به گزارش ایسنا، وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم بر سند تحول متمرکز بود و تا سال ۱۴۰۴ نقشه راه برای سند تصویب شد. الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پس از دو سال مطالعه ابلاغ شد و مساله تقسیم کار ملی برای اجرای سند تحول به عنوان یکی از احکام برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شد.
آییننامه تقویت مهارتآموزی از دوران کودکی به تصویب رسید؛ قانون مدارس غیردولتی اصلاح و ابلاغ و چارچوب شایستگیهای پایه برای تألیف کتب درسی تدوین شد.
همچنین در نوسازی مدارس حدود ۳۳ هزار کلاس درس ساخته و چهار میلیون متر مربع به زیربنای آموزشی اضافه شد. همچنین هشت هزار کلاس درس در دست ساخت قرار گرفت.
طرح نماد برای پیشگیری از وقوع آسیبهای اجتماعی اجرا شده، باشگاه دانشپژوهان جوان و المپیادها احیا شد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیش از هر زمان دیگری درخشید و به آموزش و پرورش نزدیک شد.
سازمان آموزش و پرورش استثنائی در این دوره جان گرفت. در برنامه هفتم توسعه ۳۸ حکم به آموزش و پرورش داده شد و کمیته اقدام برای آن تشکیل شد و در برنامه هفتم توسعه اختیارات مدرسه بیشتر شد.
سال ۱۴۰۳ وزارت آموزش و پرورش با آزمون استخدامی استارت خورد
این وزارتخانه در سال ۱۴۰۳ با دوره مدیریت رضامراد صحرایی روزهای آرامی را آغاز کرد و برگزاری آزمونهای استخدامی دبیری و هنرآموزی و مشاغل کیفیت بخشی را به عنوان اولین اتفاقهای خوب رخ داده به ثبت رساند.
آزمون مشاغل کیفیت بخشی در حالی ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد که قرار بود طی آن ۱۹ هزار و ۲۰۰ مربی پرورشی، ورزشی، مراقب سلامت و مشاور جذب و از اول مهر وارد آموزش و پرورش شوند.
ثبت نام آزمون استخدامی مشاغل کیفیتبخشی وزارت آموزشوپرورش در راستای اجرای ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و بنا بر مفاد دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام ۱۹ هزار و ۱۷۹ نفر مربی امور تربیتی و سبک زندگی، مربی امور تربیتی و مشاوره، مربی تربیت بدنی و سلامت و مشاور تخصصی، ۱۷ بهمن امسال آغاز و مقرر شده بود ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ برگزار شود اما با تغییر زمان آزمون، برگزاری آن به چهاردهم اردیبهشت ماه موکول شد.
همچنین آزمون استخدامی ویژه رشتههای شغلی دبیری و هنرآموزی سال ۱۴۰۳ در حالی جمعه ۲۸ اردیبهشتماه برگزار شد که طبق اعلام معاون وزیر آموزش و پرورش ۳۸۱ هزار و ۲۴۶ داوطلب در ۳۷ رشته شغلی که ۲۴ رشته هنرآموزی و ۱۳ رشته شغلی دبیری بودند، باهم به رقابت پرداختند.
در این آزمون مجوز جذب ۲۴ هزار و ۸۸۹ نفر از سازمان اداری استخدامی اخذ شده بود و قرار بود قبول شدگان تیر، مرداد و شهریور در کلاسهای پودمانی دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی آموزشهای لازم را برای سال تحصیلی گذشته ببینند.
به گفته صحرایی وزیر سابق آموزش و پرورش سال ۱۴۰۳ بزرگترین استخدام تاریخ کشور رخ داد. بیش از ۷۲ هزار معلم جدید در سه گروه مربیان پرورشی، معلمان ابتدایی و دبیران و هنرآموزان استخدام و غیر از این حدود ۲۰هزار فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی نیز جذب شدند یعنی ۹۰ هزار معلم جدید، اول مهر به مدارس رفتند.
برگزاری آزمون هماهنگ کشوری پایه ششمیها
برای اولین بار در ۳۰ اردیبهشت ماه اولین امتحانات هماهنگ کشوری پایه ششم برگزار شد.
هرچند رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش اعلام کرده بود در شیوه ارزشیابی دانشآموزان دوره ابتدایی هیچ اتفاقی نمیافتد و کماکان معلم محور است اما برای دانشاموزان ابتدایی که شش سال تمام با کارنامهای نظرسنجی شده مواجه بودند برگزاری چنین امتحانی سخت گذشت.
بازشدن سامانه رتبهبندی برای فاقدین رتبه
سامانه رتبهبندی برای معلمان فاقد رتبه چندین بار جهت بارگذاری مدارک آنها از خرداد ۱۴۰۳ باز شد تا معلمان فاقد رتبه بتوانند از نظام رتبهبندی برخوردار شوند.
رتبه بندی معلمان طرحی بر مبنای سند تحول بنیادین نظام آموزشی کشور با هدف ارتقای سطح زندگی معلمان و تکریم حرفه معلمی و توجه ویژه به بهبود کیفیت آموزشی بود که در دولت سیزدهم رقم خورد.
برقراری نظام دوری در مدارس ابتدایی
حمید طریفی معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش پیشتر اعلام کرده بود که حدود ۱۲ هزار معلم در قالب نظام دوری از مهرماه ۱۴۰۳ سازماندهی میشوند.
نظام دوری براساس شرایط استانها و حسب نیروی انسانی درنظر گرفته شده بود تا معلمانی که شرایط طرح نظام دوری در دوره اول ابتدایی را دارند سازماندهی شوند. براساس اقتضائات و ویژگیهای نیروی انسانی، اختیار به استانها داده شد که حدود ۳۰ درصد معلمانی که سال ۱۴۰۳ در پایه اول هستند، به همراه دانشآموزان خود در پایه دوم سازماندهی شوند. به علت آنکه اجرای نظام دوری مستلزم ایجاد بسترها و تحقق شرایط خاصی برای مدارس، معلمان، اولیا و... است، اعلام شد اگر استانی شرایط و مقدمات اجرای آن را داشته این نظام را انجام دهد ولی از طرف وزارتخانه اجباری برای اجرا وجود نداشت.
در نظام دوری، معلم با گروهی از دانش آموزان خود جلو میرود و حتی دانشآموزی که قبلا در یک پایه به دلیل داشتن مشکل مجبور به تکرار پایه میشد، در این طرح تکرار پایه ندارد و با معلم خود به پایه بالاتر میرود و چون معلم شناخت دقیقتر و بهتری از دانشآموز دارد میتواند به صورت فردی سازی شده و دقیقتر با دانش آموز کار کند.
تحلیل نتایج امتحانات نهایی خردادماه و ارتقای میانگین معدل دانشآموزان
نتایج امتحانات نهایی نشان داد که میانگین معدل دانشآموزان کشور در همه رشتهها ارتقاء پیدا کرده است.
صحرایی وزیر سابق آموزش و پرورش پیشتر اعلام کرده بود با اعلام نتایج آزمونهای امتحانات نهایی، مشخص شده که در همه رشتهها میانگین معدل دانشآموزان کشور ارتقاء پیدا کرده است. در رشته تجربی حدود ۰.۵ نمره و ریاضی فیزیک ۱.۵ نمره افزایش نمره اتفاق افتاده این در حالیست که میانگین نمرات پایه دهم از یازدهم و دوازدهمیها بالاتر بوده است.
مهمترین اهداف امتحانات نهایی ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی بود بنابراین یکی از اهداف اصلی آن مصوبه تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی، تقویت آموزش و تقویت مدارس دولتی بود که در سال ۱۴۰۳ به آن توجه شد.
این اتفاق باعث شد که مرجعیت به کتاب درسی و معلم بازگردد و این امر تداوم پیدا کند.
اعزام ۱۵ هزار دانشآموز به کربلا معلی
حدود ۱۵ هزار دانشآموز با حکم ماموریت در سال ۱۴۰۳ به کربلا اعزام شدند که این آمار با توجه به اعزام دانش آموزان از طریق هیئتهای مذهبی بیشتر بود.
همچنین در کنار اعزام دانش آموزی، موکبهای اربعین در مدارس و پایگاهای فراغت برگزار شد. در مرزهای خروجی کشور موکبهای دانش آموزی، استودیوهای ارتباط تصویری و تولیدی در موکبهای مرزی و در کشور عراق چند موکب توسط دانش آموزان و فرهنگیان برپا شد.
همچنین اعزام دانشجو معلمان به کشور عراق صورت گرفت و شش استان مرزی که مرز مشترک با کشور عراق داشتند در برپایی مراسم اربعین پای کار بودند و پایگاه مشخص دانشآموزی در آنجا مستقر بود.
با شهادت آیتالله رئیسی و تغییر کابینه علیرضا کاظمی ۳۱ مرداد با رای نمایندگان مجلس به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شد.
وی از جمله وزرای معرفی شده دولت به مجلس بود که در جریان بررسی صلاحیت او، نماینده مخالفی صحبت نکرد.
وزیر جدید آموزش و پرورش نیز طی احکامی جداگانه انتصابهای جدیدی را انجام داد و در گام نخست مشاوران خود در «تحقق عدالت آموزشی» و «ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی» را منصوب کرد.
همچنین در ادامه معاون آموزش متوسطه، رئیس سازمان نهضت سواد آموزی و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری و همچنین نماینده وزیر در صندوق ذخیره فرهنگیان و معاون جدید تربیت بدنی و سلامت و مشاور وزیر آموزش و پرورش .... منصوب شدند.
همچنین یک انتصاب و یک ابلاغ حکم نیز توسط وزیر جدید آموزش و پرورش صورت گرفت و جلال دلقندی به عنوان مشاور وزیر در دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیرشهید رجایی منصوب و حکم محمود امانی طهرانی که از سوی رئیس جمهور به عنوان دبیر شورای عالی آموزش و پرورش منصوب شده بود، توسط وزیر آموزش و پرورش به وی ابلاغ شد.
رایگان شدن سرویس رفتوآمد دانشآموزان استثنایی
با حمایت دولت، سرویس دانشآموزان مدارس استثنایی رایگان شد. در شهر تهران در سال ۱۴۰۳ برای دومین سال توسط شهرداری تهران سرویس دانشآموزان استثنایی رایگان شد. این اتفاق با حمایتهایی که دولت و البته خیرین و شهرداریها انجام داده بودند، محقق شد.
رایگان شدن نام نویسی دانشآموزان مناطق محروم در مدارس غیردولتی
دانشآموزان نخبه مناطق محروم و دانشآموزانی که در کمیته امداد حمایت میشوند، در مدارس هیئت امنایی و غیردولتی بدون شهریه تحت پوشش قرار گرفتهاند.
در استانهای کرمان، خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان مدارس حقیقی و حقوقی وجود دارند که از طرف سازمان مدارس غیردولتی و آموزش و پرورش مدیریت میشوند که شهریه از دانش آموزان آنان اخذ نمیشود.
در کشور نزدیک به ۱۱۰ مدرسه بدون شهریه مدیریت میشوند که مدیریت آن توسط خیرین است و این مدارس قرار است تقویت شود و مجوز راهاندازی کشوری آن داده شود.
بررسی و اعلام نتایج پروندههای تجدیدنظر آزمونهای استخدامی
آزمونهای استخدامی ۱۴۰۳ که بر اساس نتیجه نهایی مندرج در کارنامه، صلاحیت عمومی آنان مورد موافقت گزینش قرار نگرفته بود، درخواست رسیدگی مجدد به نتیجه آنان داده شد. فرایند بررسی مجدد پرونده داوطلبان مزبور در تمامی هستههای گزینش آموزش و پرورش سراسر کشور انجام و با اشتغال و استخدام افراد واجد شرایط موافقت شد.
