• سه‌شنبه / ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1404011909355
  • منبع : نمایندگی سمنان

بازخوانی تجربه معلم دامغانی از «جادوی کتاب» و تاثیر آن بر دانش‌آموزان

بازخوانی تجربه معلم دامغانی از «جادوی کتاب» و تاثیر آن بر دانش‌آموزان

ایسنا/سمنان یک معلم امیرآبادی با اشاره به نقش کتاب در زندگی دانش‌آموزان و علاقه‌مندسازی و تشویق آن‌ها به مطالعه، به بیان تجربه خود از ترغیب دانش‌آموزان این شهر کوچک کویری به مطالعه و کتاب پرداخت.

نسیم ورکیانی‌پور، معلم پایه دوم منطقه امیرآباد دامغان امروز ۱۹ فروردین‌ در یادداشتی ضمن بازخوانی تجربه‌ خود از چگونگی علاقه‌مندسازی و تشویق دانش‌آموزانش به کتابخوانی و مطالعه از طریق کتاب و مجلات رشد با عنوان «جادوی کتاب»، اظهار کرد: کتاب و مطالعه در زندگی فردی و اجتماعی دانش‌آموزان نقش مهم و بسزایی دارد.

 وی ادامه داد: در دنیایی که بچه‌ها بیشتر از هر چیز با صفحه‌های درخشان گوشی و تبلت آشنا هستند، پیدا کردن راهی برای علاقه‌مند کردن‌ آن‌ها به کتاب، کاری ساده نیست، اما همیشه باور داشتم که اگر جادوی کتاب را درست و به‌موقع به دل‌شان بنشانم، دیگر نیازی به اجبار و تذکر نیست و خودشان دنبالش می‌روند.

ورکیانی‌پور گفت: به عنوان معلم پایه دوم ابتدایی، یکی از بهترین تجربه‌های آموزشی‌ام از جایی شروع شد که مجله‌ای از مجموعه رشد را به کلاس آوردم. وقتی داستانی ساده را خواندم، واکنش بچه‌ها شگفت‌زده‌ام کرد، چشم‌هایی پر از کنجکاوی، دست‌هایی برای بیان پرسش و لبخندهایی که در سکوت نشسته بود و از آن لحظه فهمیدم که این فقط یک مجله نیست، بلکه جرقه‌ای برای روشن کردن شعله‌ علاقه به ادبیات و یادگیری است.

 وی ضمن اشاره به شیوه اجرای طرح خود با بیان اینکه داستان‌های مجلات رشد متناسب با دنیای کودکانه بچه‌هاست و وقتی که می‌خوانم، شخصیت‌ها برای آن‌ها واقعی می‌شوند، بیان کرد: بعد از هر داستان، با دانش‌آموزان گفت‌وگو می کرده و پیام کتاب را با کمک بچه‌ها پیدا می‌کردیم و حتی گاهی پایان‌های تازه‌ای برای داستان‌ها می‌ساختیم.

این معلم مدارس دامغان با بیان اینکه یادم هست یک‌بار یکی از دانش‌آموزان گفت، می‌شه خودمون یه مجله درست کنیم؟ اضافه کرد: این سؤال برای من نشان‌دهنده‌ تأثیر عمیق این مجلات بر ذهن خلاق آن‌ها بود.

ورکیانی‌پور توضیح داد: تصاویر رنگارنگ مجلات فقط زینت نیستند و برای کودکان و نوجوانان دریچه‌ای به خیال و خلاقیت هستند و بارها شده که دانش‌آموزان بر اساس یک تصویر، داستان نوشته‌ یا نقاشی کشیده‌اند که خودش قصه‌ای تازه بود.

وی به یکی دیگر از تجربیات خود در این طرح پرداخت و اظهار کرد: یادم هست بعد از یک داستان درباره جنگل، با همکاری دانش آموزان کلاس، یک جنگل کوچک ساختیم با حیواناتی که خود دانش‌آموزان طراحی کرده بودند و این نوع فعالیت‌ها به آن‌ها کمک ‌کرد تا احساس مالکیت و مسئولیت نسبت به یادگیری خود پیدا کنند.

این معلم امیرآبادی افزود: با تبدیل مجلات رشد به ابزار بازی و نمایش، داستان‌ها را نقش‌بندی کردیم تا دانش‌آموزان آن را اجرا کنند و در کنار آن یاد بگیرند، بخندند، اعتماد به ‌نفس پیدا ‌کنند.

وی ادامه داد: در بخش فعالیت‌ها و کاردستی‌ها هم که همیشه پرطرفدار است اگر موضوع آن پرندگان باشد، لانه می‌سازیم. اگر درباره فصل‌ها باشد، فصل‌ها را به دیوار کلاس می‌آوریم و این روش‌ها اجازه می‌دهد تا دانش‌آموزان، مفاهیم را به شکل عمیق‌تری درک کنند و خلاقیت خود را به نمایش گذارند.

ورکیانی‌پور با بیان اینکه کتاب و یا مجله رشد برای من فقط یک ابزار کمکی در تدریس نیست و جرقه‌ای برای برانگیختن عشق به خواندن، دیدن، ساختن و خلق کردن است، خاطرنشان کرد: هنوز هم وقتی زنگ تفریح می‌شود و می‌بینم که دانش‌آموزان به‌ جای بازی، گوشه‌ای نشسته‌اند و مجله و یا کتاب را ورق می‌زنند، با خودم می‌گویم، این همان جادوی کتاب است، جادویی که اگر یک‌بار در دل کودک بنشیند تا همیشه همراه او خواهد بود.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha