایت، ایجاد یک تجربه کاربری راحت و جذاب است که برای مخاطبان هدف، بهینه باشد. در این فرایند، طراحان وب به طراحی ظاهر صفحات، تعیین ساختار سایت و انتخاب رنگها، فونتها و تصاویر توجه میکنند تا سایتی کاربرپسند و حرفهای ایجاد شود. طراح وب سایت به کسی گفته میشود که این صفحههای اینترنتی را طراحی میکند. تمام صفحههای اینترنتی از وب سایتهای فروشگاهی گرفته تا شرکتی و شخصی به وسیله طراحان وب سایت ساخته و پرداخته میشوند. وظایف طراحان وب به طور کلی عبارتاند از: تحلیل نیازمندیها: در ابتدا، طراح وب باید با مشتری یا تیم پروژه در ارتباط باشد تا نیازها و اهداف مد نظر برای وبسایت را متوجه شود. این شامل انواع محتوا، طراحی کلی، عملکرد و امکانات وبسایت است. کدنویسی و توسعه: در این مرحله، طراح وب باید از زبانهای برنامهنویسی مرتبط مانند HTML ،CSS و JavaScript برای ترجمه طراحیهای گرافیکی و تجربیات تعاملی به کد مناسب استفاده کند. همچنین، ممکن است از فریمورکها و ابزارهای توسعه وب بهره بگیرد. انجام کار تیمی و ادغام نتایج: طراحان وب سایت با تولیدکنندگان محتوا «طراحان گرافیک» برنامه نویسان و... همکاری میکنند و هرکدام از این افراد مسئولیت بخش خودشان را بر عهده دارند و پس از انجام کار تیمی، فعالیتهای انجام شده را ادغام میکنند.
مدیر تخمین پروژه
مدیر پروژه، مسئول برنامهریزی و مدیریت اجرای یک پروژه از آغاز تا انتهای آن است. مدیران پروژه در صنایع مختلفی از جمله ساختوساز، مهندسی، سلامت و فناوری فعالیت میکنند. آنها تیم پروژه را رهبری میکنند. بودجه و زمان اتمام پروژه را مشخص و از پیشرفت پروژه مطابق با برنامه اطمینان حاصل میکنند. در نهایت، مدیران پروژه مسئول موفقیت یا شکست پروژه هستند. مدیر پروژه با کمک تیم خود مسئولیتهای متعددی را بر عهده دارد که شامل ۵ مرحله از چرخه عمر مدیریت پروژه، یعنی مراحل شروع، برنامهریزی، اجرا، نظارت و پایان پروژه است. بهطور کلی وظایف مدیر پروژه معمولا شامل این موارد است: تدوین طرح دقیق، تعیین بودجه و جدول زمانی برای اجرای یک پروژه. اطمینان از این که اعضای تیم، نقش خود را درک کردهاند و میتوانند وظایف خود را مطابق با استانداردهای مشتری بهطور مؤثر انجام دهند؛اطلاع منظم پیشرفت پروژه به مشتریان و ذینفعان، پاسخگویی به نیازهای مشتری ها و تطابق برنامه پروژه با آنها.
*بازنشر مطالب دیگر رسانهها در ایسنا به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان میباشد.
انتهای پیام
نظرات