این دسته از داوطلبان توانستند طبق قانون، درخواست بررسی مجدد خود را در هستههای گزینش استان ثبت کنند تا پرونده آنان برای بررسی مجدد به هیأت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش ارسال شود.
بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش تعداد ۳۲۸۲ نفر از داوطلبان آزمونهای استخدامی به آراء بدوی گزینش اعتراضی نداشته و انصراف خود را از رسیدگی به فرایندها اعلام کرده بودند.
تصادف اتوبوس دانشآموزان سمپاد کرمان از تاسفبار ترین حوادث دانشآموزی ۱۴۰۳
ساعت ۱۸:۳۱ دقیقه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۳ اتوبوس حامل دانشآموزان مدارس سمپاد کرمان در محور قدیم ماهان به کرمان( محدوده دوراهی سیرچ) دچار سانحه شد و دو تن از دانش آموزان به همراه خدمتگزار مدرسه و فرزند وی فوت کردند.
مرکز معاینه فنی که به این اتوبوس برگه معاینه فنی داده بود بسته شد و پرونده از طریق قوه قضاییه در حال بررسی است.
رایگان شدن هزینه سنجش نوآموزان عشایر
هزینه سنجش نوآموزان عشایر با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در سال ۱۴۰۳ رایگان بود.
در مدارس عشایری بیش از ۱۱۸ هزار دانش آموز در ۷۱۳۰ آموزشگاه و در سه مقطع ابتدایی و متوسطه اول و متوسطه دوم نظری و فنی حرفهای مشغول به تحصیل هستند.
همچنین با توجه به تفاهمنامهای بین معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و بنیاد کرامت آستان قدس رضوی با هدف بهرهمندی دانشآموزان زیارت اولی عشایری متوسطه اول سراسر کشور، زیارت حرم امام رضا(ع) و برنامههای جانبی تربیتی و پرورشی برای ۱۴۰۰ دانشآموز ( ۸۰۰ دختر و ۶۰۰ پسر) در هفته اول اسفندماه سال ۱۴۰۳ در مشهد به میزبانی آستان قدس رضوی برگزار شد.
مصوبه جدید تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور
افزایش تعداد دفعات ترمیم نمره
مصوبه جدید تاثیر قطعی معدل در کنکور بعد از چالشهای فراوان در زمستان ۱۴۰۳ رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت.
به دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی امتحانات نهایی از پایه دهم حذف شد و پایه یازدهم و دوازدهم تاثیر قطعی ۶۰ درصدی به خود گرفت تا برای کنکور سال ۱۴۰۴ دانشآموزان شرایط جدیدی را تجربه کنند.
البته برخی جزئیات این مصوبه، مانند وضعیت داوطلبانی که قبل از سال ۱۴۰۳ فارغالتحصیل شدهاند، اعتبار یک یا دوساله کنکور و میزان تأثیر دروس عمومی و تخصصی، به شورای عالی آموزش و پرورش واگذار شد و در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی دیگر این جزییات مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.
همچنین داوطلبان هر سال میتوانند ترمیم نمره انجام دهند به شرطی که تمام دروس را انتخاب کنند.
کسانی که در خرداد ۱۴۰۳ و قبل از آن فارغ التحصیل شدند به دلیل نهایی نبودن پایه یازدهم، نیاز به ایجاد سابقه پایه یازدهم ندارند لذا فقط برای پایه دوازدهم باید ایجاد سابقه کنند اما سایر فارغ التحصیلان آینده که خرداد ۱۴۰۴ فارغ التحصیل میشوند، مطمئنا در پایه یازدهم ایجاد سابقه انجام میدهند لذا ۲۰ درصد پایه یازدهم و ۴۰ درصد پایه دوازدهم برایشان لحاظ میشود.
بر اساس این مصوبه، دانش آموزانی که قبلا فارغ التحصیل شدهاند لازم نیست برای پایه یازدهم ایجاد سابقه داشته باشند. همچنین اگر کسی برای اولین بار قصد ترمیم نمره دارد، صرفا در خرداد ۱۴۰۴ اختیار این را دارد که تک درس یا تمام دروس را انتخاب کند ولی از سال ۱۴۰۵ دیگر برای ترمیم، تک درس نداریم و آن نیز حذف میشود.
