اسفندیار صادقی، صبح سهشنبه، ۱۹ فروردین ماه در جلسه نهضت مدرسهسازی که با حضور تعدادی از فرمانداران و شهرداران برگزار شد، با اشاره به مردمیسازی نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی و پرورشی اظهار کرد: باید از این فرصت طلایی که در رابطه با آموزش و پرورش ایجاد شده و عالیترین مقام اجرایی کشور به این مسئله ورود کرده است، استفاده کنیم. برگزاری ۲۳ جلسه در این خصوص با حضور شخص آقای دکتر پزشکیان، حرکتی بزرگ و بیسابقه در طول تاریخ تعلیم و تربیت است.
وی با اشاره به تسلط و دغدغهمندی ریاست جمهوری بر مسائل خُرد و کلان نظام تعلیم و تربیت از محتوای کتاب گرفته تا کیفیت جذب نیروی انسانی بر لزوم عملگرایی تاکید نمود و افزود: با توجه به حساسیت موضوع و تاکید شخص رئیس جمهوری، نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی باید یکی از اولویتهای مسئولان باشد؛ چرا که همگی به این مسئله واقف هستیم که زیربنای توسعه هر کشوری آموزش و پرورش است.
وی، نگارش بخش عمده الگوی عمل نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی توسط ریاست جمهوری را مورد اشاره قرار داد و گفت: نگارش این برنامه و تعریف کارگروهها کمیتههای تخصصی در آن، نشانگر نگاه تخصصی اقای دکتر پزشکیان به مسائل آموزشی است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با تاکید بر مردمیسازی نهضت توسعه عدالت آموزشی در فضاهای آموزشی، خاطرنشان کرد: مردم میتوانند در آجر به آجر مدرسه نقش داشته باشند. هر جا که به مردم بها دادهایم به نتایج بسیار خوبی دست یافتهایم و با بهرهگیری از تجارب موفق مشارکت مردم در زمینههای مختلف میتوان نهضت مدرسهسازی را به خوبی پیش برد.
وی بر لزوم شناسایی نیازها و تهیه فهرست دقیق و شناسنامه پروژههای اولویتدار و تجهیزات مورد نیاز بر اساس اطلس فضاهای مدارس و برگزاری جلسات و تشکیل کارگروههای لازم تاکید نمود و گفت: ضرورت دارد فرمانداران شهرستانها با تمام توان پای کار بیایند.
صادقی در ادامه با اشاره به اهمیت نیروی انسانی در دستگاه تعلیم و تربیت، بر لزوم توجه به کیفیت جذب، توانمندی و تخصصگرایی در استخدامها تاکید نمود و افزود: تا زمانی که به این دستگاه به چشم بنگاه کاریابی نگاه کنیم، چارهساز نخواهد بود و اصل باید بر جذب افراد توانمند و علاقهمند باشد.
داود گرشاسبی، فرماندار شهرستان تبریز نیز در ادامه با بیان اینکه توسعه عدالت در فضاهای آموزشی یکی از شعارهای اساسی ریاست محترم جمهوری است، اظهار کرد: سیاستگذاری مدیریت استان نیز بر همین اساس بوده و این جلسه با هدف هماندیشی در راستای پیشبرد هر چه بهتر اهداف و محورهای این نهضت برگزار شده است.
وی با بیان اینکه مسیر توسعه کشور از آموزش و پرورش به عنوان عاملی موثر میگذرد، ادامه داد: درصورت اجماع نظام سیاسی و حاکمیت و برنامههای بالادستی بر این محور که پیشبرد مسیر توسعه با گذر از مسیر تعلیم و تربیت محقق میشود، شاهد آموزش و پرورشی پویا و کشوری توسعه یافته خواهیم بود.
وی با اشاره به عوامل موثر متعدد در شکوفایی نظام تعلیم و تربیت، ابزارهای پیشرفته و محتوای درسی، دانشآموزان، مدارس و کالبد نظام آموزشی، معلمان را از آن جمله دانست و نگاه جمعی و کار تیمی را از شاخصهای توسعه برشمرد و نهادینه کردن شاخصهای توسعه را قابل تحقق از آموزش و پرورش و کلاسهای درس دانست.
فرماندار شهرستان تبریز با بیان اینکه آینده از آن کسانی است که به علم باور دارند، گفت: با استفاده از قدرت و زبان علوم مختلف و با تکیه بر ارزشهای اسلامی که تمامی اینها از کالبد مدارس اتفاق میافتد، به دنبال پیشبرد اهداف نهضت توسعه عدالت آموزشی در فضاهای آموزشی هستیم.
وی با اشاره به نقش و اثرات توسعه فضاهای آموزشی، گفت: ساختار مدرسه، رفاهزا، آرامش بخش، ارتباط دهنده، ارتباط گیرنده و نسل ساز است و ارتباطگیری با نظامهای بیرون از آموزش و پرورش، صنایع و خیران خرد، برونرفت از وضعیت فعلی ممکن میشود.
گرشاسبی در ادامه با اشاره به وضعیت سرانه آموزشی شهرستان تبریز، خاطرنشات کرد: شرایط در این شهرستان چندان مطلوب نبوده و مدارس سنگی و کانکسی در شهرستان تبریز هم وجود دارند. نزدیک به ۴۴۶۲ کلاس در این شهرستان نیاز به بازسازی و استحکام بخشی داشته و این شهرستان با ۲۲۳ هزار دانشآموز نیازمند توجه بیش از پیش در زمینه بازسازی و نوسازی و احداث مدارس جدید است.
انتهای پیام
نظرات