• چهارشنبه / ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1404061206959
  • خبرنگار : 50004

از خرید کتاب تا تشویق دانش‌آموزان به تهیه کتاب‌های گویا؛

دغدغه‌ فرهنگی خانم معلم تبریزی، دانش‌آموزان را کتابخوان کرد

دغدغه‌ فرهنگی خانم معلم تبریزی، دانش‌آموزان را کتابخوان کرد

ایسنا/آذربایجان شرقی معلم دبستان روستای لیقوان تبریز که از همان ابتدا دغدغه فرهنگی و کتاب داشته است، در اقدامی ابتکاری، اقدام به تهیه چندین جلد کتاب برای مدرسه کرده است، این تنها اولین قدم آموزگار پایه ششم این مدرسه برای ترویج فرهنگ کتابخوانی بوده و خانم حیدری از محتوای کتاب‌ها پادکست تهیه کرده و از ظرفیت دانش‌آموزانش هم در این زمینه بهره جسته است.

در عصر کنونی که نامهربانی با یار مهربان، پررنگ‌تر از هر عصر دیگری است و مستطیل‌های جذاب هوشمند، جای کتاب را در دستان آینده‌ساز دانش‌آموزان گرفته است، هر اقدامی برای تشویق و سوق دادن بچه‌ها به سمت کتاب و پر کردن سبد فرهنگی آنان با این دوست بی‌ضرر و دانا، آجری است که برای ساخت اندیشه فردای جامعه برداشته می‌شود.

در همین راستا در ادامه بخشی از اظهارات این معلمی نقش‌آفرین در زمینه فرهنگی را می‌خوانید که از اولین سال خدمتش در سال ۱۴۰۲ دغدغه کتاب را داشته و می‌گوید از بچگی همیشه کتاب، بهترین دوست او بوده است و در نقش معلم نیز وفاداری خود به کتاب را ثابت کرده و علاوه بر افزودن به غنای فرهنگی مدرسه، اعتماد به نفس و سواد خواندن و نوشتن آنان را که یکی از مولفه‌های اصلی ارزیابی دانش و میزان یادگیری دانش‌آموزان در دوره ابتدائی به شمار می‌آید، ارتقا داده است.

او که از بدو ورود به مدرسه، متوجه کتاب‌های کهنه و داستان‌های تکراری و نه چندان جذاب کتاب‌های موجود در مدرسه شده است، بیش از ۲۰ کتاب کودک جدید با موضوع‌های متنوع برای بچه‌‎های کلاسم خریده و جلد کردم تا در طول سال تحصیلی، آسیب جدی نبینند.

این معلم تبریزی، کتابخانه‌ای با کتاب‌های تازه و با موضوع‌های دوست داشتنی، مذهبی و تربیتی از تمام مجموعه کتاب‌های «من اهل بیت را دوست دارم»، مجموعه کتاب‌های «قهرمان من» و کتاب‌های داستانی خانم کلر ژوبرت، نویسنده مسلمان فرانسوی با درون مایه مفاهیم و پیام‌های قرآنی و ... به پا کرده است.

خانم سمیه حیدری، آموزگار پایه ششم دبستان مهدیه روستای لیقوان ناحیه ۴ تبریز از این ایده و طرح موفق خود در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید، طرحی که در مرحله استانی رویداد الف‌تا (الفبای تحول آموزش و پرورش) برگزیده شده است:

اغلب بچه‌های شهر، دسترسی آسان به کتاب‌های خوب را ندارند و شاید اغلب نیز به خاطر قیمت بالای کتاب‌ها، قادر به خرید مداوم کتاب نیستند، این مشکل میان بچه‌های روستا، چند ۱۰ برابر بیشتر است. شوق بچه‌ها به خواندن این کتاب‌ها خوشحالم می‌کرد، امّا دوست داشتم، چراغ روشن این کتاب‌ها که خودم هم دوستشان داشتم، قلب کوچک تک تک بچه‌های مدرسه را روشن کند.