پرداخت کلیه پاداش پایان خدمت بازنشستگان ۱۴۰۲
در شهریور سال ۱۴۰۲ تعداد ۷۶۲۰۰ نفر بازنشسته شدند و این عدد تاریخیترین عدد بازنشستگی در تاریخ آموزش و پرورش بود. پاداش پایان خدمت آنها بیش از ۳۹ هزار میلیارد تومان بود که در دو مرحله پرداخت شد.
۴۰ درصد نوبت اول پاداش پایان خدمت بازنشستگان در مهرماه و ۶۰ درصد مرحله دوم آن در اسفندماه ۱۴۰۳ پرداخت شد که به بسته شدن پرونده پاداش پایان خدمت بازنشستگان ۱۴۰۲ انجامید.
تحصیل چهار دهک اول خانوارها در مدارس سمپاد رایگان شد
تحصیل دانش آموزان چهار دهک اول خانوارها در مدارس سمپاد رایگان شد. این مصوبه در هیأت وزیران تصویب و بودجه آن تأمین و به حساب مدارس واریز شد.
نهضت مدرسهسازی در سال ۱۴۰۳
رشد اعتبارات سازمان نوسازی
بدنبال کمبود کلاسهای درس و تراکم جمعیت دانشآموزی در مدارس و همچنین برچیدن کلاسهای سنگی، گلی و کانکسی، دولت چهاردهم به منظور گسترادن عدالت آموزشی، با کمک نهادها و خیران، نهضت مدرسهسازی را راه انداخت تا بتوان به استانداردهای تامین فضای آموزشی در کشور بالاخص مناطق حاشیهای نزدیک شد.
این در حالیست که در احکام برنامه هفتم چند حکم طلایی لحاظ شده بود از جمله حکم دو دهم درصد از محل مالیات بر ارزش افزوده که با هماهنگی دولت و مجلس برای تخریب، بازسازی و مقاوم سازی مدارس در نظر گرفته شد؛ این حکم در برنامه ششم متوقف شده بود اما در بودجه سنواتی دوباره احیاء شد به طوریکه اعتبارات نوسازی بالای ۲۰۰ درصد رشد مییابد.
تعداد مدارس نیاز به مقاوم سازی یا بازسازی حدود ۱۹ درصد از کل مدارس است که ۱۳ درصد نیازمند مقاوم سازی و ۶ درصد نیازمند تخریب و بازسازی است. طبق بند ث ماده ۶۳ برنامه ششم، دولت مکلف است به منظور افزایش ایمنی و مقاوم سازی مدارس و فضاهای پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش معادل ریالی مبلغ سه میلیارد دلار را در طول اجرای قانون برنامه از محل حساب ذخیره ارزی پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی با اولویت طرحهای نیمه تمام آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش اختصاص دهد.
رونق مقاوم سازی و تخریب و بازسازی مدارس در سال ۱۴۰۴ آغاز میشود و سازمان نوسازی برای رسیدن به اهداف برنامه هفتم به بودجه زیادی نیاز دارد، اهداف تعیین شده براساس برنامه ۵ ساله است که دولت نیز به آن تکیه دارد.
حدوداً ۸۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای مقاومسازی، تخریب و بازسازی مدارس تا پایان برنامه هفتم لازم است. قرار نیست دولت این رقم را تامین کند بلکه از محل مسئولیت اجتماعی، اعتبار مالیاتی، مولدسازی، کمک خیرین و اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده تامین میشود.
به گزارش ایسنا، اینها گوشهای از اتفاقات رخ داده سال ۱۴۰۳ وزارت آموزش و پرورش است؛ با امید به اینکه بزرگترین وزارتخانه کشور در سال ۱۴۰۴ نیز بتواند به اهداف نظام جمهوری اسلامی نزدیکتر شود.
انتهای پیام
نظرات