تابستان ۱۴۰۳ فکری به ذهنم رسید و آن اینکه تمام کتاب‌های کتابخانه کلاسم را به کتاب‌های صوتی تبدیل کنم و با تمام ۳۵۰ دانش‌آموز مدرسه به اشتراک بگذارم. برای این کار به کمک دانش‌آموزان سال گذشته خود، که مقطع ششم ابتدایی بودند، نیاز داشتم. می‌توانستم، خودم بخوانم و به پادکست صوتی تبدیلشان کنم، امّا از آنجا که شنیدن صدای بچه‌ها، توسط دوستان هم روستایی همسایه و فامیل، برای بچه‌ها، شیرین و جذاب است و بر افزایش اعتماد به نفس گویندگان داستان تأثیر شگرفت داشت، تصمیم گرفتم اینکار را به خود بچه‌ها محول کنم.

از تأثیر عمیق داستان‌ها بر روح و روان آدمی از کودکی تا بزرگسالی آگاه بودم. حتماً خداوند براساس همین خصیصه و اثر آن در مسیر زندگی، یافته‌ها و باورهای آدمی است که سراسر قرآن را از داستان‌هایی نغز و حکمت آمیز آکنده و در واقع نقل داستان، یکی از مهم‌ترین شیوه‌های تربیتی است.

با علم و آگاهی به این قدرت سحرآمیز داستان به کتاب‌های داستانی کتابخانه ی کلاسم، هر از چندگاهی افزودم. مقرر شد بچه‌ها به ترتیب قرعه، هر هفته، یک یا دو داستان را طبق شیوه‌ای که برایشان توضیح دادم  خوانده و فایل‌های  صوتی آن‌ها را برایم ارسال کنند و من هم آن‌ها را با ترکیب موسیقی و ویرایش به پادکست تبدیل و با مساعدت مدیریت و معاون مدرسه در کانال مدرسه در شاد (شبکه آموزش دانش‌آموزی) بارگزاری کنم تا سایر دانش‌آموزان دبستان هم از این کتاب‌های صوتی بهره ببرند.

حدود چهار ماه بعد از آغاز طرح و تهیه و بارگذاری حدود ۲۲ کتاب صوتی در گروه و کانال مدرسه بر آن شدم تا طی یک نظرسنجی، که خود دانش‌آموزان کلاسم، از دانش‌آموزان مدرسه انجام دادند، میزان علاقمندی و استقبال دانش‌آموزان مدرسه را از پادکست‌ها، بررسی کنم. بر اساس نتایج بدست آمده حدود ۵۰ درصد دانش‌آموزان ابراز داشتند که به داستان‌ها گوش داده‌اند و از آنجا که فضای آموزشی ما در روستا قرار دارد و امکان دسترسی دائم همه دانش‌آموزان در اغلب اوقات به گوشی و برنامه شاد، وجود ندارد، آمار خوب و امیدوارکننده‌ای بود.

همچنین دانش‌آموزان مصاحبه کننده، پیشنهادات مصاحبه شوندگان را هم ثبت کردند که در ادامه فعالیتمان حتما مدنظر قرار خواهد گرفت. اغلب پیشنهادات، درخواست داستان‌های پیامبران است.
طی یک نظرسنجی، حدود ۹۰ درصد خود دانش‌آموزانی که کتاب‌ها را خوانده‌اند، ابراز کرده‌اند که بعد از خواندن کتاب‌های صوتی،حس می‌کنند اعتماد به نفسشان افزایش یافته و حتی می‌توانند یک متن یا یک داستان کوتاه را سرصف برای بچه‌ها بخوانند و از داستان‌هایی که خوانده‌اند نیز، مطالب خوب و مفیدی آموخته‌اند و این علاوه بر تأثیرات ناخودآگاه شنیدن داستان و افزایش دقت و تمرکز در دانش‌آموزان است.

این طرح که در طول تابستان هم ادامه داشت، می‌تواند در تمام مدارس، آمیخته با خلاقیت‌های متفاوت آموزگاران و دانش‌آموزان مختلف، با موفقیت و اثرات مثبت فراوان اجرا شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha